جمعه ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۱
شماره جدید فصلنامه علمی «فرهنگ ایلام» منتشر شد

ایلام- بیست و چهارمین دوره فصلنامه علمی «فرهنگ ایلام» ویژه پاییز و زمستان ۱۴۰۲ توسط اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان منتشر شد.

اکبر امیدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام، گفت: اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در ادامه اقدامات فرهنگی و رسانه‌ای و توجه به فرهنگ مکتوب در استان، در دوره بیست و چهارم، شماره ۸۱ و ۸۰ فصلنامه علمی «فرهنگ ایلام» ویژه پاییز و زمستان و ۱۴۰۲ را منتشرکرد و نسخه الکترونیکی آن در دسترس علاقه‌مندان و پژوهشگران قرار داد.

مدیر اجرایی این فصلنامه ادامه داد: این مجله با تکیه بر غنای فرهنگ و تمدن ایرانی - اسلامی بیش از دو دهه، فعالانه مروج نشر فرهنگ و معارف مردم استان ایلام بوده و از آغاز انتشار (بهار ۱۳۷۹) تاکنون با وجود فراز و فرودهای زیاد، بیش از ده‌ها مقاله علمی–پژوهشی ازاستادان دانشگاه‌ها، پژوهشگران وصاحب‌نطران حوزه‌ی فرهنگ را بازتاب داده است.

امیدی تصریح کرد: صاحب امتیاز این فصلنامه، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام است و در این شماره از فصلنامه، ۸ مقاله با موضوعات فرهنگی و ادبی و اجتماعی از پژوهشگران استان، پس از تأیید هیئت تحریریه و هیئت داوران به صورت مجازی در سایت فرهنگ ایلام منتشر شده است.

امیدی ادامه داد: فصلنامه فرهنگ ایلام نشریه‌ای علمی با مجوز از کمیسیون نشریات علمی کشور است که با رسالت معرفی و شناسایی ظرفیت‌های فرهنگی استان ایلام و ارائه راهکار برای توسعه فرهنگی استان در قالب مقالات علمی و پژوهشی فعالیت می‌کند.

وی با اشاره به اهداف راه‌اندازی این فصلنامه خاطر نشان کرد: ایجاد فرصتی برای اساتید، صاحبنظران و پژوهشگران آشنا با فرهنگ استان و انجام پژوهش‌های بنیادی، توسعه‌ای و کاربردی در مورد مسائل استان و هم چنین انکان فضایی رسمی و جدی برای انتشار نتایج پژوهش خود در قالب مقالات علمی در اصلاح و توسعه فرهنگی و اجتماعی استان ایلام از اهداف این فصلنامه است.

این فعال فرهنگی ادامه داد: تلاشگران این فصلنامه بر این باورند که مقالات می‌تواند گنجینه قابل اتکایی برای آشنایی پژوهشگران غیربومی با فرهنگ ایلام به حساب آید و با انتشار یافته‌های پژوهشی می‌توان چارچوب‌های منطقی‌تری را برای توسعه فرهنگی و اجتماعی استان ارائه دهد.

وی ادامه داد: فصلنامه، فرصتی مغتنم برای بیان تجارب، تبادل اندیشه، ارائه راهکار و طرح دیدگاه‌های صاحبنظران ایلامی و پژوهشگران خارج از استان است تا با هم‌افزایی یافته‌ها و دیدگاه‌های درون و برون استانی، ایده‌های بدیع و پیشرو برای اعتلای فرهنگی استان ایلام ارائه شود.

وی افزود: مجله فرهنگ ایلام، از پژوهش‌های کمی، کیفی و مختلط که به شیوه‌ای ابتکاری و خلاقانه و با ابزارها و روش‌های پژوهشی، جنبه‌های مختلف فرهنگ، هنر، ادبیات و مسائل اجتماعی را مورد بررسی قرار دهند، استقبال می‌کند.

امیدی در پایان گفت: این مجله در حوزه‌های تنوع و تنگناهای فرهنگی استان، تنوع زبانی، شعر، نثر و فرهنگ و ادبیات عامه در استان ایلام، آسیب‌ها و معضلات اجتماعی استان، جایگاه هنر در استان و پژوهش‌های منتشرشده در این حوزه، ویژگی‌های اخلاقی مردم استان، فضیلت‌ها و نفوذ اخلاقی، ظرفیت‌ها، مزیت‌ها و تنگناهای اقتصادی استان و راهکارهای توسعه اقتصادی، تاریخ و پیشینه تاریخی استان و نقش آن در دفاع مقدس و تاریخ کشور از نویسندگان، پژوهشگران و علاقه‌مندان مقاله می پذیرد.

شماره جدید فصلنامه علمی «فرهنگ ایلام» منتشر شد

در این شماره این مقالات به چاپ رسیده است: بررسی تأثیر مربیگری تیمی بر تصمیم‌گیری گروهی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی با نقش میانجی انعطاف‌پذیری منابع انسانی (مورد مطالعه: سازمان‌های دولتی شهر ایلام) صیدمهدی ویسه، محمد آدینه‌وند، اردشیر شیری، باورهای عامیانه در استان ایلام، سکینه آزادی، علیرضا شوهانی، بررسی و ارزیابی ابعاد کمی و کیفی پایداری طبیعت‌گردی در روستاهای استان ایلام، بهزاد وثیق، شناسایی و ارائه راه‌کارهای افزایش منابع درآمدی در آموزش‌وپرورش استان ایلام، مریم لاله ماژین، طیبه جمشیدی، تجارت قیر در تپه فرخ آبادِ دهلران، خداکرم مظاهری، جمال شیخی، ارائه مدل مطلوب برون سپاری فعالیت‌های اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام، جمیلا ملکشاهی، کرم خلیلی، تحلیل دلایل پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان از دیدگاه معلمان (مورد مطالعه: معلمان شهرستان ملکشاهی)، حسن پیری، محمد منتی، هادی پیری، فرشته منصوری نیا، آینده پژوهی جمعیت استان با توجه به سند توسعه ملی و آمایش سرزمین، اسحاق قیصریان.

به گزارش ایبنا؛ این فصلنامه به استناد نامه شماره ۱۶۳۵۷۲ مورخ ۱۳۹۰/۰۸/۲۳ کمیسیون بررسی نشریات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با دریافت رتبه علمی مأموریت خود در حوزه فرهنگ و هنر (با تأکید بر فرهنگ بومی) را تداوم بخشیده و برابر آخرین ارزیابی کمسیون نشریات وزارت علوم در گروه علمی- پژوهشی قرار گرفته است.

اعضای هیئت تحریریه این فصلنامه را علی هوشمند، مدیرمسئول (مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام)،دکتر محمد علی‌اکبری، استاد دانشگاه ایلام (سردبیر)، دکتر غلامحسین کریمی‌دوستان، استاد دانشگاه تهران، محمد حسین کشاورز، استاد بازنشسته دانشگاه تهران، یدالله مهرعلیزاده، استاد دانشگاه تربیت معلم، سعید ملکی، استاد دانشگاه شهید چمران اهواز، مهدی اکبرنژاد، دانشیار دانشگاه ایلام، جهانشاه محمدزاده، دانشیار دانشگاه ایلام، مریم تفرجی‌یگانه، استادیار دانشگاه ایلام، جواد رحیمی‌مقدم، استادیار، علی‌حسن سهراب‌نژاد، استادیار، احمد شوهانی، استادیار، حشمت‌الله عسگری، استادیار دانشگاه ایلام، ابراهیم مرادی، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام، دکتر اکبر امیدی، دبیر تخصصی، آرش پالیزبان، ویراستار انگلیسی و سکینه آزادی، ویراستار ادبی تشکیل می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها