چهارشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۴ - ۰۹:۱۷
میرباقری برای ساخت سریال سلمان به انزوایی خودخواسته رفته است

ناظم بکایی گفت: در حال حاضر در مرحله ساخت فصل ایران باستان و دوره ساسانی هستیم و دوره نوجوانی سلمان فارسی در شهرک غزالی ساخته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، احسان ناظم بکایی، نویسنده، روزنامه‌نگار و روابط عمومی سریال سلمان فارسی گفت: ساخت اثر تاریخی باید مسئله کارگردان باشد نه سوالش. مثلاً مجید مجیدی در ساختن فیلم‌های اجتماعی عالی است ولی مسئله‌اش تاریخ نیست. یا احمدرضا درویش مسئله‌اش جنگ است و دغدغه‌اش تاریخ عاشورا نیست.

ناظم بکایی ادامه داد: خیلی مهم است که آن حوزه مسئله‌مان باشد. همانطوری که بارها و بارها گفته شده در ساخت اثر تاریخی باید از فضای امروزی کنده شوید و به همان زمان بروید و ببینید مردم آن زمان به چه چیزهایی فکر می‌کردند و سبک زندگی و فضای زندگی‌شان چگونه بوده است.

وی اضافه کرد: آقای میرباقری سالهاست به یک انزوای خودخواسته رفته و فقط در حوزه تاریخ کار می‌کند. ایشان بجز سریال سلمان هیچ گفت‌وگویی نداشته؛ آن هم کسی اگر کسی به پشت صحنه آمده و آن گفت‌گو را انجام داده است. شما در برنامه‌های تلویزیونی و نشست‌ها و داوری‌ها آقای میرباقری را نمی‌بینید. لازمه ساخت اثری فاخر چنین انزوایی است و اینکه باید آن سوژه مسئله‌تان شده باشد.

این منتقد درباره اینکه با این وضعیت سبد ژانر تاریخی در سینما و تلویزیون همیشه خالی می‌ماند، گفت: بعضی از افراد مثل شهرام اسدی که روز واقعه را ساخت نشان داد می‌توان این کار را انجام داد. یا آقای بحرانی با ملک سلیمان اثر آبرومندی را کارگردانی کرد و این کارگردانان نشان دادند می‌توانند در این حوزه‌ها کار کنند. مسئله این است باید حمایت می‌شود و این آدم‌ها خودشان باید این مسیر را ادامه می‌دادند. وقتی آقای میرباقری می‌گوید من کارم ساخت سریال تاریخی است چون مسئله من سلمان فارسی و حقیقت‌طلبی این آدم است، دیگر جز این کار دیگری نمی‌کند. نمی‌شود وسط این کار رفت، داور جشنواره شد و بعدش رفت درباره فلان موضوع حرف زد.

ناظم بکایی درباره ساختن فیلم و سریال‌های تاریخی در خارج از ایران اظهار کرد: آنجا نگاه تالیفی و مشاورانی دارند که به کارگردان کمک می‌کنند. متاسفانه اکثر کارگردانان مولف در ایران نگاه ناموسی به فیلمنامه دارند. می‌گویند فیلمنامه‌ای که نوشته‌ام را هیچکس دیگری نباید بخواند. در موارد معدودی کسی مثل اصغر فرهادی فیلمنامه‌اش را به دیگران می‌دهد تا بخوانند و برای همین خیلی شسته رفته می‌شود. مثلاً فیلمنامه درباره الی را بیشتر منتقدان شاخص خوانده بودند و نکات‌شان را به آقای فرهادی گفته بودند.

وی بیان کرد: ولی بقیه اینطوری نیستند و حتی دستیارانشان هم نمی‌دانند کارگردان چه متنی را سر صحنه آورده و چنین چیزی خوب نیست. مگر یک کارگردان چقدر اطلاعات درباره همه چیز دارد. همین می‌شود که در فیلم روز رستاخیر آقای درویش خیمه‌ها را روی کوه می‌سازند. یا فیلم محمد مجید مجیدی به شکلی می‌شود که در پخش جهانی به مشکل می‌خورد.

ناظم بکایی درباره نوشتن کتابی از خاطراتش در سریال سلمان فارسی بیان کرد: سر سریال سلمان تیم مستندسازی به شدت کار می‌کند و همه اتفاقات مکتوب می‌شود. چون سلمان فارسی فقط یک سریال نیست و یک دانشگاه است و چند برابر چیزی که جلوی دوربین هست در پشت دوربین اتفاق می‌افتد. تیم‌های مستندسازی در کارگاهها و سرصحنه‌ها با گروههای مختلف همه چیز را ثبت و ضبط می‌کنند. برای هر دکور و صحنه‌ها کار می‌شود و تمام لوازم و وسایل ثبت و ضبط می‌شود تا برخلاف سریال‌های قبلی که هیچ چیزی از آنها نمانده از سلمان در آینده نزدیک موزه‌ای تدارک دیده شود.

وی در پایان درباره پخش خارجی سلمان گفت: قطعاً صداوسیما و تولیدکننده به پخش خارجی آن فکر می‌کنند و اثری نیست که فقط به داخل محدود بماند. بعد الان تحولات در حوزه رسانه خیلی وسیع است و دیگر نمی‌توان گفت فقط سریال را برای داخل پخش کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

پربازدیدترین

تازه‌ها

پربازدیدها