جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۷
درخواست بودجه ۵ میلیاردی کتابخانه دانشگاه علامه برای خرید از نمایشگاه کتاب

سرپرست کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: بودجه پیشنهادی کتابخانه دانشگاه برای نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳، ۵ میلیارد تومان است اما اعتبار خرید نمایشگاهی در دانشگاه‌ها هر سال دیر اختصاص پیدا می‌کند.

مهدی علیپور حافظی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره حضورکتابخانه علامه طباطبایی در نمایشگاه کتاب تهران و خرید سازمانی از این رویداد فرهنگی اظهار کرد: کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبایی هرسال برای خرید از نمایشگاه کتاب تهران برنامه خرید مستمر و برآورد بودجه‌ای دارد و هر سال این دانشگاه در بخش تامین منابع کتابخانه‌های دانشکده‌ای خودحضور فعالی در نمایشگاه کتاب تهران دارد.

وی با بیان اینکه در چند سال گذشته مشکلاتی در تامین بودجه وجود داشته است، عنوان کرد: از آنجا که بودجه دانشگاه دیر ابلاغ می‌شود و همان بودجه ابلاغی برای اختصاص، فرآیند اداری زمان‌بری دارد، دیر به دست کتابخانه می‌رسد. نکته دیگر اینکه بودجه تا از طریق سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شود و دانشگاه بتواند در حوزه خرید منابع اقدام کند، زمان زیادی می‌برد و این تاخیر هر ساله وجود دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و سرپرست کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد این دانشگاه با بیان اینکه امسال پیش از پایان سال، اعتبار لازم برای خرید منابع از نمایشگاه کتاب تهران را اعلام کردیم، ادامه داد: امیدواریم بودجه پیشنهادی یا بخشی از آن در اختیار کتابخانه مرکزی دانشگاه قرار بگیرد تا بتوانیم نسبت به خرید منابع اقدام کنیم. این بودجه صرف خرید منابع علوم انسانی در دو بخش فارسی و لاتین خواهد داشت.

علیپور حافظی بااشاره به اینکه امسال برای خرید از نمایشگاه کتاب تهران حدود چهار تا ۵ میلیارد تومان بودجه درخواست و پیشنهاد کردیم، گفت: تا آنجا که اطلاع دارم عموماً بودجه تخصیصی در سال‌های گذشته دیر اختصاص پیدا می‌کرد و به نمایشگاه کتاب نمی‌رسید امسال نیز البته مشخص نیست این بودجه به نمایشگاه کتاب برسد یا خیر؟ اما در مجموع با تخصیص بودجه در طول سال، به تامین منابع اقدام خواهیم کرد و از نمایشگاه کتاب‌های دانشگاهی و سایر نمایشگاه‌های کتاب که بعد از نمایشگاه کتاب تهران برگزار می‌شود در زمینه خرید استفاده خواهیم کرد؛ همچنین از طریق کارگزاران و ناشران برای تامین منابع اقدام خواهیم کرد.

سرپرست کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبایی در پاسخ به این پرسش که کتابخانه‌های دانشگاهی در صورت از دست دادن نمایشگاه کتاب آیا برای خرید دچار چالش می‌شوند یا اینکه فرصت خرید کتاب همیشه برای آن‌ها مهیاست؟ گفت: از آنجا که ناشران زیادی با تنوع فراوان همزمان در یک رویداد فرهنگی شرکت می‌کنند امکان تعامل با آن‌ها در یک مکان مانند نمایشگاه کتاب از پیدا کردن و تعامل با این ناشران به صورت پراکنده راحت‌تر است. ضمن اینکه هزینه تامین منابع در حالت دوم افزایش پیدا می‌کند؛ زیرا این خرید هزینه حمل و نقل نیز خواهد داشت در صورتی که این خرید در نمایشگاه از نظر تحویل و ارسال به صرفه‌تر است؛ البته اگر این اتفاق رخ ندهد نیز در طول سال با کمی افزایش هزینه این منابع تامین خواهد شد.

علیپور حافظی درباره اولویت‌های خرید در نمایشگاه کتاب تهران با توجه به کمبود بودجه گفت: دانشگاه علامه باید کتاب‌های فارسی و لاتین را به صورت همزمان خریداری کند زیرا این دانشگاه باید زبان‌های مختلف و منابع مختلف حوزه علوم انسانی را پوشش بدهد اما عموماً با توجه به قیمت کتاب‌های لاتین و نرخ دلار احتمال اینکه منابع لاتین در اولویت باشند، وجود دارد. دانشکده زبان و ادبیات دانشگاه علامه زبان‌های مختلفی مانند روسی، چینی، فرانسوی، انگلیسی، عربی اسپانیولی را پوشش می دهد و به همین دلیل در این بخش‌ها نیاز به آثار به‌روز داریم.

سرپرست کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه درباره معیارهای خرید موفق از نمایشگاه کتاب از سوی سازمان‌ها و کتابخانه‌ها گفت: معمولاً پیش از نمایشگاه کتاب تهران مسئولان کتابخانه‌ها باید بدانند چه کسری‌هایی دارند، از چه ناشرانی باید کتاب خریداری کنند و برای شناسایی و خرید منابع برنامه‌ریزی کنند؛ بنابراین کتابخانه‌ها پیش از برگزاری نمایشگاه کتاب تهران باید فهرست خرید خود را آماده کنند تا در نمایشگاه فقط به دنبال نیاز خود باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها