شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۲:۱۵
مهرجویی به معنای واقعی اقتباس ادبی می‌کرد/ امروز فیلمسازان کتاب نمی‌خوانند

رضا کیانیان، بازیگر سینما درباره موضوع اقتباس ادبی در آثار سینمایی گفت: اقتباس کار بسیار بزرگی است که ما در سینما کم داریم ولی امیدوارم بییشتر شود؛ یکی از دلایل آن هم این است که فیلمسازان ما کتاب نمی‌خوانند.

سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سومین نشست تخصصی «کتاب و سینما» با عنوان «رابطه متقابل کتاب و سینما» در سرای هنرگان کتاب نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور رضا کیانیان، بازیگر سینما و مهرزاد دانش، منتقد سینما برگزار شد.

رضا کیانیان در پاسخ به پرسش ایبنا درباره اقتباس ادبی و کمبود آثار سینمایی اقتباسی گفت: زمانی شاعران بزرگی مانند سعدی، حافظ، فردوسی، غزنوی و… داشتیم. آیا در حال حاضر می‌توانیم شاعری مانند آنها پیدا کنیم؟ یا جامعه و فرهنگ امروز اجازه می‌دهد افرادی مانند سعدی و حافظ که مربوط به آن زمان بود داشته باشیم؟ اگر بخواهیم هم‌سنگ آن‌ها را پیدا کنیم می‌توانیم نیما یوشیج را مثال بزنیم. نیما شاعری تاثیرگذار بود امروز میتوانیم از نیما، شاملو، فریدون مشیری، شمس لنگرودی و امثال این شاعران معاصر حرف بزنیم. این مقایسه کردن ما را به جایی نمی‌رساند.

وی افزود: آثار فاخر ادبی زیادی داریم. کتابی به اسم شاهنامه داریم که پر از قصه است. اما چرا هر وقت سراغ شاهنامه رفتیم شکست خوردیم؟ تاجیک‌ها زمان شوروی سابق فیلم‌هایی درباره شاهنامه می‌ساختند. در ایران هم زمانی استودیو کوشان فیلم‌هایی درباره شاهنامه ساخت، ولی چرا محبوب نشد؟ چه می‌شود؟

وی با بیان اینکه به نظر من ما هنوز در اقتباس ادبی می‌لنگیم و مشکل داریم، عنوان کرد: امروز نتوانستیم فیلمی از یکی از قصه‌های شاهنامه بسازیم که موفق باشد و از آن لذت ببریم. از زمانی که هوش مصنوعی وارد صنعت سینما شده فیلم‌هایی مانند «بازی تاج و تخت» می‌سازند. اتفاقاً قصه‌های شاهنامه هم مانند همان است، آن اژدها دارد و این یکی سیمرغ. اما بضاعت سینمای ما به ساخت چنین فیلم هایی نمی‌رسد.

این بازیگر ادامه داد: امروز اگر کسی بخواهد ۱۲ میلیارد تومان در سینما خرج کند سال بعد شکست می‌خورد و سرمایه خود را از دست می‌دهد. چه کسی می‌تواند این همه خرج کند؟ باید بودجه هنگفت دولتی پشت ماجرا باشد که برگشت سرمایه برایشان مهم نباشد. سرمایه خصوصی از پس این هزینه برنمی‌آید. همچنان که نشان داده برنیامده است.

وی با اشاره به فیلم‌های ناصر تقوایی و مرحوم داریوش مهرجویی گفت: دو کارگردانی که به شدت به آنها علاقه دارم ناصر تقوایی و مرحوم داریوش مهرجویی است. مهرجویی کارگردانی بود که به معنای واقعی اقتباس ادبی می‌کرد و اکثر فیلم‌هایش اقتباس ادبی بود. ناصر تقوایی هم همینطور. هر دو کارگردان‌هایی هستند که در بحث اقتباس ادبی ماهر هستند. اقتباس کار بسیار بزرگی است که ما در سینما کم داریم ولی امیدوارم بییشتر شود. یکی از دلایل آن هم این است که فیلمسازان ما کتاب نمی‌خوانند. هر کس رمان بخواند به راحتی می‌گوید می‌توانم اقتباس کنم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

تازه‌ها

پربازدیدترین