چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۸ - ۱۴:۳۰
ايران‌زمين، ميزبان آثار مكتوب 6 ناشر ورزشي

كتاب‌هاي ورزشي تعدادي از انتشارات تخصصي ورزشي از سوي موسسه خصوصي عصر انتظار در دانشكده تربيت بدني و علوم ورزشي دانشگاه آزاد واحد تهران مركز به نمايش گذاشته شده است._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين نمايشگاه از شنبه 25 مهرماه آغاز به كار كرده و تا روزهاي ابتدايي آبان ماه سال جاري ادامه خواهد داشت.

در اين نمايشگاه كه از سوي مركز تربيت بدني و علوم ورزشي انتشارات عصر انتظار(حتمي) برگزار شده، بيش از 70 عنوان كتاب ورزشي در حوزه‌ها و گرايش‌هاي مختلف علوم ورزشي و همچنين كتاب‌هاي عمومي ورزشي ارايه شده است.

انتشارات حتمي (مركز تربيت بدني انتشارات عصر انتظار) به تازگي به فعاليت در عرصه چاپ كتاب‌هاي ورزشي پرداخته و با ارايه 30 جلد كتاب در اين حوزه قدم به عرصه نشر ورزشي گذاشته است. 

امير جليل‌زاده، مسوول اين نمايشگاه، در گفت‌وگو با خبرنگار «ايبنا» اظهار داشت: ما نخستين نمايشگاه كتاب ورزشي را پس از فعاليت در حوزه تربيت بدني و علوم ورزشي برگزار و از انتشاراتي نظير، سمت، پژوهشكده تربيت‌بدني و علوم ورزشي، دانشگاه تهران، كميته ملي المپيك و انتشارات تلاش نيز كتاب براي عرضه ارايه كرده‌ايم.

وي درباره تفاوت ميان كتاب‌هاي انتشارات خصوصي و دانشگاهي عنوان كرد: بخش خصوصي به دليل سرعت مناسبي كه در چاپ و ارايه كتاب دارد، گزينه بهتري نسبت به دانشگا‌ه‌ها براي نويسندگان، مولفان، مترجمان و كارشناسان جوان و حتي استادان برجسته است، زيرا در بخش‌هاي دولتي علاوه بر زمان قابل توجهي كه نويسنده در انتظار چاپ كتاب مي‌ماند، با مشكلات بسياري نيز روبرو مي‌شود. از اين رو، انتشارات دانشگاهي براي استادان دانشگاه‌ها و تهيه كتاب‌هاي منبع و مرجع مناسب است ،نه براي كتاب‌هاي درسي و عمومي ورزشي.

به اعتقاد وي، اصلي‌ترين حوزه چاپ و انتشار كتاب‌هاي ورزشي، آسيب‌شناسي، فيزيولوژي و پزشكي ورزشي است كه متاسفانه به علت كمبود منابع مناسب در اين حوزه، ورزشكاران و حتي بسياري از كارشناسان و مربيان حرفه‌اي كشورمان از اطلاعات مناسب و به‌روز در اين زمينه بي‌بهره‌اند.

جليل‌زاده ضمن بيان اين مطلب كه در اين‌گونه نمايشگاه‌ها كتاب‌هاي دانشگاهي مخاطب بيشتر و جايگاه مناسب‌تري نسبت به كتاب‌هاي ورزشي انتشارات خصوصي دارند، افزود: امروزه دانشجويان از مطالعه آزاد و كسب اطلاعات به‌روز به ويژه در مقطع كارشناسي فاصله گرفته‌اند و تنها به مطالعه كتاب‌هاي معرفي شده از سوي استادان و منابع درسي خود مي‌پردازند. 

وي اضافه كرد: نمايشگاه، مركز نمايش كتاب‌ها و منابع تازه در حوزه فعاليت انتشارات برگزار كننده است اما دانشجوياني كه براي بازديد مراجعه مي‌كنند، اغلب براي تهيه منابعي مشخص مي‌آيند، نه كسب اطلاعات تازه نسبت به كتاب‌هاي منتشر شده در حوزه تحصيلي يا كاري خودشان.

به گفته جليل‌زاده، كتاب‌هاي عمومي ورزشي مظلو‌م‌اند زيرا تنها مكان ارايه و فروش آن‌ها نمايشگاه‌هاي بين‌المللي است كه عموم مردم در آن شركت مي‌كنند و متاسفانه در ميان اهالي ورزش جايگاهي ندارد.

وي درباره كتاب‌هاي چاپ قديم كه در اين نمايشگاه تعدادشان هم كم نيست، گفت: انتشارات دانشگاهي كتاب‌هاي مرجع واحدها و گرايش‌هاي درسي را تهيه مي‌كند و به علت عدم وجود دغدغه فروش كتاب، اقدام به تجديد چاپ و تغيير طرح روي جلد نمي‌كند و پس از سال‌ها نيز با همان ظاهر قديمي ارايه مي‌شود. همچنين متاسفانه زماني كه يكي از استادان يا كارشناسان ورزشي به تاليف كتابي مي‌پردازد، سال‌ها زمان مي‌برد تا اشخاص ديگري در آن حوزه فعاليت كنند و به ارايه كتابي جديد بپردازند.

وي همچنين درباره جايگاه طرح و ساختار جلد اثر‌ها در جذب مخاطب تصريح كرد: طراحي مناسب روي جلد به جذابيت كتاب و در نتيجه ترغيب مخاطب براي تهيه آن مي‌افزايد. همچنين صفحه آرايي، خوانايي متن و تصويرها نيز در اين امر موثرند زيرا يكي از عوامل اصلي در كتاب‌هاي ورزشي، وجود تصوير و رساندن پيام متن به اين وسيله است.

وي در پايان اضافه كرد: نمايشگاه‌هاي كتاب در دانشكده‌ها نيز از استقبال مناسبي برخوردار نيستند و همين امر باعث بي‌انگيزه شدن مسوولان انتشارات و موسسات چاپ كتاب‌هاي ورزشي مي‌شود.

مخاطبان اين نمايشگاه كه اغلب ورزشكاران حرفه‌اي و ملي‌پوش در رشته‌ها و رده‌هاي مختلف‌اند. يكي از آنها به نام محمد جوانمرد گفت: هرچه تعداد اين‌گونه نمايشگاه‌ها در طول سال بيشتر شود، ناخودآگاه فرهنگ كتاب‌خواني و مطالعه در ميان دانشجويان و ورزشكاران با ترغيب و تشويق آن‌ها به خريد كتاب بيشتر خواهد شد.

دانشكده تربيت بدني و علوم ورزشي دانشگاه آزاد واحد تهران مركز در ميدان صنعت، ابتداي خيابان ايران‌زمين قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط