دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۲
کسب مهارت‌های زندگی از طریق روایات طلاق/ «مرثیه‌ای بر یک رهایی» رونمایی شد

اصفهان - غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی واقع در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران دوشنبه ۲۴ اردیبهشت میزبان رونمایی مجموعه روایت‌های طلاق با عنوان «مرثیه‌ای بر یک رهایی»، کاری از نشر مهرستان بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان، مدیر واحد ادبیات نشر مهرستان در مراسم رونمایی مجموعه روایت‌های طلاق در نمایشگاه کتاب تهران در خصوص کلان‌پروژه‌های این واحد گفت: کلان پروژه‌ای در بخش ادبیات تعریف کرده‌ایم و قصد داریم به تمام موضوعات فراگیر و عمیق و نیز موضوعاتی بپردازیم که شاید از بیانشان بترسیم؛ همچون طلاق. این کتاب یکی از سخت‌ترین کتاب‌های نشر مهرستان از لحاظ مراحل تولید و جمع‌آوری و نگارش روایات است.

محمد امیری با بیان اینکه اسامی بخشی از نویسندگان کتاب نام مستعار است، ادامه داد: یکی از پروژه‌های ما روایات دختران مجرد است که به سن تجرد قطعی رسیده‌اند و آن هم پروژه بسیار سختی است. روایات این دست از آثار از واقعیات برخاسته به همین دلیل، تاثیر بیشتری روی مخاطب می‌گذارد و مخاطب با داستان همذات‌پنداری می‌کند.

امیری عنوان کرد: تلاش و تاکید ما بر این بود که پنج روایت زنانه و پنج مردانه داشته باشیم تا از دیدگاه هر دو جنس مسئله طلاق روایت شود؛ اما در میان کار، از روایات مردان کم و بخشی از مطالب حذف و رد شد. در کتاب «آن سوگ» نیز که روایات سوگ است، چنین دیدگاهی مدنظر داشته‌ایم زیرا تجربه‌ها از دید زن و مرد با هم متفاوت است و هر دو باید دیده و مطرح شود.

او با اشاره به اینکه موضوع طلاق دارای کثرت است و تلاش کردیم در روایات روی علت‌ها تمرکز شود، عنوان کرد: تمام همت ما این بود که به جوانب مختلف ماجرا نگاه کنیم. رنج طلاق بر کل کتاب حاکم است. بعد از پایان کار، کتاب را یک دور خواندم و این برداشت را داشتم که همه متاهلان یا افرادی که قصد ازدواج دارند، می‌توانند بخشی از مشکلاتشان را با این کتاب و از طریق همذات‌پنداری با روایات حل کنند. این مربوط به مهارت‌هایی است که این کتاب غیرمستقیم منتقل می‌کند.

کسب مهارت‌های زندگی از طریق روایات طلاق/ «مرثیه‌ای بر یک رهایی» رونمایی شد

بیان رنج طلاق از زبان زنان و مردان

در ادامه، زینب شکوهی به عنوان کارشناس در این نشست ابراز کرد: طلاق لازم‌ترین حلال خداست؛ گرچه تصمیم بسیار سختی است. گویی قرار است سیمرغی از آتش خارج شود. معمولاً تصور می‌شود خانم‌ها این رنج را بیشتر تحمل می‌کنند و آقایان راحت‌تر می‌پذیرند. اما سه روایت از روایات این کتاب به قلم آقایان بوده و بدین وسیله، متوجه رنج آنها نیز می‌شویم.

شکوهی در مورد نکات مثبت این اثر گفت: «مرثیه‌ای بر یک رهایی» طلاق را از زاویه نگاه هر دو جنس زن و مرد دیده است. من این کتاب را قطعاً به دختران مجرد یا در آستانه ازدواج توصیه می‌کنم؛ زیرا روایاتی در کتاب دیده می‌شود که شامل نکاتی جزئی است که به طلاق می‌انجامد؛ نکاتی که به فکر کسی نمی‌رسد؛ بر خلاف تصور عمومی که طلاق به دنبال اعتیاد و رذالت‌های درشت اخلاقی پیش می‌آید. مجردها با مطالعه این کتاب به طور غیرمستقیم مهارت‌های انتخاب همسر و نکات جزی مربوط به زندگی مشترک را می‌آموزند.

سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت در مصلای تهران در حال برگزاری است و ۲۵ ناشر استانی نیز در این نمایشگاه حضور یافته اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط