یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۵:۲۵
مردي كه با قلم جهاد كرد

28 سال پیش در نوزدهم شهریور ماه 1358 خورشیدی، آیت‌الله سید محمود طالقانی، عالم ربانی، مجاهد راه اسلام، نخستین امام جمعه تهران پس از انقلاب شکوهمند اسلامی و مولف آثار جاویدانی چون «پرتوی از قرآن»، به دیدار معبود شتافت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آيت الله طالقاني در سال 1289 هجري شمسي ديده به جهان گشود، او در خانواده اي اهل علم و فضيلت و داراي روحيات انقلابي بزرگ شد و براي نخستين بار در مكتب پدرش ابوالحسن طالقانی آغاز به يادگيري مفاهيم اسلامي و درس تقوا كرد. طالقاني تحصيلات ديني خود را در مدارس رضويه و فيضيه قم به پايان رساند.

آيت الله طالقاني پس از سالها تحصیل و تحقیق، موفق به كسب اجازه نامه اجتهاد از مرجع بزرگ آن روز آيت الله حاج شيخ عبدالكريم حائري يزدي شد. او پس از اتمام تحصيلات به تهران آمد و در مدرسه شهيد مطهري (سپهسالار سابق) به تدريس علوم ديني پرداخت. 

وي در سال 1318 براي اولين بار خشم خويش را نسبت به رژيم و دستگاه حكومتي، با دادن يك اعلاميه در باره كشف حجاب ابراز كرد كه در پي آن دستگير و زنداني شد.

پس از شهريور 1320 ، با تشكيل گروه‌هاي گوناگون سياسي، مبارزه را به طور رسمي آغاز كرد. پس از كودتاي 28 مرداد سال 1332، ساواك (سازمان امنیت و اطلاعات رژیم پهلوی)، طالقاني را دستگير كردو به زندان انداخت.  رژیم ستم‌شاهی تاب و تحمل دربند کشیدن این مرد قدسی را نداشت و در برابر فشار‌های مسلمانان، تسلیم و آیت‌الله طالقانی با سربلندی از زندان‌های مخوف رژیم پهلوی آزاد شد و فعالیت‌های آزادیخواهانه خود را از سر گرفت.

آيت الله طالقاني در كنگره جهاني «شعوب المسلمين» كه در كراچي تشكيل مي شد شركت كرد و براي حضور در كنگره اسلامي قدس نيز كه سالي يكبار تشكيل مي شد، دوبار در مقام رياست هيات نمايندگي ايران، به بيت المقدس سفر كرد.

ايشان در جريان نهضت ملي شدن صنعت نفت ايران مبارزات ارزنده‌اي داشت و تلاش‌هاي فراواني در جهت رهانيدن حقوق ملت مسلمان ايران از چنگال استعمارگران چپاول پيشه انجام داد.

پس از شكل گيري نهضت روحانيت به رهبري حضرت امام خميني (ره) در سال 1341، طالقانی که آشنایی و نزدیکی دیرینه‌ای با حضرت امام داشت، در کنار ایشان به مبارزه پرداخت و به همين دليل تا سال 1342 دو بار زندانی و بار دوم به 10 سال زندان محکوم شد.

آيت الله طالقاني در زندان نيز دست از مبارزه و ارشاد برنداشت، رفتار و گفتار مناسبش حتي روي ماموران زندان اثر مثبت گذاشت و در پي همين تلاش‌هاي فرهنگي و تبليغي بود كه در زندان، با نوشتن تفسير «پرتوي از قرآن» سعي در آشنا كردن افراد به عظمت و سازندگي قرآن كرد. 

طالقاني درباره خود مي گويد: «من پيش از اين كه در كسوت يك سياستمدار متعارف و معمول باشم يك شاگرد كوچك مكتب قرآن و معلم قرآنم».

زنداني شدن آيت الله طالقاني در اين مرحله بيش از 4 سال طول نكشيد و در سال 1346 به واسطه فشارهاي داخلي و خارجي بر رژيم شاه از زندان آزاد شد. وی بعد از آزادي، مبارزه را چون گذشته ادامه داد و در آستانه سال 1350 همزمان با برگزاري جشن‌هاي 2500 ساله شاهنشاهي مجددا دستگير و به مدت سه سال در زابل و 18 ماه در بافت كرمان در بدترين شرايط به حالت تبعيد به‌سر برد. در سال 1354 مجددا به دست ساواك دستگير و به 10 سال زندان محكوم شد.

آيت الله طالقاني در دوران مبارزات مردمی برای انقلاب اسلامي و پس از آزادي از زندان، نهايت تلاش خود را در جهت پيروزي انقلاب به خرج داد. پس از پيروزي انقلاب شکوهمند اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی (ره) به رياست شوراي انقلاب اسلامي برگزيده شد و در انتخابات مجلس خبرگان قانونگذاري (12 مرداد 1358) از سوي مردم تهران به عنوان نماينده انتخاب شد.

در اوايل مرداد 1358 از سوي امام خميني (ره) مامور برگزاري نماز جمعه تهران شد و اولين بار،با شكوه‌ترين نماز جمعه بعد از پيروزي انقلاب اسلامي در پنجم مرداد به امامت ايشان در دانشگاه تهران برگزار شد. بعد از انتصاب به عنوان امام جمعه تهران، موفق به برگزاري پنج نماز جمعه شد كه آخرين نماز جمعه به مناسبت فرا رسيدن سالگرد جمعه خونين در 17 شهريورماه و در بهشت زهرا و كنار مزار شهدا برگزار شد.

سرانجام در سحرگاه نوزدهم شهريور سال 1358 اين عالم ربانی و مبارز راه اسلام، پس از سالها فعاليت‌هاي علمي و مبارزات سياسي عليه رژيم ستمشاهي و عمري تلاش خستگي ناپذير در راه ترويج احكام اسلامی، دار فاني را وداع گفت و به ديدار معبود شتافت.


امروزه آثار مکتوب و مجموعه خطابه‌های این عالم قدسی، در رده عالی‌مرتبه‌ترین آثار علمی و اسلامی قرار دارد و راهگشای طلاب و دانشجویان و اسلام پژوهان است. برخی از آثار این عالم ربانی به زبان‌های خارجی ترجمه شده‌اند و مسلمانان سایر کشور‌های جهان نیز از دانش ایشان بهره می‌برند.

مهمترین اثر به جا مانده از این عالم فقید «پرتوی از قرآن» نام دارد که در شش جلد با نگاهی فلسفی و علمی و عرفانی به تقسیر قرآن مجید پرداخته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها