یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۵
«الهیات گردشگری» در نمایشگاه کتاب تهران رونمایی شد

قم - «الهیات گردشگری» در غرفه انتشارات ادیان و مذاهب در نمایشگاه کتاب تهران رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، کتاب «الهیات گردشگری» با حضور نویسنده در غرفه انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب در سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رونمایی شد.

این کتاب، بستر پیدایش الهیات نو پدید گردشگری در مسیحیت را به مثابه یکی از گونه‌های نوظهور الهیات مدرن بحث و بررسی می‌کند.

ظهور صنعت گردشگری در اواخر قرن نوزدهم میلادی به مثابه تهدیدی برای کلیسا و نهاد دین قلمداد می‌شد و چالش‌هایی مانند: کاهش مدیریت دین، تقدس‌زدایی از روز یکشنبه، ترویج بی‌بند و باری، رواج گردشگری جنسی و نقض حقوق میزبان را به دنبال داشت.

با رشد این تهدیدها تکاپویی جدی در درون کلیسا به وجود آمد و به این منظور سلسله نشست‌هایی از سوی متولیان دین مسیحیت از جمله اسقف‌ها و کشیش‌ها در نقاط مختلف جهان برگزار شد تا به بررسی ابعاد الهیاتی رشد گردشگری بپردازند.

شماری از متألهان نیز در صدد صورت‌بندی الهیاتی ناظر بر گردشگری برآمدند. هرچند گردشگری موجب بی‌فرم شدن دین‌داری و سیّالیت آن شده است، فرصت‌هایی را نیز برای ساحت دین پدید آورده؛ از جمله این‌که موجب رشد مرئیت‌پذیری دینی و شکل‌گیری سبک‌های تازه‌ای از زیارت در مکان‌های مقدس شده است.

«الهیات گردشگری» در نمایشگاه کتاب تهران رونمایی شد

مشاهده این گونه فرصت‌ها در کنار تهدیدها، کلیسا را به تعدیل نگاه سنتی خود واداشت. این ویژگی الهیات مدرن، که با نگاهی فرهنگی و نه ایدئولوژیک به دنبال تبیین خویش است، کلیسا را قادر به ابراز همدلی بیش‌تری با پدیده نوظهر گردشگری کرد.

تکاپوی کلیسا برای یافتن راه‌های نو در مواجهه با گردشگری، برای الاهیات مسیحی کارکردی به دنبال داشت که آن برساخت الاهیات جدیدی به نام «الهیات گردشگری» بود. پژوهشگر به این جمع‌بندی رسیده است که الهیات سنتی با بازتولید خود در صورت‌های الاهیات مدرن از جمله الاهیات گردشگری، به حفظ خود در دنیای مدرن کمک کرده است.

این کتاب با مقدمه مهراب صادق‌نیا استاد راهنمای این تألیف در اواخر سال ۱۴۰۲ در انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب منتشر و در نمایشگاه کتاب سال جاری رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط