یکشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۸
چرا افراد فقیر و تنها در جامعه نامرئی می‌شوند؟/ روایت همدلی برای داشتن جامعه‌ای امیدوار

کتاب «نامرئی» از آن‌دست کتاب‌هاست که قصه‌اش هیجان دارد؛ زیرا نویسنده، اقشار نیازمند توجه و کمک جامعه را در قالب افراد نامرئی به کودک معرفی می‌کند که این امر در نوع خود، بدیع و بی‌نظیر است.

سرویس کودک و نوجوان خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - فهیمه ایمانی، مربی کتابخوانی و مروج کتاب کودک و نوجوان: در سال‌های اخیر کتاب‌های کودک، گویی عموماً برای قشر متوسط رو به بالای اقتصادی جامعه نوشته می‌شوند. دنیای رنگارنگ خوراکی‌ها و سرگرمی‌ها که در کتاب‌های کودک به منظور ایجاد جذابیت‌های بصری به مخاطب معرفی می‌شود، زمینه را برای ایجاد معضلات اجتماعی در بین کودکان اقشار ضعیف جامعه فراهم می‌کند.

عموماً «دخترک کبریت‌فروش» اثر هانس کریستین آندرسن از نمونه‌های موفق کتاب کودک مناسب تمام کودکان معرفی می‌شود؛ اما از بین کتاب‌هایی که در سال‌های اخیر منتشر شده است، کتاب «نامرئی» از انتشارات مهرسا، ترجمه‌ای موفقی پیرامون فقر و نحوه مواجهه کودکان با این ناکامی است. این کتاب پیرامون دختری به نام ایزابل است. ایزابل و خانواده‌اش با معضل بزرگی به نام فقر روبه‌رو هستند؛ اما با همدلی راه‌حل‌هایی برای مشکلات می‌یابند.

ولی این بحران سبب یک اتفاق عجیب می‌شود. یک روز ایزابل نامرئی می‌شود. این کتاب پیرامون نحوه درست مواجهه کودکان با ناکامی‌ها بسیار مناسب است. عموماً در مشکلات ناشی از فقر، بنیان خانواده در معرض تزلزل قرار می‌گیرد؛ اما در این کتاب بیان می‌شود که ایزابل و خانواده‌اش یک چیز مهم دارند. آن‌ها همدیگر را دارند. در این بخش، شاهد تصویرگری در دو صفحه مجزا ولی مرتبط هستیم. در یک صفحه ایزابل که در حال دویدن به سمت خانواده‌اش است و در صفحه دیگر، خانواده او که بر نیمکت نشسته‌اند. نکته توجه‌برانگیز دیگری که در زمینه ارتباط خانوادگی ایزابل به چشم می‌خورد، این است که با وجود فقر، آن‌ها در حال مطالعه کتاب هستند. درواقع در کنار محتوا، این تصویر نیز خود به ترویج کتاب و کتابخوانی کمک خواهد کرد.

از صفحات اول کتاب شاهد تصویرگری با رنگ‌های تیره و سرد هستیم. علت این امر نه‌تنها سرما که فقر هم می‌تواند باشد. در این صفحات، فقط ایزابل و چیزهایی که به او تعلق دارند، رنگی هستند. نکته جالب توجه این است که غالب این رنگ‌ها، سبز است؛ رنگی که نماد رویش و آرامش است. علی‌رغم مشکلات، ایزابل در صفحه اول با علایقش معرفی می‌شود. وضعیت زندگی ایزابل و خانواده‌اش گویی صفحه به صفحه سخت‌تر می‌شود.

کتاب نامرئی

کتاب «نامرئی» از آن‌دست کتاب‌هاست که قصه‌اش هیجان دارد و نمی‌توان آن را رها کرد. نویسنده اقشار نیازمند توجه و کمک جامعه را در قالب افراد نامرئی به کودک معرفی می‌کند که این امر در نوع خود، بدیع و بی‌نظیر است. ایزابل هم از زمان نامرئی‌شدن با آن‌ها هم‌ذات‌پنداری می‌کند. تنهایی نیز به عنوان مشکلی معرفی می‌شود که در کنار فقر وجود دارد و باید در پی حل آن بود. کمک و توجه عناصری است که می‌تواند معضل نامرئی‌شدن را حل کند. تصور کنید اگر هیچ کسی به دیگری کمک نکند کم‌کم همه افراد شهر نامرئی می‌شوند! نکته حائز اهمیت این است که کسانی که در شهر نامرئی هستند در حال انجام کارهای نیک به کودک معرفی می‌شوند و یک تصور اشتباه را از ذهن کودک خارج می‌کند. درواقع پیش‌زمینه کمک به افراد ضعیف جامعه، عشق و علاقه به آن‌هاست.

نویسنده جملات بدیع و ادبی به کار برده است و مترجم نیز به خوبی از پس ترجمه کتاب برآمده. تعابیری چون «خزیدن سرما در اتاق» و «مثل روز روشن بودن سردی هوا» از این دست هستند. در بخشی از کتاب نویسنده بیان می‌کند که این بخش از شهر با ایزابل حس مشترکی داشت. این جان‌بخشی نیز از تعابیر و آرایه‌های جالب نویسنده و حتی مترجم است. این کتاب به کودکان رضایت از شرایط فعلی و تلاش برای ایجاد تغییر را می‌آموزد و در این بین از نقش خانواده نیز غافل نمی‌شود. نویسنده پا را یک قدم فراتر گذاشته و نه‌تنها از تغییر در زندگی خود فرد می‌گوید؛ بلکه کودک را سزاوار ایجاد تغییر در جامعه و زندگی سایر افراد می‌داند.

کتاب «نامرئی» به قلم تام پرسیوال را سمیه حیدری ترجمه و انتشارات مهرسا در ۳۲ صفحه مصور رنگی و به بهای ۴۹ هزار تومان منتشر کرده است. این کتاب برای کودکان بالای چهار سال مناسب است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط