دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۳
«هنر اجرا» مبارزه‌اي عليه شيوه‌هاي كهن تئاتر

دومين نشست كتابخواني كتابخانه تئاترشهر با بررسي و روخواني كتاب «هنر اجرا» نوشته رزلی گلدبرگ برگزار شد. در اين كتاب از خلق سبك‌هاي مختلف و مبارزه با شيوه‌هاي كهن سخن گفته شده است.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، محمدحسين ناصربخت، نويسنده و پژوهشگر، قطب‌الدين صادقي، نويسنده و كارگردان و مريم نعمت‌طاوسي، مترجم كتاب در اين نشست حضور داشتند.

نعمت طاوسي در ابتدا درباره كتاب توضيحاتي ارايه داد و گفت: هنر اجرا می‌تواند آیین قبیله‌ای، نمایشی دینی قرون وسطایی، تماشاواره عصر نوزایی (رنسانسی) یا دور هم جمع شدن هنرها در دهه بیست كه در استودیوهای خود در پاریس ترتیب می‌دادند، باشد. این هنر برای هنرمندان امکان حضور در جامعه را فراهم کرده است. این حضور بر ماهیت اجرا بستگی دارد، می‌تواند تمثیلی، جادویی، آموزشی، تحریک‌آمیز یا سرگرم کننده باشد.

وي ادامه داد: هنر اجرا در قرن بیستم، هنری است سهل با بی‌ثباتی‌های بی‌پایان. هنرمندانی که از محدودیت فرم‌های تثبیت شده و کلیشه‌ای بی‌تاب شده بودند این آثار را آفریدند، هنرمندانی که مصمم بودند تا هنر خود را بی‌پرده به مردم ارایه نمایند.

در ادامه نشست صادقي گفت: بيشتر دانشجويان بدون مطالعه و از روي عادت و تقليد شروع به ترجمه كتاب‌هاي تخصصي مي‌كنند كه بسيار سطح دانش را پايين مي‌آورد.

وي، كتاب «هنر اجرا» را مفيد و با ارزش دانست و افزود: وجود چنين كتاب‌هايي يادآوري مي‌كند كه اتفاق‌هايي كه در كشورهاي خارجي افتاده ضرورت فلسفي دارد.

صادقي توضيح داد: همان‌طور كه در مباحث اين كتاب مطرح شده در قرن بيستم كارگردانان به نوعي خود را از زير بار ادبيات فلسفي و هنر سنتي نجات دادند و خواستند به چيزي فكر كنند كه نه تنها متكي به گذشته نيست بلكه زيبايي‌شناسي عناصري است كه لزوما از روانشناسي و فلسفه نمي‌آيد.

وي از سبك‌هاي مختلف اين كتاب گفت و افزود: همه اين سبك‌ها عليه جامعه سنتي و سنت ادبي است. آنها دنبال يك زيبايي‌شناسي و مناسبات بودند از اين رو كار عظيمي انجام مي‌دهند و شيوه‌هاي كهن را كنار مي‌گذارند.

صادقي آشنايي با اين سبك‌ها را لازم و ضروري دانست و گفت: متاسفانه هنر ما پروسه روند تكاملي تئاتر غرب را طي نكرده و ويژگي مهم اين كتاب در اين است كه سير تكويني اين تفكر را در تئاتر نشان مي‌دهد. مطالعه اين كتاب به ما مي‌آموزد اين سبك‌ها برخاسته از يك ضرورت تاريخي است و دلايل خاص دارد. 

در ادامه ناصربخت «هنر اجرا» را از كتاب‌هاي اصلي در زمنيه پرفورمنس دانست و افزود: اين كتاب در بين كشورهاي خارجي بسيار معتبر است و نسبت به كتاب‌هايي كه به هنر اجرا مي‌پردازند مهم و ارزشمند محسوب مي‌شود.

وي توضيح داد: اين كتاب نشان دهنده روح پرتلاطم زمانه و تاثير آن بر هنر است. تا مدت‌ها نظريه‌پردازان و منتقدان از مطالب اين كتاب بهره مي‌جستند.

ناصربخت گفت: اتفاق مهمي كه در اين كتاب رخ داده شكستن بين مرزها است. كتاب نتيجه هنرهاي گوناگوني است كه نمونه‌هاي آن با پرداختن به جزييات شرح داده شده.

وي افزود: با تعاريفي كه كتاب از هنر اجرا ارايه مي‌دهد، مي‌توان نتيجه گرفت هنر اجرا از تعريف مي‌گذرد و خود را در يك قيد و بند قرار نمي‌دهد و نتيجه جهاني است كه با تعاريف سرستيز دارد.

اين نشست با روخواني بخش‌هايي از كتاب توسط ناصربخت ادامه يافت و با پرسش و پاسخ و اهداي هديه از سوي مدير كتابخانه تئاترشهر به سخنرانان پايان يافت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط