سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۹
چاپ ۵۳ عنوان کتاب توسط دفتر نشر مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) / نمایشگاه‌های کتاب به تقویت فرهنگ کمک می‌کند

قم - مدیر دفتر نشر مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) با بیان اینکه با لطف خداوند متعال و عنایات اهل بیت (ع)، سال ۱۴۰۲ سال پر توفیقی برای این دفتر نشر بود، بیان کرد:  ۵۳ عنوان کتاب در سال ۱۴۰۲ چاپ کرده‌ایم.

حجت‌الاسلام محسن اکبری شاهرودی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب (ایبنا) در قم، گفت: از این تعداد، ۴۸ جلد چاپ اول و بقیه چاپ مجدد بوده است.

وی در ادامه با بیان اینکه بیشتر آثار این دفتر نشر، پژوهش‌های فقهی است، افزود: فعالیت‌های مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) در فقه، اصول، تفسیر، حدیث، کلام و تاریخ است؛ ولی غالب پژوهش‌های آن ناظر به مسائل مستحدثه و چالش‌های جدید در عرصه فقه است.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم در ادامه بیان کرد: همه آثار ما در مرکز، مورد استقبال اساتید، علما و پژوهشگران قرار گرفته؛ ولی برخی از آنها مورد استقبال ویژه در داخل و خارج قرار دارد؛ مانند کتاب «القواعد الفقهیة» تألیف آیت‌الله محمد جواد فاضل لنکرانی؛ یا کتاب «إطلالة علی مقاصد الشریعة» تألیف معظم‌له و نیز کتاب «تمسک العترة الطاهرة بالقرآن الکریم» و همچنین کتاب «روایات فقه پزشکی» و...

فعّال حوزه نشر، در قسمت دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به فعالیت‌های عمومی نشر مرکز فقهی ائمه اطهار (ع)، تصریح کرد: برای تشویق مخاطبان ارجمند برای مطالعه آثار عمومی این مرکز، چند بار پویش و مسابقه کتابخوانی برگزار کردیم، از جمله مسابقه بزرگ کتابخوانی «گفتارهای فاطمی» تألیف آیت‌الله فاضل لنکرانی همزمان با ایام فاطمیه و کتاب گفتارهای مهدوی که بحمدالله با استقبال خوبی مواجه شد.

مدیر دفتر نشر مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) با اشاره به فعالیت‌های نمایشگاهی این مرکز بیان کرد: در ادامه رویکرد جدید دفتر نشر مرکز فقهی، حضور در نمایشگاه‌های مختلف داخلی و خارجی جهت عرصه آثار معارفی اهل‌بیت (ع) در حوزه‌های مختلف تفسیر، حدیث، فقه و اصول، کلام و تاریخ را در اولویت کارهای خود قرار دادیم و توانستیم در سال ۱۴۰۲، حضور فعّالی در نمایشگاه بین‌المللی قرآن، نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نمایشگاه بین‌المللی کتاب نجف و بغداد با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در عراق و نیز نمایشگاه کتب حوزوی در مشهد و نمایشگاه آثار پژوهشی حوزه علمیه قم داشته باشیم که آثار مرکز فقهی مورد استقبال فراوان پژوهشگران قرار گرفت.

هر ماه، ۴ کتاب و اثر جدید در مرکز رونمایی شد

وی ادامه داد: این نمایشگاه‌ها، پتانسیل و ظرفیت خوبی است برای ارائه آثار و تألیفات ارزشمند در زمینه معارف اسلامی که امیدوارم روز به روز بتوانیم موفقیت‌های بیشتری در این زمینه کسب کنیم.

اکبری شاهرودی با اشاره به برگزاری دومین نمایشگاه تخصصی پژوهش‌های فقهی توسط این دفتر نشر در قم افزود: با استقبال فراوان علما و بزرگان و پژوهشگران، امسال توانستیم به مناسبت هفته پژوهش، دومین نمایشگاه تخصصی پژوهش‌های فقهی را در مرکز فقهی و با شرکت مراکز و پژوهشگاه‌های حوزوی دانشگاهی در عرصه فقه داشته باشیم و امیدوارم بتوانیم در سال آینده این نمایشگاه را با رویکردی جدیدتر برگزار نماییم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۲، تقریباً در هر ماه، ۴ کتاب و اثر جدید در مرکز رونمایی شد بیان کرد: با تأکید ریاست مرکز، آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی، مبنی بر نشر به موقع و مناسب آثار جدید و مبتلا به نظام مقدس و جامعه اسلامی، توانستیم هر ماه، یک محفل رونمایی از چهار اثر جدید دفتر نشر داشته باشیم. همچنین در نمایشگاه‌های مختلف، مانند نمایشگاه بین‌المللی کتاب و نیز دومین نمایشگاه پژوهش‌های فقهی، چندین نشست نقد و بررسی و نیز معرفی کتاب برگزار نمودیم.

چاپ ۵۳ عنوان کتاب توسط دفتر نشر مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) / نمایشگاه‌های کتاب به تقویت فرهنگ کمک می‌کند

این فعال حوزه نشر در پاسخ به برگزاری نمایشگاه‌های کتاب استانی چه نقشی در رفتار مطالعاتی جامعه دارند، گفت: نمایشگاه‌های کتاب استانی هم ظرفیت بسیار خوبی برای پیوند بین جامعه و کتاب است و هر چه بیشتر بتوانیم در کنار برگزاری نمایشگاه‌های محوری و متمرکز مانند نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، این نمایشگاه را تقویت کنیم، به تقویت فرهنگ و رفتار مطالعاتی جامعه، کمک شایانی نموده‌ایم.

سال جدید را با رویکرد امتداد دانش فقه در عرصه بین‌الملل آغاز کنیم

اکبری شاهرودی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: با تأکید ریاست محترم مرکز و توجه به چالش‌های بین‌المللی در عرصه‌هایی، مانند محیط زیست، جنگ و صلح، فناوری‌های هسته‌ای، هوش مصنوعی، ترنس‌ها، مهاجرت و …، سعی داریم سال جدید را با رویکرد حضور و امتداد دانش فقه در عرصه ین‌الملل آغاز کنیم و با کمک اساتید و پژوهشگران این عرصه ها، آثار خوب و کاربردی در این زمینه، به پژوهشگران داخلی و خارجی عرضه نماییم.

مدیر دفتر نشر مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) در پایان، ضمن تقدیر و تشکر از خبرگزاری کتاب بابت پوشش رسانه‌ای خوب فعالیت‌های مراکز نشر، مخصوصاً ناشران معارف قرآن و اهل بیت (ع)، گفت: آسیب‌شناسی حوزه چاپ و نشر یک وقت و جلسه مفصلی می‌طلبد؛ ولی حقیر در این فرصت کوتاه، اجمالا به یک نکته و توصیه اشاره می‌کنم که وزارت محترم ارشاد و دست اندرکاران عرصه کتاب، باید توجه بیشتری به عرصه نشر معارف مخصوصاً حوزه‌های تخصصی نمایند و با مشورت با علما و بزرگان حوزه علمیه، آثار صحیح و بی‌اشکال در همه عرصه‌ها را به مخاطبان و جامعه ارائه دهند و نیز در کنار کارهای داخلی، بتوانند نشر معارف در حوزه بین‌الملل را بیشتر تقویت نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها