به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قزوین، در اولین نشست از سلسله نشستهای هفته کتاب دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، کتاب «جستارهایی در زیباییشناسی سازمان» نوشته محمد ذاکری با حضور نویسنده کتاب و جمعی از اساتید و دانشجویان و مدیران دستگاه های دولتی استان مورد بررسی قرار گرفت.
تلفنهای هوشمند موجب فاصله گرفتن از کتاب شده است
در ابتدای جلسه، حامد رحمانی معاون پژوهشی دانشگاه به تشریح اهداف برگزاری هفته کتاب پرداخت و گفت: به خاطر گستردگی استفاده از تلفنهای هوشمند و شبکههای اجتماعی بین دانشجویان و کتاب فاصله افتاده و بسیاری از دانشجویان علاقهای به مطالعه عمیق و متمرکز کتابهای درسی خود نیز ندارند.
وی افزود: در این رویداد قرار است ضمن معرفی چند کتاب منتخب و تخصصی با حضور نویسندگان و برگزاری مسابقات کتابخوانی انگیزه بیشتری برای مطالعه کتاب خوب بین دانشجویان ایجاد شود.
وی در ادامه به معرفی کتاب «جستارهایی در زیباییشناسی سازمان» و نویسنده آن پرداخت و گفت: محمد ذاکری به رغم اشتغال و مسئولیتهای مختلف در نظام اداری کشور هیچگاه عرصه مطالعه، پژوهش و تالیف را رها نکرده است و علاقه و فعالیت هنری او باعث شده این موضوع جدید را دستمایه تالیف و انتشار این کتاب قرار دهد که باعث شده در زمره نامزدهای نهایی جایزه کتاب سال ۱۴۰۲ قرار گیرد.

قدرت بداههپردازی رهبران و کارکنان رمز موفقیت و تابآوری آنهاست
در بخش بعد محمد ذاکری نویسنده کتاب ضمن تشریح انگیزه خود از نگارش این کتاب گفت: نگرش و ساختار فکری ما در علم مدیریت و سازمان تاحد زیادی متاثر از اندیشههای مدرنیستی است و مفاهیمی همچون اثربخشی، کارایی، بهره وری، کارسنجی و زمان سنجی و افزایش تولید و محصول و درآمد و سود همواره در اندیشه و بیان و عمل اندیشمندان و کاروران عرصه های سازمانی جایگاه اصلی را داشته است. اما با ترویج انگارههای پستمدرنیستی در علم سازمان و مدیریت این بار این انسان زیباییشناس است که وارد سازمان میشود و به دنبال ادراک زیبایی و دیگر تجلیات زیباییشناسانه مثل زشتی، تقدس، مسخرگی و… در تجربه زیسته خود در حیات سازمانی است.
وی گفت: از دید من ادراکات زیباییشناسانه خود را در دو عرصه کلیدی در سازمان نشان میدهد و آن دو عرصه رهبری و فرهنگ سازمانی است.
ذاکری در ادامه با اشاره به فصول مختلف کتاب نمونههایی از نگرش زیباییشناسانه و الگوبرداری از هنر در فضای سازمانی مطرح کرد و گفت: مثلاً آنچه رهبر ارکستر انجام میدهد الگویی برای اقداماتی است که رهبر سازمانی نیز باید اجرا کند.
وی همچنین به موضوع داستان و داستانسرایی در سازمان اشاره کرد و بازار را فراتر از محصول و خدمت، عرصه رقابت داستانها و روایتها دانست و گفت: هر کس بتواند داستان و روایت جذابتر و پذیرفتنیتری ارائه کند در برندسازی شخصی، سازمانی و محصول، تغییر سازمانی، آموزش و توسعه نیروی انسانی، مدیریت دانش و دیگر عرصههای اداره سازمان موفقتر خواهد بود.
ذاکری با اشاره به روند شتابان تغییرات فناوری و محیطهای کاری، بداههپردازی را که برآمده از سنتهای موسیقایی هندی، ایرانی و جاز است رهیافتی بدیل از برنامهریزی و برنامهریزی استراتژیک برشمرد و گفت: در عصر حاضر قدرت بداههپردازی رهبران و کارکنان رمز موفقیت و تابآوری آنها در فضای آشوبناک فعالیت سازمانهاست.
بیتوجهی به تجربههای زیباییشناسانه
در بخش پایانی این نشست نعیمه مرسلی عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی قزوین با اشاره به اینکه از قدیم در تعریف مدیریت، آن را علم و هنر به کارگیری افراد و منابع برای حصول اهداف سازمانی می٬دانستند؛ بداعت و تمایز این کتاب را تمرکز بر بعد هنری مدیریت و سازمان دانست و با اشاره به فصل آخر این کتاب توجه به ابعاد هنری و زیباییشناسانه در طراحی معماری فضاهای سازمانی را جایگزینی برای طراحی مبتنی بر استفاده حداکثری از فضا دانست و گفت: بخش زیادی از ترک خدمت کارکنان در سازمانهای دولتی و خصوصی ناشی از بیتوجهی به تجربههای زیباییشناسانه کارکنان در فضای فیزیکی سازمان است.
چاپ اول کتاب «جستارهایی در زیبایی شناسی سازمان» به همت انتشارات سیاهرود در سال ۱۴۰۱ و در ۳۱۰ صفحه به بازار نشر عرضه شده است.
نظر شما