سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۰:۲۱
معرفی آثار برگزیده جایزه پروین در عرصه جهاني

پروين سلاجقه برگزيده بخش نقد و پژوهش ادبي سومين جايزه پروين اعتصامي گفت: در اكثر كشورها به محض اينكه كتابي در سطح ملي جايزه‌اي را به خود اختصاص مي‌دهد، به عنوان شاخص فرهنگ و ادبيات آن كشور در دنيا مطرح مي‌شود. این امر باید درباره برندگان جایزه پروین هم رخ دهد.

سلاجقه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با تاكيد بر اينكه آثار پژوهشي نيازمند صرف زمان و دقت فراوان است گفت: فرايند تحقيق، فرايندي پر زحمت و زمان‌ بر است كه بايد براي ارايه اثر قوي اين فرايند طي شود. 

وی با اشاره به اينكه براي نگارش كتاب «از اين باغ شرقي» ۲ سال و نیم، زمان صرف كرده است، گفت: هم‌اكنون در برخي از آثار به ويژه در حوزه نقد و پژوهش با شتابزدگي اثر مواجه هستيم.

اين نويسنده با اشاره به ضرورت هاي برگزاري جوايز ادبي، تشويق نويسندگان را از جمله دستاوردهاي اين جوايز عنوان كرد و افزود: در كل، تمام جوايز ادبي در بخش دولتي و غيردولتي در صورت كسب اعتبار، فرايندي سازنده و مفيد به منظور پرداختن به كتاب به حساب مي‌آيند.

وي تصريح كرد: تشويق نويسندگان تا حدودي بهبود كيفيت آثار را به همراه خواهد داشت.

سلاجقه درباره كتاب «از اين باغ شرقي» كه موفق به كسب جايزه ادبيات پژوهشي پروين اعتصامي شده است، گفت: اين كتاب تا كنون موفق به كسب چهار جايزه  كتاب سال جمهروي اسلامي، شوراي كتاب كودك، بانوي فرهنگ، و قلم زرين نيز شده است.

وي اضافه كرد: در كتاب «از اين باغ شرقي» تلاش داشته‌ام تئوري‌هاي نقد را به نوعي بومي‌سازي كنم تا در خدمت فرهنگ و ادبيات ايران قرار گيرند. 

سلاجقه همچنين پيشنهاد داد: زماني كه در ايران جوايز مهمي چون كتاب‌سال برگزار مي‌شود بهتر است روي آنها براي ترجمه و شركت در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي سرمايه‌گذاري شود. اين اتفاق در اكثر كشورهاي دنيا رخ مي‌دهد و به محض اينكه كتابي در سطح ملي جايزه‌اي را به خود اختصاص مي‌دهد، به عنوان شاخص فرهنگ و ادبيات آن كشور در دنيا مطرح مي‌شود. در حالي كه در ايران اين اتفاق نمي‌افتد.

وي تاكيد كرد: براي نگارش و آماده‌سازی اين آثار زحمت زيادي كشيده مي‌شود؛ از اين رو بايد براي طرح آنها در مجامع جهاني تلاش بيش‌تري صورت گيرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها