شنبه ۳ آبان ۱۴۰۴ - ۱۱:۱۳
«نظریه‌های منفی باف» و «پول داستان واقعی پدیده‌های ساختگی»؛ پلی بین تاریخ اندیشه و نقد فرهنگی

خوزستان- مترجم خوزستانی گفت: دو اثر «نظریه‌های منفی باف» و «پول داستان واقعی پدیده‌های ساختگی» توانسته‌اند پلی میان تاریخ اندیشه و نقد فرهنگی باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) دراهواز، مسعود یوسف حصیرچین شامگاه جمعه در آیین رونمایی و جشن امضای دو اثر تازه «نظریه‌های منفی باف» و «پول داستان واقعی پدیده‌های ساختگی» در کتابفروشی محام اهواز، با اشاره به اینکه گفت‌وگوهای عمیقی درباره ماهیت پول نقد، در نظریه‌های آکادمیک معاصر و بازگشت به خوانش‌های تاریخی از انسان و جامعه صورت گرفته؛ اظهار کرد: در دهه‌های گذشته پس از یک بحران مالی به پرسش‌های بنیادین در مورد اقتصاد و پول از جمله اینکه پول چیست؟ از ابتدا چه بود؟ چه اشکالی داشت؟ و… می‌رسیدیم.

حصیرچین گفت: کتاب پول داستان واقعی پدیده‌های ساختگی، مسیر تاریخی شکل‌گیری پول از مبادله کالا تا تبدیل شدنش به رقم‌های مجازی را مرور می‌کنند تا نشان دهند چگونه مفهوم ارزش در جهان مدرن از معنا تهی شده و در نهایت به چالش‌های فرهنگی و اخلاقی امروز پیونده خورده است.

مترجم خوزستانی در خصوص کتاب «نظریه‌های منفی باف» گفت: این کتاب نوشته هلن پلاک رز و جیمز لینزی اثری غیرداستانی و تحلیلی در حوزه نقد فرهنگی و تاریخ اندیشه معاصر است.

وی افزود: کتاب با رویکردی تاریخی و تحلیلی در سه مرحله تنظیم شده است و مرحله نخست به «پست مدرن نیست والا» اختصاص دارد و در مرحله دوم یعنی «پست مدرنیسم کاربردی» و مرحله سوم به گفته نویسندگان ظهور چیزی است که آن را «اندیشه عدالت اجتماعی» می‌نامند که ریشه این نظریه در قرن بیستم وظهور پست مدرنیسم است زمانی که مفاهیم فلسفی و هنری وارد زندگی روزمره شدند و به نظریه‌های اجتماعی و هویتی شکل دادند.

حصیرچین گفت: اندیشمندان در کتاب منفی باف به جای تبیین واقعیت به دنبال توجیه پیش فرض‌های ایدئولوژیک خود بودند و نویسندگان با بررسی نمونه‌هایی از نظریه‌ای مانند مطالعات جنسیتی، مطالعات پسا استعمار و نظریه عدالت اجتماعی نشان می‌دهند چگونه این رویکردها در ابتدا برای آزادسازی انسان پدید آمدند.

وی ادامه داد: اما در عمل با تقسیم جامعه بر پایه جنس، نژاد یا هویت به تفرقه و حذف منجر شدند. به باور آنان بازگشت به ارزش‌های لیبرالیسم کلاسیک و نقد عقلانی می‌تواند راهی برای برون رفت از این بحران فکری باشد.

وی گفت: کتاب از نظر ساختار زبانی روشن و روایت مستند دارد و توانسته میان تاریخ اندیشه و نقد فرهنگی پلی بزند، نقطه قوت آن قابلیت دسترسی و انسجام فکری است برای خوانندگانی که در پی درک ریشه‌های فلسفی چپ فرهنگی و سیاست هویت هستند.

مترجم خوزستانی گفت: سرمایه‌داری امروز ذائقه فرهنگی را تولید می‌کند. بسیاری از آثار نه بر مبنای اندیشه بلکه با معیار سود و تبلیغ شکل می‌گیرند هنر اصیل باید از دل تفکر و اخلاق برآید نه بازار.

وی افزود: به جای خواندن کتاب‌های پرفروش های موقت باید به سراغ آثاری رفت که دو قرن دوام آورده‌اند چرا که پایداری، معیار واقعی ارزش هنری است زیرا اثری که ثبات و دوام داشته از اولویت بیشتری برخوردار است.

مدرس علمی رشته نقاشی دانشگاه شهید چمران در این نشست با اشاره به مفهوم «نظریه نهادی»، گفت: هنر در بستر نهادها معنا می‌یابد هر اثری که در چهارچوب نهادی پذیرفته شود می‌تواند هنر محسوب شود حتی اگر ذاتاً ماهیت هنری نداشته باشد.

مدرس دانشکده هنر شوشتر دیگر منتقد نشست در این رونمایی با بیان اینکه زیباشناسی معاصر بیش از پیش به ساختار و ریتم داخلی اثر وابسته است؛ گفت: ارزش انسان در سطح هنر، همان کمال جویی است که از افلاطون تا رنسانس و از کمال الملک تا نقاشان معاصر همواره محور بوده است.

امید فاضلی افزود: در دوران معاصر هنر گاه به مصرف سریع فست فود تقلیل یافته اما هنوز هم آثار ساختارمند و اندیشمند ماندگار می‌شود.

یکی دیگر از نقاشاشان خوزستانی در این آیین گفت: نقاش و شاعر در سخنان خود هنر را تجلی نور وجوهره درونی انسان می‌داند و هنر همان زبان پنهان ما است اگرچه امروز سرعت و سطحی‌نگری بر هنر چیره شده اما هنوز ایده است که اثر را ماندگار می‌کند.

نظام بخش گفت: می‌توان در ۱۵ دقیقه نقاش شد اما حتماً باید فرد دارای ایده و ذهنی خلاق باشد که با تمرین و تکرار مداوم بتواند در این مدت محدود، نقاش ماهری شود.

امین بختیاری منتقد دیگر در این نشست با اشاره به گفتمان جهانی هنرهای تجسمی گفت: هنرمندان با دروغ‌های زیبا جهان‌هایی می‌سازند که در آن حقیقت از طریق شعر موسیقی و سینما بازتعریف می‌شود.

بختیاری یادآور شد: این نشست‌ها می‌تواند زمینه ساده تداوم گفتمان نظری در هنر معاصر ایران باشد.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی اصغر زرندی ... متخلص .. حلاج نیشا بوری IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۴/۰۸/۰۳
    گر مرد رهی راه بد اندیشه مکن ... با خلق خدا جورو جفا پیشه مکن ... گر عاشق بلبلی نها لی تو بکار ... با تیشه خراب باغ از ریشه مکن ...

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

پربازدیدترین

تازه‌ها

پربازدیدها