یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۲:۲۴
آقا جلال امروز غروب كرد

جلال آل احمد هرگز نتواست آرام بگيرد و شايد تحت تاثير همين زندگي پرتكاپو و سرشار از مساله بود كه به شيوه و سبك جديدي از نويسندگي دست يافت.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا )،جلال آل احمد در دوم ، آذرماه سال 1302 در خانواده اي مذهبي متولد شد، او هرگز نتواست در يك جا حتي در بستر باورهاي ديني ، آرام بگيرد و شايد تحت تاثير همين زندگي پرتكاپو و سرشار از مساله بود كه آل احمد به شيوه و سبك جديدي از نويسندگي دست يافت و تا مدت‏ها نويسندگان جوان نسل بعد از خود را ، شيفته زبان و انديشه خويش كرد .

جلال در سال 1322 در نجف درس طلبگي خواند و پس از بازگشت به ايران در سال 1323 به احزاب سياسي پيوست و چندي با حزب توده همكاري كرد ، اما در اين محيط نيز چيزي را كه مي‏خواست به‏دست نياورد .

وي ، از سال 1326 به شغل معلمي روي آورد . آل احمد نخستين داستان خود را در سال 1324 با عنوان "زيارت" در مجله سخن منتشر كرد .مجموعه "ديد و بازديد" او نيز در همين سال منتشر شد .

مجموعه " از رنجي كه مي‏بريم " ، بيشتر تحت تاثير شعارهاي حزبي درباره فشاري است كه حكومت بركارگران و افراد سياسي اعمال مي‏كرد ، در سال 1326 منتشر شد . او در دو مجموعه داستان " سه‏تار " و "زن زيادي" تعصب و ناداني مردم كوچه و بازار را با لحني انتقادي تصويركرده‏است .

مشهورترين اثر داستاني آل‏احمد ، داستان بلند " مدير مدرسه " است كه در سال 1337 منتشر شد ." مدير مدرسه "سرگذشت مديري بي‏پناه است كه بعد از كودتاي 28 مرداد 1332 ، فضاي اداري فاسد سرانجام او را به نااميدي مي‏كشاند .

نثر پرشتاب و بريده بريده جلال كه به نثر تلگرافي مشهور شده است، در اين اثر به كمال رسيده است و نسل جوان آن روز و دهه بعد را به شدت تحت تاثير قرارداد .

رمان " نون و القلم" كه در سال (1340) منتشر شد ، كوشش ديگري براي بازگويي اوضاع اجتماعي است. داستان "نفرين زمين "(1346) درواقع در ادامه رمان "مدير مدرسه" شكل گرفته است و در آن معلم روستا به گزارش تحولات روستاها در روزگار اصلاحات ارضي مي‏پردازد . اين كتاب يكي از نخستين رمان‏هايي است كه در آن ، نويسنده به مسائل روستا و ادبيات روستا مي‏پردازد .

مجموعه "پنج داستان" كه پس از مرگ او به سال 1350 منتشر شد ، در برگيرنده داستان‏هايي است كه نويسنده از دوران كودكي خود به ياد آورده‏است . او همچنين از همان آغاز به نوشتن مقالات اجتماعي و انتقادي و مقالات (تك نگاري) مونوگرافي و سفرنامه نويسي روي آورد .

از جلال ، در زمينه مقاله نويسي انتقادي ، مجموعه‏هاي "هفت مقاله " ، " سه مقاله ديگر " ، " كارنامه سه ساله " ، " ارزيابي شتابزده " ، " در خدمت و خيانت روشنفكران" و "غرب زدگي"منتشر شده است كه به ويژه در دو كتاب اخير ، نويسنده به مهم‏ترين مسائل جامعه ايران يعني دو موضوع "غرب "و "روشنفكران " پرداخته و با ديدي ناقدانه و سنت‏گرا با توجه به موازين جامعه‏شناسي ، آراي معروف به غرب‏زدگي خود را پرشتاب و كوبنده مطرح كرده‏است .

استحكام نثر جلال در مقاله‏هاي انتقادي و سبك مقطع او ، شيوه كار وي در داستان‏نويسي را به شدت متاثر ساخته و داستان‏هاي كوتاه و بلند وي را هم به ساختار و محتواي مقاله نزديك كرده‏است .

در قلمرو سفرنامه ، تك‏نگاري و مشاهدات ، اورازان ، تات نشين‏هاي بلوك زهرا و جزيره خارك در يتيم خليج فارس ، يادگارهايي است كه از قلم آل‏احمد برجاي مانده‏است .

وقتي در سال 1345 سفرنامه حج او به نام " خسي در ميقات " منتشر شد، توجه بسياري از حجاج و اهل قلم را به خود معطوف كرد . و نويسندگان بسياري از اين كتاب تقليد كردند . آل احمد توانست سبك نويني در سفرنامه نويسي حج پديد آورد .

آل احمد ، ترجمه‏هايي از آثار نويسندگان بزرگي چون داستايوفسكي ، ژان پل سارتر ، آندره ژيد و اوژن يونسكو دارد كه در مجموع نسبت به ديگر زمينه‏هاي نويسندگي براي او به عنوان يك مترجم ، شان چنداني به بار نياورده است ، چنان‏كه تلاش‏هاي او در كار مطبوعات نيز شهرتي براي او به بار نياورد .

زندگي آل احمد ،سي و هشت سال پيش  در 18 شهريور 1348 در حالي كه 45 سال بيشتر نداشت به پايان رسيد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها