یکشنبه ۱۹ مهر ۱۳۸۸ - ۱۴:۱۱
برپايي جشنواره‌هاي كتاب با هر نامي ارزشمند است

قباد آذر‌آيين، ‌نامزد دريافت جايزه ادبي جلال آل‌احمد در بخش ادبيات داستاني، برپايي جايزه‌ها و جشنواره‌هاي ادبي را از سوي هر برگزاركننده‌اي مطلوب و ارزشمند توصيف كرد. «هجوم آفتاب»، نامزد داستان اين جايزه است كه جايزه هشتمين دوره كتاب فصل را از آن خود كرد./

 به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، قباد آذر‌آيين كه يكي از 8 نامزد دريافت جايزه ادبي جلال آل‌احمد براي مجموعه داستان  «هجوم آفتاب» است، درباره نقش جوايز ادبي در توسعه و رشد كتاب گفت: همه جوايز في نفسه خوبند و مسلما در كار نويسنده تاثيرات مثبتي خواهند داشت.
 
اين برگزيده كتاب فصل افزود: معتقدم كه جايزه دادن، جدا از اينكه از سوي چه نهادي برپا مي‌شود و چه كسي آن را دريافت مي‌كند، جايگاه ارزشمند خود را داراست؛ ضمن آنكه راهي است كه نويسنده حمايت مالي مي‌شود و كتابش نيز در معرض ديد و توجه قرار مي‌گيرد. 

اين داستان‌نويس جنوبي در پاسخ به اين سوال كه چرا بيشتر جشنواره‌هاي كتاب برگزيده داستان ندارند و به اين بخش بي‌مهري مي‌شود؟ گفت: معيارهاي گزينش را روابط آدم‌هاي آن سازمان يا ارگان تعيين مي‌كنند كه ممكن است ضوابط قانونمندي باشند يا نباشند. ولي در هر حال طبق نظر داوران آن اعلام شده و براساس توافق جمعي درباه كتاب تصميم نهايي گرفته مي‌شود.

وي افزود: برخي مواقع مي‌بينيم كه يك كتاب در  چند ارگان پي در پي برگزيده مي‌شود و به نظر مي‌رسد كه چندان كتاب واجد شرايطي هم نبوده. اين موضوع هم از مسايلي است كه كمي در روند جايزه دهي در جشنواره‌هاي كتاب ترديد ايجاد مي‌كند و اينكه نكند روابط جاي ضوابط را گرفته باشد. 

قباد آذر‌آيين، متولد مسجد سليمان و داستان‌نويس است.
او به بيان مشكلات و مسايل زادگاهش و باز‌گو كردن ويژگي‌‌هاي فرهنگ بومي جنوب كشور در آثارش معروف است.

كتاب «هجوم آفتاب» آذر‌آيين چندي پيش جايزه كتاب فصل در بخش داستان را به خود اختصاص داد.

 هجوم آفتاب، يال پريشان اسب، خواستگاري، روي تخت، زني خوابيده است، پس از بمباران، كفش ها، سيب دوشنبه، بادبادك‌ها، عروسك‌ها و قهوه‌خانه عناوين داستان‌هاي اين مجموعه را تشكيل مي‌دهند. 

هجوم آفتاب، اواخر سال گذشته(۸۷) به شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و توسط انتشارات «هيلا» و با آماده‌سازي، امور فني و توزيع انتشارات «ققنوس» منتشر شده است. كتاب‌هاي «بلدرچين و جوجه‌هايش» و «گاو شقايق را نمي‌فهمد»، از جمله آثار داستاني اوست كه هم اكنون مراحل انتشار را سپري مي‌كنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط