جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۰
«کتابخانه نیمه‌شب» و «سیاحت‌نامه ابراهیم‌بیک» ارزش خرید  را دارند

آراز بارسقیان، نویسنده و مترجم در ارائه پیشنهادهای خود برای خرید از نمایشگاه کتاب تهران از «کتابخانه نیمه‌شب» و «سیاحت‌نامه ابراهیم بیک» نام برد.

سرویس ادبیات خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): به مناسبت برگزاری نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران، خبرنگاران ایبنا به سراغ چهره‌های فرهنگی، ادبی و هنری رفته و از آنها خواسته‌اند تا به مخاطبان این رسانه، کتاب‌هایی را به عنوان پیشنهاد خرید از نمایشگاه کتاب تهران معرفی کنند. آراز بارسقیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا  به ارائه پیشنهادهایی برای خرید از نمایشگاه کتاب تهران پرداخت و عنوان کرد: «کتابخانه نیمه شب» در ژانر معمایی کتاب بسیار جذابی است. در ایران هر کتابی که پرفروش می‌شود یک جنبه بد هم دارد و همه این تصور را دارند که شاید کتاب زردی باشد اما این کتاب در ژانر فانتزی معمایی بسیار جذاب است. «کتابخانه نیمه شب» داستانی از مت هیگ است که مخاطب را به این فکر می‌اندازد که اگر زندگی دیگری را تجربه می‌کرد چه روزگاری داشت؟ همه ما در برهه‌ای از زندگی با هجوم «اگر» ها مواجه شده‌ایم و کتابخانه نیمه‌شب اثری در مورد تحقق همین اگرهاست. کتاب کتابخانه نیمه شب رمانی فانتزی است که به اهمیت استفاده از فرصت‌های زندگی و قدردانی از داشته‌ها می‌پردازد. کتاب روایت دختری است که در اوج اندوه و استیصال، با شکل‌های دیگر زندگی‌اش مواجه می‌شود و می‌بیند که در هر دوره‌ای تصمیم‌های متفاوت چگونه می‌توانستند برایش زندگی متفاوتی بسازند. دختر هر کتابی را که برمی‌دارد به مسیر یکی از تصمیم‌های نگرفته‌اش می‌رود و می‌تواند انتهای آن تصمیم را ببیند.

بارسقیان با توصیه به بازخوانی متون قدیمی نیز بیان کرد: «سیاحت‌نامه ابراهیم بیک» اثر زین‌العابدین مراغه‌ای کتابی جذاب و قدیمی است که بازخوانی آن برای مواجه شدن با ایران امروز می‌تواند جذاب باشد. ابراهیم‌بیگ یک تاجر زاده ایرانی است که در مصر بزرگ شده و ثروتی اندوخته است. بین او و دختری از خانه‌زادانش به نام محبوبه تعلق خاطری هست. اما عشق بزرگتر و محبوبه واقعی‌اش ایران یا به قول یکی از آدم‌های قصه «ایران خانم» است؛ عشقی که نویسنده شرایط رشد و پرورش آن را در محیط خانوادگیش نشان داده است. در عالم خیال وطن را بی نقص‌ترین و منزه‌ترین جاهای دنیا می‌داند، تا حدی که حاضر نیست هیچ خبر ناگواری راجع به ایران بپذیرد یا حتی بشنود و هر سخن واهی اما امیدبخشی درباره ایران را با دادن پاداش به گوینده‌اش استقبال می‌کند. سرانجام ابراهیم‌بیگ برای زیارت مرقد امام هشتم (ع) و نخستین دیدار از وطن معبود از راه عثمانی رهسپار ایران می‌شود.

«کتابخانه نیمه‌شب» و «سیاحت‌نامه ابراهیم‌بیک» ارزش خرید  را دارند

این نویسنده با پیشنهاد سفرنامه‌های نشر اطراف نیز گفت: یکی از سفرنامه‌های جذاب از دسته سفرنامه‌های نشر اطراف، کتاب «چادر کردیم رفتیم تماشا» است که راوی این کتاب یک خانم است و نگاه یک زن قاجاری به محیط اطرافش و توجه به دغدغه زن‌ها در آن دوران می‌تواند جذاب باشد. دوره قاجار که دوره تجدد و نوآوری در شناخت علوم شناخته می‌شود، به سبب علاقه شاهان قاجاری و همراهی ادیبان و نکته‌پردازان، دوره ای غنی از جهت نگارش سفرنامه‌ها به حساب می‌آید. از آنجا که عمده مسافران این سیاحت‌ها مردان بوده‌اند، همواره جای خالی نکاتی در سفرنامه‌های عهد قدیم یافت می‌شود؛ نکاتی که نیازمند دقت و ریزبینی زنانه برای به نگارش درآوردن بوده است. سفرنامه عالیه خانم شیرازی، از این جهت مرجع مناسبی برای مطالعه و مقایسه با دیگر سفرنامه‌های آن دوران به حساب می‌آید. این سفرنامه که در دوره ناصرالدین شاه قاجار به نگارش درآمده، شرح سفر نگارنده از کرمان و سختی‌های رفتن به بمبئی هند و سپس زیارت خانه خداست. بخش دوم با اتمام سفر حج و ورود عالیه خانم به تهران و اقامت او در دربار ناصرالدین شاه آغاز می‌شود و توصیف دربار و اندرونی شاه قاجار از دیدگاه یک فرد غریبه را شامل می‌شود.

آراز بارسقیان کتاب‌هایی را هم به علاقه‌مندان قلم چول‌هان پیشنهاد داد و عنوان کرد: «جامعه فرسودگی؛ جامعه شفافیت» اثری فلسفی - جامعه‌شناختی است که به قلم متفکر نام‌آشنای معاصر، بیونگ چول‌هان، به رشته تحریر درآمده است. این اثر در واقع از دو کتابِ مستقل تشکیل شده که هر یک به سهم خود، تلاش دارند تا یکی از وجوه مخرب جامعه مدرن را زیر تیغ نقد و بررسی ببرند. کتاب جامعه فرسودگی پس از انتشار در سال ۲۰۱۰، جایزه Tractatus-Preis را برای مؤلف خود به ارمغان آورد.

وی ادامه داد: همچنین در این حوزه کتاب «جهان چگونه مدرن شد» نوشته استیون گرین بلت که یکی از پرفروش‌ترین آثار نیویورک تایمز محسوب می‌شود با روایتی جذاب و دلنشین، داستان کاتب جسوری را شرح می‌دهد که با استفاده از مهارت‌های خود به یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های دوران رنسانس اروپا تبدیل می‌شود. این کتاب دارای ۱۱ فصل است و در فصل‌های اولیه مخاطب با پوجو براچولینی آشنا می‌شود و ماجرای سفر او به آلمان را می‌خواند.

بارسقیان همچنین گفت: کتاب «تاریخ شیعه در لبنان» نوشته سعدون حماده انتشارات امیرکبیر برای علاقه‌مندان به تاریخ شیعه، کتاب جذابی است. تجربه تاریخی شیعیان از روایت ملی لبنان حذف شده و مورخان مسیحی معاصر سیره شخصیت‌های مقدس شیعه را از تفاصیل تاریخ لبنان کنار گذاشته‌اند. بر اساس این روایت، تمام دیگر جریان‌ها به حاشیه رانده شده و زعم بر این بوده که لبنان کشوری دروزی و مارونی بوده است. به این شکل تاریخ بخش اعظم لبنان کنونی، یعنی بقاع، جبل عامل و جبل لبنان کنار گذاشته شده و از تاریخ ملی عام این کشور کنار می‌رود تا تاریخ شوف بر تمام لبنان عمومیت یابد. کتاب پژوهشی است تا از این سیاه‌چاله موروثی، بیرون آییم و به تاریخ دیگر جریان‌ها در لبنان اعتبار ازدست‌رفته‌شان را بازگردانیم؛ جریان‌هایی که شیعیان در دوران عثمانی بیشترین آنها را تشکیل دادند و همچنین مناطق حضور آنها، گسترده‌ترین مناطق و حاکمانشان، ریشه‌دارترین حاکمان این مرز و بوم بوده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها