به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،نشست خبری چهلودومین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران با حضور بهروز شعیبی، دبیر جشنواره و مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران در کوشک باغ هنر تهران برگزار شد.
در ابتدای این نشست، بهروز شعیبی، دبیر چهل و دومین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران گفت: بخشهای مختلف جشنواره شامل ملی سینمای ایران، بینالملل و بخشهای جنبی است. در بخش سینمای ایران و بخش فیلم های داستانی ۵۷ اثر حضور دارد. در بخش انیمیشن ۲۰، تجربی ۲۰، مستند ۲۱، بخش فیلمهای اقتباسی ۳۵ اثر و عکس ۵۳ اثر که شامل تک عکس و مجموعه عکس است.
شعیبی درباره آثار بخش بینالملل ادامه داد: در بخش بینالملل ۸۴ اثر از ۵۵ کشور در جشنواره حضور دارند. همچنین بخشهای جنبی و خارج از مسابقه دارای اهمیت زیادی هستند. این بخشها شامل ۲۰ نشست تخصصی با اساتید به نامی هستند و تلاش شده با نگاهی تخصصی از افراد دعوت شود. دو سانس اول مختص فیلمسازی و دو سانس بعدی بینارشتهای و در حوزه ادبیات، شعر، داستاننویسی و غیره است. خوشحالیم که میزبان این اساتید بهنام هستیم.
دبیر جشنواره خاطرنشان کرد: فیلمخانه ملی تعامل خوبی با ما داشته است. نسخههای ترمیم شده فیلمهای کوتاه شامل انیمیشن و فیلمهای فیلمسازان نامدار از دهه بیست به نمایش در میآید.
شعیبی درباره بخش ویژه نابینایان بیان کرد: بخش سوینا یک یا دو سانس نمایش برای نابینایان خواهد داشت و یک روز میزبان سوینا باهمراهی خانم گلاره عباسی خواهیم بود.
وی درباره سایر بخشهای این جشنواره تاکید کرد: به دلیل حجم زیاد محتوا که پیرامون مسائل روز ایران و مقاومت بود و مستند هم بود ما را به این سمت برد که یک بخش ویژه برای فیلمهای مقاومت داشته باشیم. بخش استعدادنو که مربوط به فیلم اولیها میشود بسیار پر مخاطب است و امیدواریم شروع خوبی باشد.
شعیبی گفت: همچنین ما امسال تعامل با هنرستانهای سینمایی و هنری را نیز در دستور کار قرار دادیم. ما در کنار بخش نو بخشی برای همراهی با هنرجویان علاقهمند داریم. امسال میزبان چندین هنرستان از تهران و شهرهای مختلف خواهیم بود و همچنین هر روز قرار است که میزبان هنرجویان یک هنرستان از تهران باشیم.
شعیبی افزود: ویژگی جشنواره فیلم کوتاه تهران به دلیل اسکار کوالیفای (مورد تایید اسکار) بودن و برخورداری از درجه کیفی الف حاصل زحمات افراد بسیاری در ادوار مختلف است. همواره با حجم زیادی از آثار ثبت نامی یعنی ۱۰ هزار و ۲۰۰ اثر از ۱۴۵ کشور چین، هند، ایالات متحده و پس از آن فرانسه و برزیل مواجه هستیم.
در میان ۹۴ اثر این بخش ۱۵ اثر در بخش هوش مصنوعی، ۳۴ اثر داستانی، ۱۴ مستند، ١١ تجربی، ١٣ پویانمایی و ۷ فیلم در بخش افقهای نوظهور در منطقه منا.
همچنین هیئتهای داوری و انتخاب نیز در ابتدای نشست طی کلیپ معرفی شدند.
در این میان مدیر روابط عمومی جشنواره گفت: فیلمهای فیلمخانه تصحیح رنگ شدهاند و خبر آن امروز منتشر خواهد شد.
اقتباس در انجمن سینمای جوانان به طور جدی دنبال میشود
شعیبی در پاسخ به سوال خبرنگار ایبنا مبنی بر حضور فیلمهای اقتباسی در جشنواره و تاثیر کیفی آن در سینمای بلند گفت: تعداد آثار بخش کتاب و سینما نشان داد که این موضوع در فیلم کوتاه و انجمن جدی دنبال میشود. ۳۵ اثر در این بخش انتخاب شدهاند که از داستانها و نویسندههای داخلی تا بینالملل و حتی کتب کهن منبع اقتباس بودند. ضمن اینکه پیوند میان ادبیات و سینما ناگسستنی است. تنها نیاز است این فرهنگ شکل بگیرد. این دو مدیوم میتوانند در کنار هم همزیستی مناسبی داشته باشند.
شعیبی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر خط قرمزهای این جشنواره، عنوان کرد: هر اتفاقی که امروز در سینمای کوتاه رخ میدهد مدیون مدیران سابق انجمن است و بسیار جای تقدیر دارد. از کسانی که برای فیلم کوتاه تمام توانشان را گذاشتند ممنونم. اکنون نزدیک به ۶۰ دفتر در ایران میبینید که اولویت این مدیران حفظ این دفاتر بود. در ادوار مختلف همه با تفکرهای متفاوت تلاششان حفظ این دفاتر بود.
شعیبی ضمن اشاره به اولین ممیزی خود ادامه داد: اولین ممیزی من همراهی با بچههای فیلمساز بود و میدانم که هر کارگردانی با چه ذوقی اثر خود را ساخته است به همین دلیل تلاش کردیم که میزبان حداکثر آثار باشیم و شعار امسال جشنواره هم تقریباً به همین ماجرا اشاره دارد. تلاش کردیم آثار را حفظ کنیم، به تلاش هنرمندان اهمیت دهیم و اغلب آثار با کیفیت و قابل احترام بودند.
شعیبی در ادامه درباره همکاری جشنواره با ایسفا گفت: من از آنها دعوت کردم که امسال همراه باشند و جایزه ایسفا را تقدیم هنرمندان کنند و امیدوارم آنها این موضوع را بپذیرند.
شعیبی درباره فیلمهای بخش مقاومت و جنگ ۱۲ روزه در این دوره از جشنواره گفت: جشنواره طی پنج روز و در باکسها و سانسهای مشخص ادامه دارد و داورها باید با زمانبندی مشخصی به ارزیابی فیلمها بپردازند. امسال به دلیلی کیفیت خوب فیلمها، از باکس ۸۰۰ دقیقه به هزار دقیقه رسیدهایم و حتی تعداد فیلمهای بخش مسابقه به لحاظ تعداد و زمان افزایش یافته است.
وی افزود: پویایی حاضر در فیلم کوتاه و تلاشهای فیلمسازان همواره با مسائل روز در ارتباط است که بازتاب آن در اخبار روزمره وجود دارد. زمانی که با حجم زیاد آثار در بخش مقاومت مواجه شدیم تصمیم گرفتیم تا این آثار حتماً دیده شوند و باکس مشخصی برای این آثار در نظر گرفتیم.
شعیبی در ادامه گفت: روحیهای درخشان در میان فیلمسازان کوتاه وجود دارد که امیدوارم به فیلمسازان بلند نیز تسری یابد و آن اینکه به دنبال دیده شدن آثار خود هستند و صرفاً به جایزه اهمیت نمیدهند. این تلاش مثبت و درستی است که فیلمساز میتواند برای اثر خود نشان دهد و تعداد فیلمهای بخش مقاومت کمتر از مسابقه بوده و ممکن است تصمیم بگیریم از آنها تقدیر کنیم.
وی در پاسخ به سوالی درباره کیفیت آثار و تعامل فرهنگی با دیگر کشورها اظهار داشت: در بخش بینالملل دو رویکرد داریم؛ یکی بخش مرور جشنوارهها است و دیگری توجه به آثار انتخابی عطا مجابی، او در این مورد تصمیم درستی گرفته و از مدیران جشنوارههای دیگر کشورها و آثار برگزیده آنها دعوت کرده است.
دبیر این جشنواره خاطرنشان کرد: همچنین در جشنوارهای به نام تامپره بخش زیادی از آثار رقابتی محصول ایران هستند. در بخش مسابقه بینالملل به هر حال، بحث رقابت است و برای پذیرش آثار سختگیری زیادی داشتیم، حتی سعی کردیم آثار ایرانی را با سختگیری زیادی به بخش بینالملل ارسال کنیم. چیزی که به واسطه آن میتوانیم به کشورمان کمک کنیم این است که از درون به آنها کمک کنیم چون فیلمسازان جوان خودشان پویا هستند.
وی درباره محدودیتهای سیاسی و اجتماعی در انتخاب فیلمها توضیح داد: فیلمسازان کوتاه به اندازهای دقیق و درست فیلم ساختند که با محدودیت خاصی مواجه نبودیم. ضمن اینکه تلاش هیئتهای مختلف این بود که فیلمها به لحاظ کیفی و مضمونی دارای عمق باشند و از سطحی بودن فیلمها در انتخاب پرهیز شده است. خوشبختانه با فیلمهایی با مضمونهای روز مواجه بودیم که با دقت زیادی ساخته شده بودند.
شعیبی افزود: تا جایی که توان داشتیم و ارتباطات اجازه میداد افرادی با نگرشهای مختلف به جشنواره دعوت شدند و نمود آن در هیئت داوری و انتخاب مشخص است. در تمام مراحل از افرادی متخصص استفاده شده است. برای مثال در انتخاب بخش داستانی سعی کردیم از فیلمسازان مرتبط و خوشنام در سینمای کوتاه از اقصی نقاط کشور دعوت کنیم و خوشبختانه بخش عمدهای از این فیلمسازان دعوت ما را پذیرفتند.
وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر خط قرمزهایی نظیر همجنسگرایی و کودککشی در فیلمها و جانمایی کاخ جشنواره و فاصله طولانی آن از تهران تصریح کرد: خط قرمز در ادوار مختلف نیز وجود داشته است. به عقیده من هر مضمون و موضوع در حیطه ساختار قابل بررسی است. در تمام موضوعات میتوان محترمانه و با نگاه هنرمندانه فعالیت کرد. زمانی که من فیلم سینمایی «دهلیز» را کار میکردم نگرانیهایی به دلیلی موضوع ملتهب آن وجود داشت اما رویکرد و ساختار آن باعث رفع سوتفاهمها شد.
شعیبی پیرامون ارتباط انجمن با تصویر شهر بیان کرد: یکی از مدیرانی که از بدو ورودم به انجمن با آنها جلسه داشتم نازنین پیرکاری در مجموعه تصویر شهر بود. ایشان هیچ نکتهای نگفت که باعث شود پردیس ملت را انتخاب نکنیم. تصویر شهر از جشنواره حمایت میکند؛ اما نکاتی وجود داشت. اگر سالنهای زیادی برای پوشش فیلمهای جشنواره در مرکز شهر وجود داشت شاید انتخاب دیگری صورت میگرفت. ضمن اینکه تعامل با ایرانمال شکل گرفت و استقبال، ارتباط و همکاری خوبی با مجموعه ایرانمال صورت گرفت.
دبیر این رویداد ادامه داد: ضمن اینکه همچنان همکاریهایی با پردیس سینمایی ملت وجود دارد. مهمترین دغدغه ما از ابتدا کمک به رفت و آمد مخاطبان و تسهیل در آن بود. خوشبختانه اتفاق خوبی در تعامل با شهرداری منطقه ۲۲ شکل گرفته است و با حمل و نقل شهرداری نیز به تفاهم خوبی دست پیدا خواهیم کرد. در نتیجه با توجه به جدول در نظر گرفته شده به ترافیک بر نمیخوریم و فضای ایرانمال باعث میشوند مخاطبان احساس خستگی نکنند و انشاالله شاهد اتفاق خوبی خواهیم بود.
شعیبی همچنین درباره برگزاری نشستهای تخصصی شستا گفت: نشستهای امسال به شیوه گذشته نیست. در واقع نشستها در بخش ملی به شکل قبل برگزار نخواهد شد و صرفاً برای معرفی است. از طرفی در بخش فیلم اولیها نشستهای تخصصی داریم که تحت نظارت مستقیم آرش رصافی، معاونت تولید انجمن سینمای جوانان ایران است. همچنین نشستهایی برای معرفی فیلمها خواهیم داشت.
شعیبی خاطرنشان کرد: همچنین باید از صداو سیما و محسن برمهانی تشکر کنم، چرا که پس از رایزنیها تصمیم بر این شده که هر شب برنامههای مرتبط با جشنواره را پوشش دهند. همچنین پلتفرمها نیز با ما همکاری دارند و همین سبب شد که مجموعهای کامل از نقد و بررسی آثار جشنواره را در زمان برگزاری آن داشته باشیم.
شعیبی درباره نقادانه بودن آثار اظهار داشت: مطرح کردن موضوعات اجتماعی اگر زبان و ادبیات درام پیدا نکند، تبدیل به یک مقاله یا خبر سطحی میشود.
وی ادامه داد: آن چیزی که امسال با آن رو به رو هستیم، پیدا کردن زبان مناسب برای بیان موضوعات اجتماعی بود. ویژگی آثار امسال این است که به یک پختگی در آثار رسیدند و به همین جهت آثار بسیار با کیفیت است. فیلمسازان جسارت خودشان را با کیفیت بالای آثار خود نشان دادند که دستکم برای من بسیار هیجانانگیز است.
وی در خصوص شفافسازی و ارائه گزارش عملکرد جشنواره نیز ادامه داد: جشنواره دارای دو بخش است؛ بخش اول مرتبط با کارهای اجرایی است. در این دوره منابع مالی جشنواره کمتر از سالهای قبل است. قول کمکهای گرفته شده و همچنان منتظر هستیم تا حامیان مالی پا پیش گذاشته و از قطار در حال حرکت به درستی عبور کنیم.
وی افزود: شورای سیاستگذاری جشنواره وجود دارد، چند دبیر از ادوار جشنواره در آن عضو هستند. رائد فریدزاده رئیس این شوراست. موردی که مطرح شد باید با تصویب شورا مواجه شود اما نکتهای پنهانی وجود ندارد. امیدوارم دوستانی که قول همکاری مالی دادند زودتر اعلام کنند. چرا که نیروی انسانی انجمن درگیر است که همه چیز با کیفیت مناسب پیش برود اما درباره حامیان مالی با ابهامهایی مواجه هستیم.
نظر شما