سه‌شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۱:۴۳
انتشارات خانه‌كتاب و 8 عنوان کتاب ادبی جديد در نمايشگاه 23

انتشارات موسسه خانه کتاب هشت عنوان کتاب جدید در حوزه شعر و ادبیات در دست انتشار دارد. آثاری در ارتباط با عوامل و موانع شناخت در «مثنوی معنوی»، بررسی «کتاب» در شعر شاعران، رمزگشایی از زبان مولانا، زندگی‌نامه شاعران پیشکسوت معاصر و فرهیختگان ایرانی از جمله این کتاب‌ها هستند که به زودی راهی بازار نشر می‌شوند.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «توتیای چشم جان»، «کتاب در شعر شاعران»، «ف‍ره‍ن‍گ‌‍‌نامه رم‍زه‍ای‌ غ‍زل‍ی‍ات‌ ش‍م‍س‌: ب‍ی‍ان‌ رم‍زی‌ در غ‍زل‍ی‍ات‌ ش‍م‍س‌»، «نام آوران»، «ثنای سنایی»، «زندگی‌نامه 110 شاعر برگزیده»، «گردآوری و استخراج آیات قرآن از غزلیات سعدی» و «شعر امروز» عنوان کتاب‌های جدید انتشارات خانه کتاب هستند.

چاپ دوم کتاب‌های «مجموعه مقالات سومین همایش انجمن ترویج زبان و ادب فارسی» و «نقد برتر1 و 2» نیز به زودی توسط این انتشارات راهی بازار نشر می‌شوند.

«توتیای چشم جان» عنوان پایان‌نامه برتر محمد‌کاظم یوسف‌پور است که توسط انجمن استادان زبان فارسی انتخاب و به دست چاپ سپرده شده است. محور تالیف این کتاب عوامل و موانع شناخت در «مثنوی معنوی» و تحلیل موضوع معرفت از نگاه مولانا است و شامل بخش‌های «معرفت صوفیانه»، «اشراق و شهود» و «عواملی که با عالم بالا در ارتباطند» می‌شود.

سیده‌ زیبا بهروز نیز کتابی با عنوان «کتاب در شعر شاعران» را در دست تالیف دارد. بهروز در این کتاب به تمام شعرهایی که با موضوع کتاب و واژه کتاب توسط شاعران از دیرباز سروده شده‌اند پرداخته است.

«ف‍ره‍ن‍گ‌‍‌نامه رم‍زه‍ای‌ غ‍زل‍ی‍ات‌ ش‍م‍س‌: ب‍ی‍ان‌ رم‍زی‌ در غ‍زل‍ی‍ات‌ ش‍م‍س‌»(پ‍ی‍ون‍د م‍ع‍ن‍ای‍ی‌ م‍ی‍ان‌ م‍ح‍س‍وس‌ و م‍ع‍ق‍ول‌ در غ‍زل‌‍‌ه‍ای‌ م‍ولان‍ا) ت‍ال‍ی‍ف‌ رح‍م‍ان‌ م‍ش‍ت‍اق‌‌م‍ه‍ر نیز از دیگر پایان‌نامه‌های برتر به انتخاب انجمن استادان زبان فارسی که توسط انتشارات خانه کتاب در دست چاپ است.

این کتاب کوششی است برای نزدیک شدن به فضای ذهنی مولانا و به دست دادن تعبیرهایی از رمزهای دیوان او، به گونه‌ای که با جهان‌بینی و نگرش ویژه عارفانه و عاشقانه‌اش همسویی دارد.

«بیان رمزی در غزلیات شمس» با مبحث زبان و بیان در عرفان و ادبیات عرفانی بر مبنای آثار مولانا و ماهیت حقایق و تجارب عرفانی آغاز می‌شود.

زندگی‌نامه اهل قلم به اهتمام معصومه حسینی در کتابی با عنوان «نام آوران» نیز از دیگر آثار در دست انتشار و دایرة‌المعارفی درباره بیش از یکصد تن از مشاهیر و مفاخر ایرانی است. کتاب به شرح‌حال و معرفی آثار این چهرهای شاخص و ماندگار فرهنگی می‌پردازد.

اما «ثنای سنایی» عنوان کتابی از مریم حسینی، عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا است. حسینی دراین اثر مجموعه مقالات استادان دانشگاه و پژوهشگران ادبی درباره حکیم سنایی را گردآوری کرده است.

طی سال‌های اخیر این اثر نخستین اثر پژوهشی درباره سنایی و شامل هشت فصل است که این فصل‌ها عبارت از «عرفان سنایی»، «مسائل کلام و فلسفه در آثار سنایی»، «شخصیت‌پردازی سنایی»، «جامع‌شناسی شعر»، «سنایی و ادبیات تطبیقی»، «حکیمان، عارفان، شاعران و سنایی»، «شیوه شاعری سنایی» و «کارکرد نقد و نظریه‌های ادبی در آثار سنایی» هستند.

پرویز بیگی حبیب‌آبادی مجموعه‌ای را با عنوان «زندگی‌نامه 110 شاعر برگزیده» در دست انتشار دارد. این کتاب مجموعه ای خواهد بود که به زندگی، شرح حال، آثار و تعدادی از سروده‌های شاعران پیشکسوت معاصر می‌پردازد.

اما «گردآوری و استخراج آیات قرآن از غزلیات سعدی» به اهتمام محمدرضا سهرابی‌نژاد و «شعر امروز»(شعرهای 23 شاعر معاصر) عنوان دو کتاب دیگر در دست انتشار موسسه خانه کتاب است.

چاپ دوم «مجموعه مقالات سومین همایش انجمن ترویج زبان و ادب فارسی» نیز به زودی توسط انتشارات خانه کتاب راهی بازار نشر می‌شود. این کتاب حاصل مجموعه مقاله‌های تحقیقی در متون حکمی، عرفانی و مبانی زبان و ادبیات فارسی است.

پیش‌تر کتاب «مجموعه مقالات نخستین همایش انجمن ترویج زبان و ادب فارسی» به اهتمام علی‌اصغر میرباقری‌فرد و مقدمه مهدی محقق در سال 1387 توسط انتشارات خانه کتاب منتشر شده است.

چاپ دوم کتاب «نقد برتر1 و 2»(مجموعه مقالات برگزیده دومین و سومین جشنواره نقد کتاب) تالیف گروهی از نویسندگان؛ تهیه و تنظیم دبیرخانه جشنواره نقد از دیگر کتاب‌هایی است که توسط انتشارات خانه کتاب راهی بازار نشر می‌شود.

مقدمه این مجموعه به قلم علی اوجبی است و در این مقدمه به مواردی چون انگیزه ترسیم ویژگی‌های نقد علمی و تبیین آداب نقد در راستای انتشار مجموعه مقالات برگزیده این جشنواره اشاره شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط