یکشنبه ۷ تیر ۱۳۸۸ - ۱۵:۲۳
بومي‌گرايي اصلي‌ترين دغدغه من در نوشتن است

قباد آذر‌آيين، برگزيده بخش داستان اين دوره جايزه كتاب فصل، براي مجموعه داستان «هجوم آفتاب» كه سال گذشته توسط انتشارات «ققنوس» منتشر شد، ضمن ستودن جوايز و جشنواره‌هاي كتاب، اصلي‌ترين انگيزه‌اش را در داستان‌نويسي، پرداختن به بومي‌گرايي و فرهنگ اقليمي ايراني بيان كرد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، قباد آذر‌آيين، برگزيده بخش داستان جايزه كتاب فصل، برگزاري جشنواره‌هاي كتاب را امري ستودني و مهم برشمرد و گفت: هر جايزه‌اي كه در نويسنده انگيزه ايجاد كند و براي او مشوقي باشد، طبيعتا ستودني است.
 
وي افزود: طبعا جايزه كتاب فصل هم يكي از آن جوايز است كه فعالیت خوبي را در مطرح كردن كتاب انجام مي‌دهد و اميدوارم ادامه‌دار باشد.
 
نويسنده «حضور» در ادامه، مساله بومي‌گرايي را يكي از علايق و دغدغه‌هايش در امر داستان‌نويسي بيان كرد و افزود: پرداختن به بومي‌گرايي و فرهنگ اقليمي مردم ايران و به‌ویژه زادگاهم خرمشهر، همواره در بيان و شيوه نگارش من تاثير‌گذار بوده است.
 
اين برگزيده كتاب فصل با توضيح درباره موضوعات جنگ، مهاجرت و مساله نفت، به عنوان موارد قابل طرح و ارزيابي در داستان‌هايش اضافه كرد: زادگاه و زيستگاه من تا به حال با مسايلي چون جنگ، نفت و مهاجرت، دست به گريبان بوده و من نيز در داستان‌هايم از بازگو كردن اين موضوعات و تاثيري كه آنها بر زندگي و نگرش مردم داشته اند، مبرا نبوده‌ام.

آذر‌آيين در ادامه گفت: سعي مي‌كنم تا از نثري بي‌تكلف و روان در نگارش داستان استفاده كنم و همواره موضوع را در خدمت فرم به‌كار گيرم.

هجوم آفتاب، يال پريشان اسب، خواستگاري، روي تخت، زني خوابيده است، پس از بمباران، كفش ها، سيب دوشنبه، بادبادك‌ها، عروسك‌ها و قهوه‌خانه عناوين داستان‌هاي اين مجموعه را تشكيل مي‌دهند. 

زبان داستان در اين مجموعه روان و امروزي است و واضح است كه نويسنده در‌صدد بوده با بهره گيري از زبان عاميانه جذابيت‌هايي را در ديالوگ‌ها به‌وجود بياورد.

مجموعه داستان «هجوم آفتاب» نوشته قباد آذر‌آيين ۹۶ صفحه است.

اين كتاب اواخر سال گذشته(۸۷) به شمارگان ۱۱۰۰ نسخه، توسط انتشارات «هيلا» و با آماده‌سازي، امور فني و توزيع انتشارات «ققنوس» منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط