كارشناس امور زنان و مولف كتاب «موانع مشاركت سياسي زنان در ايران» صبح امروز(يكشنبه، 18 بهمن ماه) در نشست «زن در انقلاب اسلامي» در پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي عنوان كرد: زنان بايد در عرصههاي اجتماعي و سياس مشاركت جديتري داشته باشند و اين امر با مطالعه و تحصيلات بيشتر محقق ميشود./
دكتر زهرا نژادبهرام، كارشناس امور زنان و مولف كتاب «موانع مشاركت سياسي زنان در ايران» با اشاره به پژوهشهاي زيادي كه در راستاي بررسي شرايط سياسي زنان در معادلات قدرت انجام داده است، عنوان كرد: كتاب «موانع مشاركت سياسي زنان در ايران» بر اساس شيوه مصاحبه عمقي و بررسي نقاط ويژه حضور زنان در اجتماع با روش كيفي تاليف شده است.
وي با اشاره به اين كه گروه هدف در اين اثر، زنان نخبهاند، توضيح داد: زناني كه وارد عرصههاي سياست شده، معادلات قدرت را به هم ريختهاند و مدتها در بخشهاي مختلف مديريت و در گروههاي سياسي ويژهاي قرار داشتهاند، در اين كتاب مورد بررسي قرار گرفتهاند.
دكتر نژادبهرام با تاكيد بر بافت جامعه ايراني و توجهاتي كه نسبت به مذهب وجود دارد، تشريح كرد: برخي از دادههاي اين كتاب از متون ديني و استفتائات علما اقتباس شدهاند. اگر انقلاب اسلامي را به عنوان نظامي سياسي در حوزه قدرت تعريف كنيم، با دو گروه مخاطب علاقهمند در حوزههاي اقتصادي و سياسي مواجه ميشويم.
مولف كتاب «موانع مشاركت سياسي زنان در ايران» با اشاره به اين كه وضعيت زنان در جامعه را بر اساس تئوريهاي مختلف فمينيستي، ليبرال و ماركسيستي بررسي كرده است، دين را يكي از ويژگيهاي فرهنگي جامعه كنوني دانست.
مولف حوزه زنان با تاكيد بر اهميت ادبيات شفاهي در جامعه، تشريح كرد: جامعه بر خط سير ادبيات شفاهي حركت كرده، مدام در حال بازتوليد است. افكار امروز مردم و علما با 10 سال گذشته متفاوت است، هرچند براي بررسي وضع زنان بايد به متون گذشته مراجعه كرد. بر اساس پژوهشهاي من، دين اسلام مشكل شرعي براي دستيابي زن به قدرت ايجاد نكرده است.
در ادامه اين نشست، فائزه توكلي، عضو هيات علمي پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي، با اشاره به اين كه تحولات انقلاب اسلامي بيپايان است، عنوان كرد: اين تحولات پس از انقلاب اسلامي مبحث پژوهشهاي بسياري از انديشمندان بوده است.
وي با بيان اين «طرح تاريخنگاري زنان مبارز از سال 85 در كشور آغاز شده است» تصريح كرد: تاريخچه و نقش زنان مبارز؛ از زندانيان سياسي تا پرورش دهندگان نيروهاي انقلاب، بسيار عميق بوده است كه از آن جمله ميتوان به مصاحبه با فرشته بازرگان همسر مهدي بازرگان، اشرف منتظري و پروين سليحي، همسر شهيد دكتر لبافينژاد، اشاره كرد.
در ادامه، پروین سلیحی، همسر شهید دکتر مرتضی لبافینژاد، برگزاري اين نشستها را فرصت مناسبي براي نظريهپردازي و ارزيابي انقلاب اسلامي دانست و توضيح داد: بحث مبارزه قدرت و بررسي اين كه آيا زنان ميتوانند در عرصهاي قدرت فعال باشند و به مقامات وزارت و رياست برسند، اهميت زيادي در افزايش ارزش اين قشر از جامعه ندارد.
وي با اشاره به اين كه برپايي نمايشگاههاي مختلف از آثار زنان و اختراعات و تاليفات نمايانگر قدرتمندي نيمي از جامعه است، توضيح داد: متاسفانه در دوران قبل از انقلاب اسلامي، آثار كمي براي مطالعه وجود داشت و برخي از آثار موجود نيز تحت تاثير افكار ماركسيست قرار داشتند كه قابل اعتماد نبودند.
همچنين دكتر ثريا مكنون، مدير گروه مطالعات زنان پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي، با اشاره به اين كه تعريف حضور زنان در جامعه بايد تغيير كند، افزود: حضور زن در اجتماع بايد مانند اوايل انقلاب اسلامي تعريف شود. تعاريفي كه امروزه در دانشگاهها از نقش زن ارايه ميشود، با انقلاب فرهنگي امام خميني(ره) متفاوتند. امروزه حضور زنان از لحاظ كيفي افزايش يافته، اما دانشگاهها ضعيفتر شدهاند.
وي با اشاره به اين كه دين در دانشگاهها عمق بخشي نميشود، توضيح داد: امروزه دانشجويان از دانش 40 سال گذشته غرب استفاده ميكنند و مطالعات كمتر و بيقائدهاي نسبت به دين و منابع موجود خود دارند.
دكتر مكنون با تاكيد بر اين كه تغيير سرفصلهاي علوم انساني بدون تغيير محتوا بيفايده است، افزود: تغيير محتوا نبايد ناديده گرفته و تنها به تغيير ظواهر اكتفا شود.
در پايان اين نشست «عاليه امامزاده» از بستگان شهيدان جهانآرا نيز با تعريف خاطراتي از شهادت «محمد و علي جهانآرا» و مفقود شدن محسن جهانآرا، افزود: قبل از پيروزي انقلاب اسلامي با توجه به اين كه از مطالعه و آگاهي يابي مردم جلوگيري زيادي ميشد، آثار شهيد مطهري، نهجالبلاغه و قرآن كريم بيشتر مطالعه ميشد و دستمايه پژوهشها و تحقيقات قرار ميگرفت.
نظر شما