شنبه ۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۶
اعتبارات فرهنگی بودجه کافی نیست

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی می‌گوید؛ سهم فرهنگ، پژوهش و کتاب بودجه سال ۱۴۰۳ خیلی کم و تقلیل‌یافته است و مردم ایران با توجه به پیشینه درخورتوجه تاریخی و تمدنی، نیازمند تقویت بودجه در حوزه فرهنگی هستند.

فاطمه محمدبیگی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به اهمیت برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، عنوان کرد: نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ از چند منظر نمایشگاه مهمی بود؛ ازجمله اینکه درحال گذر تاریخی و نسلی از نسلی به نسل دیگر هستیم؛ همچنین شاهدیم در دنیا اتفاقات بزرگ و سریعی درحال وقوع است که هدفش تغییر پارادایم حاکم بر دنیا ارزیابی می‌شود؛ به‌عبارت دیگر، یک نظام نوین جهانی در حال شکل‌گیری است؛ بنابراین لازم است که این تحولات در قالب کتاب، بسته‌های خبری، فیلم، عکس یا تولیدات فرهنگی و محتواهای قابل خوانش به مردم منتقل شود.

محمدبیگی با تاکید بر اهمیت کتاب به‌عنوان ابزار موثر بر آگاهی‌بخشی ادامه داد: مردمی می‌توانند تعیین‌کننده نظام نوین جهانی برای آینده باشند که سرانه مطالعه و آگاهی‌شان بیشتر باشد و بتوانند با سواد رسانه‌ای مطلوب به اخبار دنیا مسلط باشند.

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ضروری است در رویدادهای کتاب‌محور ازجمله در برنامه‌های جنبی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، به‌عنوان یک رویداد بزرگ فرهنگی به این مسئله پرداخته شود، گفت: علاوه بر این رویدادها و نمایشگاه، در قالب برنامه‌های مختلف، باید یارانه‌هایی به حوزه فعالان چاپ و نشر اختصاص پیدا کند تا دست‌اندرکاران این حوزه بتوانند به حیات خود ادامه دهند.

به‌گفته محمدبیگی، دستاوردهایی که در طول قرون و اعصار به نسل جدید رسیده باید در قالب تولیدات صنعت نشر و همچنین ابزار کتاب حفظ شود و البته آن‌ها را به شکل خوبی حفظ کنیم تا به نسل‌های بعدی نیز برسد.

وی همچنین با گلایه از نحوه بودجه‌بندی سال ۱۴۰۳ در حوزه چاپ، نشر و فرهنگ، توضیح داد: سهم فرهنگ، پژوهش و کتاب در بودجه سال ۱۴۰۳ خیلی کم و تقلیل یافته است و مردم ایران با توجه به پیشینه درخورتوجه تاریخی و تمدنی، نیازمند تقویت بودجه در حوزه فرهنگی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها