به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، محسن دلپاک از رزمندگان و فرماندهان دوران دفاع مقدس و عضو شورای ادبیات پایداری انتشارات کتاب جمکران، به تشریح فرآیند تولید کتاب «کارخانه نمک» پرداخت و تأکید کرد: هدف از گردآوری این خاطرات، نشان دادن نشاط و روحیه بالای رزمندگان در سختترین شرایط جنگی بود. طنز حاضر در کتاب، نه تمسخر، بلکه نمایش شوخطبعی و ایستادگی مردانی است که در بحبوحه جنگ میخندیدند.
وی افزود: جمعآوری این خاطرات با چالشهای زیادی همراه بود؛ از دسترسی به راویان قدیمی که برخی مجروح یا سالمند بودند تا راستیآزمایی و تبدیل گفتار به نوشتار. این اثر حاصل همکاری جمعی و عشق به انتقال ارزشهای دفاع مقدس به نسل جوان است.
فاطمه تقیزاده، نویسنده اثر در ادامه این مراسم بیان کرد: پروژه تولید این کتاب حدود یک سال و نیم به طول انجامید. برای من به عنوان یک بانوی نویسنده، پژوهش در مورد اصطلاحات تخصصی نظامی و فضای جبهه چالش بزرگی بود که با راهنمایی پیشکسوتانی مانند آقایان دلپاک، شهبازی و طباطبایی به نتیجه رسید.

در ادامه ناصر حمزهای، از رزمندگان و راویان دفاع مقدس، با نقل خاطرهای از شوخیهای رزمندگان در خط مقدم، گفت: این خندهها نشان از روحیه بزرگ و ایمان عمیق بچههای جبهه داشت؛ کسانی که مرگ برایشان حل شده بود.
حمزهای افزود: این نشاط، مصیبتهای جنگ را برای ما قابل تحمل میکرد. اگر این روحیه نبود، شاید هیچکس طاقت هشت سال دفاع مقدس را نمیآورد.
نظر شما