به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، چاپ دوم کتاب «نامههای شوپن» به قلم خنریک اوپینسکی و ترجمه محسن الهامیان به بازار کتاب آمد.
این نامه ها که انتشار آنها در مجموعهای چنین کامل تا به امروز صورت نگرفته، از چندین نظر دارای اهمیت است. این نامه ها انگیزه و به انجام رسیدن بعضی از تصنیفات شوپن را بر ما معلوم می کنند و نشانگر رفتار های شخصی و طرز فکر او هستند. استادان و همشاگردی های او را به ما معرفی می کنند و محیط زندگی دوران کودکی را که در شکل گیری شخصیت شوپن به عنوان یک انسان و یک موسیقیدان نقش داشته است، در مقابل شچمان ما زنده می کند.
فردریک فرانسوا شوپن یکی از تأثیرگذارترین موسیقیدانان لهستانی و نوازنده برجسته پیانو در دوره موسیقی رمانتیک بود. او تعدادی از فرمهای موسیقی را ابداع نمود اما مهمترین نوآوریهایش را درقالب فرمهایی مثل سونات پیانو، والس، نوکتورن، اتود، پرلود و پولونِز به نمایش گذاشتهاست.
همچنین چاپ پنجم کتاب «موتسارت، تصویر یک نابغه» در ۵۰۰ نسخه منتشر شد. نوربرت الیاس، جامعه شناس بزرگ آلمانی، در این کتاب با بصیرتی جامعه شناختی و روانکاوانه، تصویری تازه و از یاد نرفتنی از زندگی و نبوغ موتسارت ترسیم می کند و تناقض هایی را می کاورد که زندگی این آهنگساز بزرگ را شکل داده است: خلاقیتی شگرف در برابر ناکامی اجتماعی، تعالی موسیقایی در مقابل خامی شخصیت و دستاوردهایی عظیم در برابر نومیدی و سرخوردگی محض.
الیاس در مفهوم نبوغ تامل می کند و آن را ترکیبی بغرنج از خیال پروری، الهام، و سنت می شمارد. سرانجام، به عقیده الیاس سرشت و سرنوشت زندگی موتسارت را تنش و تصادمی رقم می زند که میان نبوغ و خلاقیت فردی با خواست و پسند زمانه برقرار است.
نظر شما