به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،در سال ۱۹۷۷ یک کمپانی تجربی به نام کمپانی تئاتر گارجنیدزه در یک روستای کوچک لهستانی تاسیس شد و در سال ۱۹۹۲، تماشاگران فریاد میزدند "گارجنیدزه درخشان … موجی از شادی، اندوه، نیایش و زاری که در نور شمع با انرژی سرسام آور و با سرعتی خارق العاده اجرا شد… از لحاظ جسمی بی پروا، به طرز هیجان انگیزی خوش آواز… به هیچ وجه نباید آن را از دست داد… " امروزه این کمپانی به عنوان گروه تئاتر پیشرو در لهستان شناخته می شود، بازیگران کمپانی سلطنتی شکسپیر را آموزش می دهد و تورهای جهانی برگزار می کند.
این کتاب درباره این کتاب بررسی موردی کمپانی تئاتر گارجنیدزه لهستان است، که بیشتر تحقیقات آن از آوریل ۱۹۸۹ تا پایان ۱۹۹۳ انجام شده است. این دوره پر از تحولات بزرگ اجتماعی و سیاسی در اروپای شرقی بوده و نماد آن سقوط دیوار برلین در نوامبر ۱۹۸۹ است. تئاتر ممکن است به برخی از نیازهای مشخص اجتماعی پاسخ داده و دغدغههای عمومی را هدایت کند. وجود چنین رابطهای با سبک اجرای منحصر به فرد در ابتدای فعالیتهای گارجنیدزه جامعهای خاص را درگیر خود کرد و یک منش و ویژگی گروهی ایجاد نمود که در نظریههای آنها منعکس بود.
پل آلن مدرس درام و هنرهای تئاتر در کالج گلداسمیت، دانشگاه لندن است. او بهعنوان یک کارگردان حرکت سالها با کتی میچل همکاری کرده و بازیگرانی را در کمپانی های رویال شکسپیر و تئاتر ملی سلطنتی برای تولیداتی از جمله "دیبوک"، "ارواح"، "رادرفورد و پسران"، "ماشین خراب کنندگان" و "هنری ششم قسمت ۳" آموزش داده است. کمپانی خود او، "بادی ورک"، اولین نمایش خود را در جشنواره موزاییک "چاه های سادلر" در سال ۱۹۹۶ داشت. دکتر آلن با پروفسور"ورا گوتلیب"(Vera Gottlieb) به عنوان ویرایشگر مشترک در "همدم کمبریجی برای چخوف" آینده کار خواهد کرد.
کتاب گارجنیدزه (تئاتر لهستان در گذار) در ۲۷۳ صفحه و با ترجمه محمدبهزاد بدری و رضا موسوی با قیمت ۴۲۰ هزار تومان توسط نشر افراز منتشر شده است.
نظر شما