شنبه ۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۵
مجلس جدید مسائل کتابخانه‌های عمومی را واقعی‌تر ببیند/‌ معیشت؛ دغدغه اصلی کتابداران

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران، معتقد است، نمایندگان مجلس جدید باید نگاهی واقع‌بینانه‌تر نسبت به مسائل جامعه کتابداری داشته باشد و بر بهبود وضع معیشت کتابداران نیز توجه کند.

علیرضا زند وکیلی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره مطالبات کتابداران از مجلس دوازدهم عنوان کرد: دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور همه همت و تلاش و رایزنی خود را برای تصویب طرح اصلاح نحوه تأسیس و اداره کتابخانه‌ها در مجلس دوازدهم انجام دادند این طرح در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بعد از رفع اصلاحات به تصویب نهایی رسید و اکنون منتظر تصویب این طرح در صحن علنی مجلس هستیم.


وی با اشاره به قول رئیس مجلس برای تصویب طرح اصلاح شده نحوه تاسیس و اداره، کتابخانه‌های عمومی کشور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی همزمان با هفته کتاب در تالار وحدت در مجلس دوازدهم اظهار کرد: در مراسم هفته کتاب سال گدشته آقای قالیباف قول دادند روند تصویب طرح تاسیس و نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی کشور را در مدت زمان باقیمانده از مجلس دوازدهم تسهیل کنند و اگر این قانون به تصویب در این مجلس نرسید امیدواریم در مجلس بعدی با توجه به اینکه دوستان زیادی از مجلس دوازدهم در فصل جدید مجلس حضور دارند، این قانون به تصویب برسد.


مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران با تاکید بر اینکه تصویب طرح تاسیس و نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی کشور بسیاری از مشکلات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور را حل خواهدکرد، گفت: بی‌شک، معیشت مهم‌ترین معضل کتابداران است که دبیرکل نهاد کتابخانه‌ها و مسئولان نهاد به‌جد دنبال بهبود آن هستند و تصویب طرح جدید نحوه تاسیس و اداره کتابخانه‌های عمومی کشور تا حدودی این مشکلات را حل می‌کند. یکی از دغدغه‌های دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، حل مشکل معیشت کتابداران است، آقای رمضانی خیلی از مسائلی که پیش از این درباره کتابداران اجرا نمی‌شد، پیگیری کردند و با رفع موانع، آن‌ها را اجرایی کردند. باید بگویم تاکنون از نظر قانونی و آنچه در حد وظیفه و مسئولیت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است برای کتابداران انجام شده است.


مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران ادامه داد: مجلس شورای اسلامی علاوه بر تصویب طرح اصلاح قانون نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در بحث بودجه نیز تاثیرگذار است. به تازگی آقای حاجی بابایی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی میهمان نشست مدیران کل استانی کتابخانه‌های عمومی کشور بودند و در این نشست، قول کمک در زمینه تامین بودجه نهاد را دادند. اگر این قول محقق و مشکل فصل یک حل شود، بسیاری از معضلات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برطرف خواهد شد.


وی افزود: مشکلات فصل یک بودجه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور باید از طریق مجلس و ریل‌گذاری قانونی حل شود و به‌عنوان جزئی از بدنه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور این مطالبه را از مجلس شورای اسلامی داریم و البته انتظار و حرف نهایی بدنه نهاد کتابخانه‌های عمومی را از زبان دبیرکل نهاد کتابخانه‌ها باید گفته شود: (نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور یک نهاد «عمومی» و «غیردولتی» است و مانند دستگاه‌های دولتی دیگر نمی‌تواند از قالب فصل یک و ۶ از کمک‌های دولتی استفاده کند).

نگاه مجلس به کتابخانه‌های عمومی واقعی‌تر شود

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران با بیان اینکه بهتر است، نمایندگان مجلس شورای اسلامی مسائل و پیکره کتابخانه‌های عمومی را واقعی‌تر ببینند، گفت: کتابخانه‌های عمومی یکی از پیکره‌های اداری شاغل در این کشور هستند و با توجه به وضعیت معیشت مردم در سال‌های اخیر، امیدواریم همان‌طور که مجلس شورای اسلامی به فکر معیشت اقشار مختلف در نهادها و سازمان‌ها و ارگان‌های متفاوت در عرصه خدمت هستند و با قانون‌گذاری تلاش می‌کنند وضعیت مطلوب را در سطح جامعه فراهم کنند، خانواده بزرگ نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور را از یاد نبرند و این خانواده مغفول واقع نشود.


زندوکیلی درباره کمبود سرانه فضای مطالعه و نداشتن کتابخانه مرکزی در استان تهران عنوان کرد: در حاشیه بازدید رئیس کمیسیون برنامه و بودجه از کتابخانه مرکزی پارک شهر، خدمت آقای حاجی بابایی عرض کردم اینجا کتابخانه مرکزی شهر تهران است و ضرورت دارد کتابخانه مرکزی استان تهران حتماً ایجاد شود؛ همچنین در جلسه اخیر انجمن کتابخانه‌های عمومی استان تهران بر ضرورت ساخت کتابخانه مرکزی در استان تهران تاکید کردیم؛ البته همه مسئولان در انجمن کتابخانه‌های عمومی استان تهران و سایر مسئولان فرهنگی کشور بر ضرورت ساخت کتابخانه مرکزی استان تهران اتفاق نظر دارند اما از آنجا که موقعیت شهر تهران به‌دلیل اینکه پیدا کردن ساختمان برای تبدیل شدن به کتابخانه مرکزی با مشخصات استاندارد، سخت یا زمین در این استان گران است ساخت کتابخانه مرکزی قدری دشوار و زمان‌بر است.


مدیرکل کتابخانه‌های استان تهران با بیان اینکه دو برنامه را در نظر داریم که در صورت به سرانجام رساندن آن، کلنگ احداث کتابخانه مرکزی استان تهران نیز زده خواهد شد، اظهار کرد: دو مکان برای احداث کتابخانه مرکزی در نظر گرفته شده اما هنوز قطعی نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها