سه‌شنبه ۸ مهر ۱۴۰۴ - ۱۴:۵۷
یادبود استاد سید علی‌اکبر گلستانه در دوسالانه هشتم خوشنویسی/ حضور خط تعلیق در بخش رقابتی

آیدین مهدی‌زاده، رییس شورای سیاستگذاری دوسالانه ملی خوشنویسی گفت: خط تعلیق را در حوزه بخش رقابتی قرار دادیم و بنا بر تغییرات این حوزه، بخش خوشنویسی نوین را نیز در جشنواره‌ خواهیم داشت. نگاه پژوهشی و بحث پژوهش، موضوعی جدی است و تاکنون کمرنگ بوده، اما امسال شاهد بخش پژوهش‌ کاربردی در دوسالانه دوره هشتم است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری هشتمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران صبح سه‌شنبه ۸ مهر در موزه هنرهای معاصر برگزار شد. در این نشست آیدین مهدی‌زاده، مدیرکل هنرهای تجسمی و رییس شورای سیاستگذاری این جشنواره، علی هوشمند، مدیر فرهنگ و ارشاد استان قزوین و دبیر شورای سیاستگذاری و جعفر واحدی، احمد عبدالرضایی، میرحیدر موسوی، علی اشرف صندوق آبادی و علیرضا بخشی از اعضای شورای این جشنواره نیز حضور داشتند.

آیدین مهدی‌زاده، رییس شورای سیاستگذاری جشنواره گفت: این جشنواره، دوسالانه‌ای است که برای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ارزش دارد؛ رویدادی ساده نیست و ابعاد متفاوتی دارد. جلسات شورای سیاستگذاری این شورا در پایتخت خوشنویسی ایران، یعنی قزوین برگزار می‌َشود که باید در آسیب‌های خوشنویسی ایران و ادامه مسیر ما را راهنمایی کنند.

وی افزود: جشنواره‌های مشابه دوسالانه در طول این سال‌ها در کشورهای مختلف نیز برگزار شد که در درازمدت کشور ایران باید محور برگزاری چنین رویدادهایی باشد. چرا که صاحب بیش از ۲۰ نوع خط مختلف است و باید نسبت به همه این‌ها موضع نشان دهد و نقش‌آفرینی کند. کشورهای همسایه نیز بر این مسائل واقفند و از اساتید خوشنویسی ایرانی برای رویدادهای خودشان دعوت می‌کنند و هنرمندان را به سمت خود جذب کرده‌اند.

مهدیزاده با بیان اینکه خط فارسی دارای لطافت مثال‌زدنی و کم‌نظیری است، گفت: ما امروز به عنوان نسلی که سکان خوشنویسی خط فارسی دستمان است، باید آن را به نسل‌های بعدی منتقل کنیم. در کنار این موارد مطالبه استان‌ها، نقش‌آفرینی و حضور بیشتر در این رویدادهاست و استان قزوین به عنوان پایتخت خوشنویسی ایران می‌تواند میزبان موثری در جمع‌آوری طرح‌ها باشد. امیدوارم نقش‌آفرینی بیشتری از سوی استان‌ها ببینیم. این جریان بدون همکاری نهادهای مختلف از جمله انجمن خوشنویسان ایران و معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تهران و استان قزوین و موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر غیرممکن بود. جایی می‌توانیم به خود ببالیم که بتوانیم هم‌نشینی با این نهادها داشته باشیم.

اصرار داشتیم جشنواره را بین المللی کنیم

وی درباره بین‌المللی شدن جشنواره گفت: در جلسات‌مان اصرار داشتیم جشنواره را از حالت ملی خارج کنیم به سمت بین‌المللی ببریم، ولی با توجه به شرایط پیچیده امسال و اتفاقات منطقه، پیشنهاداتی مطرح شد که در این دوره پیشنهاد بین‌المللی شدن را مطرح نکنیم. نمی‌خواهیم مانند برخی از جشنواره‌ها این مسئله را با دعوت از استادان خارجی و برگزاری چند کارگاه تبدیل به بین‌المللی کنیم؛ بین‌المللی بودن یک جشنواره استانداردهای خود را دارد که می‌خواستیم حتماً رعایت شود.

مهدیزاده افزود: امسال با نگاه به حوزه‌های مختلفی که برای آن برنامه‌ریزی کرده‌ایم گامی به سمت بین‌المللی شدن برمی‌داریم. حتماً از سخنرانان و استادان خارجی استفاده و دعوت خواهیم کرد. دعوت و رایزنی‌ها شروع شده و حتماً از هنرمندانی که بتوانند در جشنواره حضور پیدا کنند دعوت خواهیم کرد، برای تامین هزینه‌های اولیه نیز تمهیداتی در نظر گرفته‌ایم. در نظر داشتیم به جای اینکه از خارج استادانی بیاوریم، اعزام به کشورهای دیگر برای رویدادهای مرتبط داشته باشیم.

وی ادامه داد: برای شرکت دادن خروجی‌های برگزیدگان جشنواره نیز برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده؛ عراق درخواست خود را در این راستا مطرح کرده و قرار است نمایشگاهی در عراق بگذاریم. جشنواره دوسالانه را می‌توان به عنوان یک بانک اطلاعاتی قدرتمند در حوزه استعدادشناسی جوانان ببینیم. تمایل ما این است که از الفاظی مانند آئین افتتاحیه و اختتامیه پرهیز کنیم. مثلاً جشنواره هنرهای تجسمی جوانان را که برگزار کردیم، همچنان در دانشگاه هنر برقرار است، مدیران نگارخانه‌ها در آنجا حضور دارند و جریان اصلی بعد از افتتاحیه و تقدیر از برگزیدگان شروع شده است.

مهدیزاده در پاسخ به سوال خبرنگار ایبنا مبنی بر چاپ کتاب آثار برگزیده در این دوسالانه گفت: بله در این دوره همانند دوره‌های گذشته معمولاً دو کتاب اخبار جشنواره و آلبوم آثار جشنواره را منتشر می‌کنیم تا به صورت مکتوب هم داشته باشیم.

برگزیدگان بعد از جشنواره رها نمی‌شوند

مدیرکل هنرهای تجسمی یادآور شد: با چنین دیدگاهی، استادان آثار رسیده را غربالگری می‌کنند. حدود ۳۰ داور در دوره‌های مختلف دور هم جمع می‌شوند، آثار را دسته‌بندی می‌کنند. بعد از این کارمان تازه شروع می‌شود. یکی از مسائل این دوره این است که برگزیدگان بعد از جشنواره رها نشوند. خواهشی که دارم این است که سایر دوستان حتماً در آیین تقدیر این دوره شرطی برای بین‌المللی شدن بگذارند و آغاز آن را برای دو سال بعد ببینیم. این موضوع نیازمند زیرساخت است.

مهدیزاده درباره موضوع نقاشی‌خط و تکلیف حضور آثار این حوزه در جشنواره گفت: نقاشی‌خط موضوع پیچیده‌ای است. هر طور حساب می‌کنیم موضوعی معطوف به هنرهای تجمع نیست کسی که در ایران زندگی نمی‌کند، باور نمی‌کند بالغ بر ۳۰۰ نگارخانه در تهران و ۶۰۰ نگارخانه در کل کشور وجود داشته باشد ولی بین این همه نگارخانه‌ای در حوزه خوشنویسی وجود نداشته باشد. در مقطعی هنر خوشنویسی بین دو وزارتخانه دست به دست شد. در صورتی که خوشنویسی ریشه و آبشخور هنرهای نوین است. از دوستان این حوزه درخواست داریم فکری اساسی کنند.

یادبود استاد سیدعلی‌اکبر گلستانه در دوسالانه هشتم

در ادامه علی هوشمند، مدیر فرهنگ و ارشاد استان قزوین و دبیر شورای سیاستگذاری دوسالانه خوشنویسی گفت: همه ما به اهمیت انقلاب صنعتی در حوزه علم و دانش واقفیم و این انقلاب محصول انقلابی بود که به متمدن‌سازی و اختراع خط مربوط می‌شود. وقتی سومری‌ها خط را اختراع کردند باعث شد علم و دانش بشری پیشرفت کند. با این حال خود خط از پیشرفت جا نماند و تا امروز روز به روز ارتقا پیدا کرد و به دست ما رسید.

وی افزود: در این دوره از دوسالانه در حوزه سیاست‌گذاری تغییراتی ایجاد شد؛ جلسات متعددی داشتیم جهت ارتقای سطح هنر خوشنویسی داشتیم. وقتی می‌گوییم هشتمین دوره دوسالانه یعنی سال شانزدهم برگزاری این رویداد است و در این مسیر ارتقا داشته است. در این دوره یادبود استاد سیدعلی‌اکبر گلستانه را خواهیم داشت. همچنین خط تعلیق را در حوزه بخش رقابتی قرار دادیم و بنا بر تغییرات حوزه، بخش خوشنویسی نوین را نیز در جشنواره خواهیم داشت. نگاه پژوهشی و بحث پژوهش، موضوعی جدی است و تاکنون کمرنگ بوده، اما امسال شاهد بخش پژوهش کاربردی در دوسالانه دوره هشتم است.

هوشمند ادامه داد: یکی دیگر از اتفاقاتی که در این دوره رقم خورد این است که برای عرضه آثار به سمت نمایشگاه- فروشگاه برویم. به اقتصاد هنر با کم‌توجهی‌هایی روبرو هستیم؛ موظفیم به آن بیاندیشیم و این وظیفه ماست بستر را برای چرخش بیشتر و پویایی تولید اثر مهیا کنیم.

فراخوان جداگانه‌ای برای نقاشی‌خط قرار دهید

در بخش دیگری از این نشست میرحیدر موسوی از اعضای شورای این جشنواره گفت: در دوسالانه دوره ششم نقاشی-خط را هم اضافه کردیم، برگزیدگان آن مشخص شد اما با کلی انتقاد از سوی هنرمندان همین حوزه روبرو شدیم. پیشنهاد ما این است که در نقاشی‌خط و بحث پژوهش و با یک برنامه‌ریزی جداگانه پیش برویم. در حوزه پژوهش نقاشی‌خط تعداد کسانی که کار می‌کنند زیاد هستند؛ پیشنهادم این است که فراخوان جداگانه‌ای برای این هنر قرار دهند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر حضور زنان در این جشنواره افزود: ۶۳ درصد از شرکت‌کنندگان این دوره خانم‌ها هستند. صحبت‌هایی شد که آیا بانوان را جدا کنیم یا خیر که بسیاری از خانم‌ها مخالف بودند که جدا شود. همچنینی داوران زن نیز در این دوره داریم و قرار است رتبه ویژه به آنها بدهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

پربازدیدترین

تازه‌ها

پربازدیدها