دوشنبه ۳ شهریور ۱۴۰۴ - ۱۱:۲۷
مقاومت؛ مفهومی فراتر از دین و سیاست

آذربایجان‌غربی_ یک فعال فرهنگی، مقاومت را هم‌تراز با مفاهیم اخلاقی دانست و گفت: مفاهیم مقاومت همچون اخلاق، فراتر از محدوده‌های دینی و مذهبی قرار دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ارومیه، مجید شاکر سلماسی، در نشست تخصصی «واژه واژه مقاومت» با تبیین معنای فرا دینی مقاومت، گفت: مقاومت هم‌تراز با مفاهیم اخلاقی است و مفاهیم مقاومت همچون اخلاق، فراتر از محدوده‌های دینی و مذهبی قرار دارند. همان‌طور که پیامبر اکرم (ص) برای تکمیل مکارم اخلاق مبعوث شدند، مقاومت نیز ماهیتی فرادینی دارد و اگرچه دین آن را به عالی‌ترین شکل بیان می‌کند، اما محدود به یک دین خاص نیست.

شاکر سلماسی با اشاره به تفاوت‌های فرهنگی در به‌کارگیری واژگان، بر کاربرد اصطلاحاتی چون «مقاومت»، «دفاع مقدس» و «جهاد فی سبیل الله» در فرهنگ ایرانی تأکید کرد و افزود: واژه جنگ در فرهنگ ما جان‌مان سوز است و جایی ندارد بلکه در مقابل آن واژه مقاومت، دفاع مقدس و جهاد فی سبیل الله را داریم.

وی در ادامه با ذکر تجربه «دفاع دوازده روزه» در برابر اشغالگری رژیم صهیونیستی، به اهمیت نقش رهبری اشاره کرد و تأکید کرد: در عرصه مقاومت باید نتیجه‌محور و هدف محور نباشیم بلکه باید تکلیف محور باشیم همچنان که سیدالشهدا (ع) در صحرای کربلا به جای اینکه به فکر نتیجه کار باشد به ادای تکلیف پرداخت و در مقابل ظلم ایستاد.

مقاومت؛ مفهومی فراتر از دین و سیاست

چالش روایت مقاومت و آسیب‌های قهرمان‌پروری اغراق‌آمیز

محمد گلشنی، نویسنده و تحلیلگر، نیز در بخش دیگری از این همایش به برداشت جامعه از مفهوم مقاومت و سیاست و ضرورت روانی پذیرش آن پرداخت.

وی با اشاره به پژوهش‌های انجام‌شده، گفت: درک عمومی از مقاومت بیشتر به تحمل مشکلات معطوف شده است که نشان‌دهنده ضعف در روایت اول این مفهوم بوده و مقاوت به معنای واقعی ایستادگی و پایداری است.

گلشنی، مقاومت را از دیدگاه جمهوری اسلامی به چهار بخش اصلی تقسیم کرد: عدم تسلیم در برابر فشارهای خارجی، تداوم مبارزه با صهیونیسم و استکبار جهانی، تقویت محورهای همسو در منطقه و تبلیغ الگوی انقلاب «نه شرقی، نه غربی». او همچنین نسبت به «اغراق در قهرمان‌پروری» هشدار داد و آن را عامل آسیب‌رسان به ادبیات مقاومت و دفاع مقدس دانست که از فرمایشات رهبری دور است.

وی در پایان مقاومت را پیچیده‌ترین فرمول میان عقلانیت و عزم خواند و مسیر آن را راه نور و پیروزی دانست.

مقاومت؛ کلید پیروزی در تاریخ و میدان عمل

حسین شرفخانلو، نویسنده نیز، آخرین سخنران این همایش بود که به بررسی عمیق مفهوم جنگ و اهمیت روایت اول از آن پرداخت.

وی سخنان خود را با تأکید بر این نکته آغاز کرد که همواره پیروز ماجرا کسی است که در سمت درست تاریخ قرار گرفته است و این پیروزی از آن کسانی است که مقاومت کرده‌اند.

شرفخانلو ادامه داد: در طول جنگ‌های صدر اسلام هم همیشه تسلیم و سازش تلفات بیشتری از مقاومت داشته، وقتی کشورهای مورد تهاجم مقاومت می‌کردند دیگران تصور این را نداشتند که پیروز شوند و همین جنگ، ادبیات مقاومت را به دنبال داشت.

وی با اشاره به جنگ دوازده روزه اخیر اسرائیل، ایران را پیروز میدان خواند و به کم‌کاری در ارائه روایت اول» از این دست وقایع تاکید کرد.

از دیگر محورهای سخنان شرفخانلو می‌توان به جریان مقاومت در دفاع مقدس، روایت تشییع پیکر شهید سید حسن نصرالله، واکنش مردم به مانورهای نظامی و دسیسه‌های دشمن برای حملات هوشمندانه اشاره کرد.

به گزارش ایبنا؛ حسین شرفخانلو کتاب‌های «بی بابا»، «قصه قبرستون»، «اشتباه می کنید! من زنده ام؛ شهید علی شرفخانلو»، «شبیه خودش؛ حامد جوانی (مدافعان حرم ۳)»،« آخر شهید می شوی؛ شهید صادق عدالت اکبر» را در کارنامه خود دارد. او همچنین در زمینه روایت نویسی و خاطرات مدافعان حرم نیز آثاری را به چاپ رسانیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

پربازدیدترین

تازه‌ها

پربازدیدها