شنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۱
قرآن ابریشم دوزی شده هنرمند فقید گرگانی به نمایش درآمد

گلستان- به مناسبت هشتمین نمایشگاه قرآن و عترت استان گلستان، مجلد ابریشم دوزی شده قرآن کریم به هنر دستان زهره اسماعیل زاده هنرمند فقید گرگانی، به نمایش در آمد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گرگان، هشتمین نمایشگاه قرآن و عترت استان گلستان از ۱۵ تا ۲۰ فروردین ماه با شعار «می‌خوانمت» با غرفه‌های مختلف و متنوع قرآن محور در سازه نمایشگاهی تالارفخرالدین اسعد گرگانی پذیرای علاقه‌مندان است.

به میمنت ایام ماه مبارک رمضان در غرفه «هنر قرآنی» این رویداد قرآنی، اثر کتابت شده زنده یاد زهره اسماعیل زاده، هنرمند گلستانی که با هنر دستانش سوره حمد و سوره‌های جزء ۲۹ و ۳۰ قرآن کریم را به صورت دست دوز شده با نخ ابریشم و زری دوزی طلایی بر روی پارچه مخمل جیر به نمایش درآمد که مورد توجه و استقبال ویژه مسئولان و عموم مردم قرار گرفت.

این مجلد قرآن در ۴۶ صفحه با استفاده از دست و بدون بکارگیری دستگاه چرخ خیاطی و گلدوزی تهیه شده است.

در کنار این اثر هنری معنوی گوشه‌ای از خاطرات مرحوم زهره اسماعیل زاده نیز به نمایش در آمده است. وی عنوان داشت: به دلیل علاقه به کار هنر ابریشم‌دوزی تصمیم به خلق آثار معنوی و ماندگار در قالب تابلو گرفتم که قرار است بعد از اتمام کامل قرآن آن را به صورت کتاب در آوردم.

قرآن ابریشم دوزی شده هنرمند فقید گرگانی به نمایش درآمد

همچنین وی در بخش دیگری از خاطراتش درباره ساعت‌های خلق اثرش در نیمه‌های شب چنین گفته است: یکی از بهترین اوقات مناجات با خداوند متعال قبل از طلوع فجر صادق است، در قرآن کریم آمده (سوره اسراء، آیه ۷۹) و در روایتی از امام صادق (ع) نیز آمده هنگامی که بنده در نیمه شب با مولای خویش خلوت می‌کند و به راز و نیاز مشغول می‌شود خداوند نور را در قلبش می‌گستراند.

از طرفی هم در این ساعت از شبانه روز ذهن انسان به دلیل سکوتی که فراهم می‌شود آرام است و تمرکز بیشتر می‌شود و بعد از استراحتی مختصر که مغز به پردازش اطلاعات پرداخت می‌توان به منبع نور الهی متصل شد.

اما دست روزگار و فرشته مرگ مجال نداد تا وی خود این بار شاهد به نمایش در آمدن حاصل هنر دستانش در نمایشگاه هشتم قرآن و عترت گلستان باشد و در هفتم خرداد ماه سال ۱۳۸۹ رهسپار دیار باقی شد.

به گزارش ایبنا، کتابت مرحوم اسماعیل زاده ابتدا به صورت تابلو بوده که فرزندانش پس از فوت مادر آثار را جمع آوری کرده و در ۴۶ صفحه در قطع ۶۴ در ۴۶ سانتی‌متر با خط عثمان طه پس از ۱۰ سال به صورت یک مجلد در آوردند. همچنین از این هنرمند فقید آثار نیمه تمام قرآنی در حدود ۲۰ صفحه باقی مانده است که به دلیل فوتش نیمه کاره‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها