یکشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۷
مشاوره و تحلیل رفتار کودکان حین دست‌ورزی در غرفه مدرسه مهارتی «چهار میم»

مدیر غرفه مدرسه مهارتی «چهار میم» گفت: مشاهده نکات اولیه و ساده حین ارتباطات و دست‌ورزی‌های کودکان، باعث می‌شود ما به والدین کمک کنیم تا در رفع مشکلات کودکان کوشا باشند.

میثم جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در مورد شرح فعالیت‌های مدرسه «چهار میم» بیان کرد: کار ما برگزاری دوره‌های مهارت‌افزایی برای کودک است؛ اما هدف اصلی‌مان استفاده از این مهارت‌افزایی‌ها برای رصد فضای تربیتی بچه‌ها و ارتباطات آن‌ها با خانواده و با یکدیگر است. ما تلاش داریم به خانواده‌ها کمک کنیم فضای مهارتی ارتباط مابین خود و فرزندان‌شان را تقویت کنند. سعی می‌کنیم در این مدرسه برای بچه‌ها کلاس‌هایی را برگزار کنیم که لذت‌بخش و جذاب باشد؛ مانند کلاس خلاقیت معماری، کلاس نی‌سازه، چاپ روی پارچه، ویترای، خمیر چینی، آشپزی، شیرینی‌پزی و برگزاری اردوهای طبیعت‌گردی تا بچه‌ها بتوانند خودشان کارهایشان را انجام دهند و استقلال‌شان تقویت شود. به طور کلی تلاش‌مان این است مهارت بچه‌ها را در زندگی بالا ببریم.

این دانش‌آموخته رشته روان‌شناسی و مشاوره افزود: همچنین دوره‌هایی را مختص به والدین برگزار می‌کنیم؛ مثلاً از روان‌شناسان مطرح جهت جلسات دانش‌افزایی دعوت می‌کنیم. حدوداً هر دو هفته یک‌بار در جلساتی تحت عنوان دانش‌افزایی در قالب هیئت خانوادگی، خانواده‌ها را در مکانی دور هم جمع می‌کنیم و علاوه بر هیئت خانوادگی، مبحث تفریح خانوادگی را هم در دست کار داریم: برای مثال استفاده از استخر برای مادران و دختران و استفاده از سالن ورزشی برای پدران و پسران. به طور کلی تلاش‌مان این است برنامه‌های نو و جذابی را برای بچه‌ها اجرا کنیم که هم بتوانند در یک فضای خوب رشد کنند و هم اگر مشکلی در فضای ارتباطی کودک با خانواده‌اش وجود دارد ما آن را از نزدیک رصد و کمک کنیم که آن‌ها را برطرف کنند.

مدیر غرفه مدرسه مهارتی «چهار میم» در مورد اینکه این غرفه به طور خاص، در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران چه فعالیتی را دنبال کرده است، توضیح داد: یکی از فعالیت‌هایی را که در طول سال برای بچه‌ها انجام می‌دهیم و عنوان آن کلاس خلاقیت معماری است به غرفه نمایشگاه بین‌المللی کتاب آوردیم. ما آجرهای واقعی را که از سفال پخته شده و بر اساس معماری ایرانی‌اسلامی طراحی شده‌اند در سایزهای کوچک برای بچه‌ها آماده کردیم و آن‌ها با استفاده از خمیر نان به عنوان چسب این آجرها، سازه‌هایی را ساختند که هم دست‌ورزی آن‌ها تقویت می‌شد و هم ما، در بین این ساخت‌وسازها نکات اولیه رفتاری کودکان را در برابر خود، منِ تسهیل‌گر و والدین آن‌ها مشاهده و تحلیل کردیم.

او با ذکر مثال صحبت خود را تکمیل کرد و گفت: مثلاً کودکی که می‌ترسد با دست‌زدن به این خمیر و سازه‌ها، دستش کثیف شود احتمال دارد که نشانه‌هایی از وسواس را در خود داشته باشد و مستعد وسواس باشد و همین نکته ابتدایی باعث می‌شود ما این مسئله را بیشتر بررسی کنیم تا ببینیم درست متوجه شده‌ایم یا نه. در مواردی که کودک برای صحبت‌کردن با منِ تسهیل‌گر معذب است و حتی از بردن نام خود خجالت می‌کشد، ممکن است زنگ خطرهایی از اشکال فضای تربیتی کودک باشد. در برخی از موارد والدین همه کارها را انجام می‌دادند و اجازه نمی‌دادند کودک کاری را که دوست دارد انجام بدهد؛ این می‌تواند نشان این باشد که فضای تربیتی کودک استقلال لازم را برای او ندارد. مشاهده همین نکات اولیه و ساده حین این ارتباطات و دست‌ورزی‌ها باعث می‌شود ما به والدین کمک کنیم تا در رفع آن‌ها کوشا باشند.

لازم به ذکر است که چهار «میم» به معنای چهار رکن تربیتی کودکان و نوجوانان است یعنی منزل، محله، مسجد و مدرسه.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط