شنبه ۳ آبان ۱۴۰۴ - ۱۰:۳۲
جنوب، محدویت‌ها را به قصه تبدیل می‌کند/ ادبیات هرمزگان به خاطره‌گویی تبدیل شده است

هرمزگان - داستان نویس هرمزگانی با بیان اینکه ادبیات به مخاطبانش پاداش می‌دهد، گفت: جنوب، محدویت‌ها را به قصه تبدیل می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بندرعباس، محسن زهتابی داستان نویس هرمزگانی در آیین رونمایی از کتاب «ایران ۸۴» در مجموعه فرهنگی بوکتاب بندرعباس برگزار شد، گفت: داستان مجموعه داستان «ایران ۸۴» دنبال کشف است و ادبیات در جست‌وجوی حقیقت است. مخاطبان ادبیات نیز دنبال حقیقت هستند. برای خود ایدئولوژی می‌سازند، اما جامعه انسانی نوین می‌گوید ما جای شما می‌اندیشیم و تلاش دارد شاخص‌ها و نماد زندگی یکی باشد.

وی اضافه کرد: در این شرایط زندگی خط کشیده شده و تعریف شده است که ادبیات پایش را وسط می‌گذارد و با تقلیل دادن این وضعیت با جامعه جعلی می‌جنگد و در پیچیدگی‌های زندگی دنبال سهم ادبی خویش است.

زهتابی با ارائه مثال‌های متعدد و با انتقاد از انقلاب صنعتی و رابطه انسان مدرن با جهان عنوان کرد: ادبیات، کیفیت زندگی را بالا می برد، استکبار ستیزی می‌کند. ادبیات داستانی، انسان را با زندگی آشنا می‌کند. فقر و غنا را به تصویر می‌کشد و تأثیر عمیق خود را در ناخودآگاه مخاطب می‌گذارد.

این منتقد ادبی با اشاره به نامه‌های نیما به عالیه، بیان کرد: اگر ادبیات نبود، عشق می‌توانست مبتذل باشد. پس به پاس این تقدس، امیدوارم ادبیات داستانی را بیشتر بخوانید. زیرا علاوه بر لذت و حس زیبای زندگی، مخاطب ادبیات داستانی از ادبیات پاداش می‌گیرید.

این نویسنده هرمزگانی با بیان اینکه کتاب «ایران ۸۴» را مطالعه کرده است، گفت: این مجموعه داستان درباره بندرعباس است و پلاک ۸۴ خودروها در بندرعباس را نشان می‌دهد.

محسن زهتابی با گلایه از نوع نگاه به ادبیات داستانی در جنوب، اظهار داشت: جنوب، محدویت ها را به قصه تبدیل می‌کند. در بندرعباس ماهیت، در حاشیه بوده است. ادبیات هرمزگان به یک خاطره گویی تبدیل شده تا بعداً بگویند لاف و گزاف است. هر چند در یک دهه اخیر به همت مردم این نوع نگاه در حال تغییر است.

وی با واقعیت خواندن نوشابه لوله کشی در آبادان، بازار اوشین در بندرعباس و ترن در مسجد سلیمان گفت: این موارد را مخاطب ناآگاه لاف و گزاف می‌داند و جعلی‌ترین ادبیات را برای جنوب تعریف می‌کنند.

این نویسنده در بخش سوم سخنانش نیز با توصیه به خواندن داستان بومی و کتاب‌های لالی، سیاه زنبور و … از فقدان شناخت نسبت به ادبیات داستانی در جنوب انتقاد کرد و افزود: شبه نویسندگان، تلاش می‌کنند ادبیات جعلی، را جایگزین ادبیات جدی بکنند. بنابراین برای ادبیات داستانی جدی ارزش قائل شویم، علاقه‌مندی شخصی را ملاک خوب و بد بودن ادبیات قرار ندهیم.

زهتابی با اشاره به اینکه ملیت‌ها را ملاک و معیار ادبیات قرار ندهیم، عنوان کرد: این جمله که من آثار نویسندگان ایرانی را نمی‌خوانم را فراموش کنید زیرا با این شیوه بی‌مهری به ادبیات بومی، کتاب‌فروشی پر از کتاب‌های زرد درجه ۳ و ۴ خارجی شده است.

این منتقد ادبی همچنین تأکید کرد: تحسین بیجا نکنید. به مقوله لذت اثر توجه کنید زیرا هنر بی لذت، هنر نیست. از سوی دیگر هم به این موضوع فکر کنیم هیچ داستانی کامل نیست. اما امیدوارم، برای کتاب و ادبیات داستانی ارزشی فراتر از این قائل شویم و به سرانه مطالعه کشور کمک کنیم.

کتاب «ایران ۸۴»؛ بازتاب دلتنگی یک مهاجر برای زادگاهش است

محسن بخت‌یار رئیس انجمن داستان هرمزگان به عنوان منتقد اثر هم فضای داستان‌های کوتاه این مجموعه را بازتاب تجربه زیسته نویسنده‌ای دانست که از زادگاهش دور افتاده و در پایتخت دل در گرو جنوب دارد.

وی افزود: نوشته‌های این کتاب اگرچه در بسیاری از موارد هنوز به داستان کامل نرسیده و در حد دل‌نوشته یا خاطره باقی مانده‌اند، اما همین تجربه زیسته، اثری خواندنی به‌ویژه برای هرمزگانی‌ها رقم زده است.

بخت‌یار در ادامه با اشاره به رشد قلم نویسنده اظهار کرد: برخی از داستان‌های این مجموعه ساختار داستانی نسبتاً خوبی دارند و آثار سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ نشان می‌دهد نویسنده هرچه پیش‌تر رفته، تسلط بیشتری بر عناصر داستان کوتاه پیدا کرده است.

رئیس انجمن داستان هرمزگان ابراز امیدواری کرد: اثر بعدی اسحق دریوش با رعایت کامل عناصر داستانی، شخصیت‌پردازی عمیق‌تر و تعلیق بیشتر همراه باشد تا بتواند مخاطبان گسترده‌تری را جذب کند.

اسحق دریوش نویسنده کتاب «ایران ۸۴» نیز از خلق سوژه داستان در مجموعه تعویض پلاک کرج گفت و افزود: به دلیل زندگی در استان البرز این سوژه در کرج به ذهن من خطور کرد اما داستان‌ها در جغرافیای هرمزگان و بازتاب زندگی روزمره مردمان جنوب رقم خورده‌اند.

وی ادامه داد: داستان‌های این مجموعه از عمو ابرام فلال فروش تا کافه سیاهو و کرگدن، همه برش‌های زندگی هستند که در جامعه ما رخ داده‌اند و خرده روایت‌ها را بیان می‌کنند.

این نویسنده هرمزگانی اضافه کرد: داستان مانند فرزند انسان است و نویسنده اجازه نمی‌دهد کسی کوچک‌ترین جسارتی به آن داشته باشد. زیرا به موجب سختی‌هایی که برای خلق آن متحمل می‌شود، وابستگی عاطفی ایجاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه دور عطف نویسندگی اش در استان البرز اتفاق افتاده است، گفت: انتقاد در پختگی داستان، کمک قابل توجهی خواهد کرد بنابراین توصیه می‌کنم داستانی را که می‌نویسید چند ماه بگذرید، سپس مطالعه و اصلاح کنید و پس از آن به بوته نقد بگذارید. ضمناً بروید و سوژه خودتان را پیدا کنید و بنویسید.

در بخش پایانی این نشست کتاب محور با داستان خوانی از کتاب «ایران ۸۴» توسط مولف اثر به پایان رسید و وعده کرد مجموعه روایتی تحت عنوان ۸ پادشاه را تا سال آینده روانه بازار کتاب کند.

کتاب مجموعه داستان «ایران ۸۴» به قلم اسحق دریوش نویسنده هرمزگانی ساکن کرج در ۹۸ صفحه و قطع رقعی برای نخستین بار در سال ۱۴۰۴ و به همت انتشارات نشر کتاب جریان چاپ و روانه بازار کتاب شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

پربازدیدترین

تازه‌ها

پربازدیدها