دوشنبه ۴ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۹
مجموعه مقالات سلاجقه منتشر می‌شود

پروین سلاجقه، شاعر و منتقد ادبی تعدادی از مقالاتش را در حوزه شعر با رویکرد نقد نوین در کتابی با عنوان «نقد نوین در حوزه شعر» برای چاپ به تازگی به انتشارات مروارید سپرده است._

سلاجقه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: «نقد نوین در حوزه شعر» دربرگیرنده 11 مقاله درباره نقد شعر معاصر و کلاسیک است که به‌طور عمده با رویکردهای مدرن نقد نوشته شده‌اند.

وی افزود: تعدادی از این مقاله‌ها پیش‌تر در برخی از نشریات به چاپ رسیده‌اند. البته این نشریات چندان در دسترس مخاطبان قرار نداشتند بر همین اساس تصمیم به چاپ آن‌ها گرفتم.

این شاعر در ادامه به کتاب دیگری که پژوهش و تالیف آن‌را چندسالی است در دست اقدام دارد اشاره کرد و توضیح داد: حدود پنج سالی می‌شود که پژوهش کتاب «فرهنگ تحلیلی نمادها در شعر سبک هندی» در دست انجام است. به دلیل گستردگی کار به‌نظرم این فرهنگ پژوهشی به حمایت بیشتری نیاز دارد و احتمالا دو یا چند ناشر باید انتشار آن‌را برعهده بگیرند.

وی با تاکید بر ضرورت بررسی نشانه‌شناسی شعر پنج شاعر مشهور سبک هندی در این کتاب اظهار داشت: صائب تبریزی، بیدل دهلوی، کلیم کاشانی، ظهوری ترشیزی و عرفی شیرازی پنج شاعری هستند که نمادهای شعر آن‌ها را در این فرهنگ تحلیل و بررسی کرده‌ام. حدود 15 بخش اصلی در این کتاب تعریف شده است و بیش از هزار مدخل در این فرهنگ وجود دارد.

سلاجقه در پایان یادآور شد: در حقیقت در این کتاب فرآیند تبدیل نشانه‌ها به نماد بر اساس رویکردهای زیبایی‌شناختی بررسی نشانه‌ها و نمادها، در تمامی ابعاد مانند بحث‌های اقلیمی، طبیعت و مفاهیم تحلیل شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط