سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۶
ضرورت هم‌گرایی بین کتابخانه، موزه و آرشیو

قم – یک پژوهشگر با اشاره به طراحی مدل هستی‌شناختی و توصیف اشیاء فرهنگی آستان مقدس حضرت معصومه (س)، گفت: نیاز به هم‌گرایی سه بافت کتابخانه، موزه و آرشیو داریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، سید مهدی طاهری در نخستین همایش ملی کتاب و کریمه که در دانشگاه قم برگزار شد، گفت: در این فرصت می‌خواهم درباره طراحی مدل هستی‌شناختی و توصیف اشیا فرهنگی آستان مقدس حضرت معصومه (س) و بحثی که در حوزه میراث فرهنگی وجود دارد و شامل بافت کتابخانه، موزه و آرشیو است، سخنانی عرض کنم.

وی ادامه داد: در این زمینه یک همگرایی وجود دارد که در گذشته این هم‌گرایی کمتر بوده است. به این صورت که با برجسته کردن تفاوت‌های بین سه بافت کتابخانه، موزه و آرشیو سعی بر تفکیک آنها داشتند. به همین خاطر موجب شد استانداردهای توسعه‌ای آنها با همدیگر متفاوت شود و باعث واگرایی گردد.

طاهری تصریح کرد: متولیان هر سه بافت متوجه شدند که نیاز به یک نوع هم‌گرایی وجود دارد به همین خاطر برای همگرایی آنها نیاز به استانداردهایی به وجود آمد که دارای چند مقدمه به عنوان نمونه به کار بردن اصطلاح، استفاده از استانداردهای دیگر بافت‌ها در یک بافت، توصیف یک دست اشیای فرهنگی بدون توجه به بافت آنها،

این سخران همایش ملی کتاب و کریمه بیان کرد: نکته آنکه این سه بافت کتابخانه، موزه و آرشیو دارای مشترکات و ویژگی‌های نزدیک هستند. به همین خاطر نیاز به هم‌گرایی و یک‌سویی وجود دارد.

وی افزود: یکی از اشتراک‌های این سه بافت این است که هر سه آنها بافت فرهنگی هستند و در اصل بازنمود فرهنگ یک جامعه‌اند. مثلاً ممکن است که یک شی مانند یک مجسمه که در موزه‌های نگهداری می‌شود به عنوان سندی به یک فرد اهدا شده باشد که این سند در آرشیو نگهداری می‌شود و ممکن است با همان مورد مجسمه کتابی در کتابخانه نگهداری شود. بنابراین یک همگرایی نیاز است که اگر فردی بخواهد در مورد آن شی توصیفی به دست آورد، ارتباطی برای آن ایجاد کرد که در هر سه بافت ایجاد شود.

طاهری اضافه کرد: سه بافت موزه، کتابخانه و آرشیو که در اماکن مقدسه مانند آستان حضرت معصومه و آستان قدس رضوی نگهداری می‌شوند، باید به صورت همگرا، استانداردهای آنها یکسان سازی شود تا بتوان آنها را توصیف کرد و بین آنها ارتباط برقرار کرد.

ضرورت هم‌گرایی بین کتابخانه، موزه و آرشیو

به پایگاه اطلاع‌رسانی یکپارچه برای اشاعه اطلاعات آستان نیاز داریم

در بخش دیگری از این همایش کریمی دبیر همایش کتاب و کریمه، کفت: این همایش که به مناسبت ۸۵۰ سال تاسیس کتابخانه آستان مقدس حضرت معصومه (س) برگزار شده است. کتابخانه حرم باید بر اساس نیاز مخاطب شناسایی و سطح بندی شده و پیشنهاد بنده این است که این نظام اطلاع رسانی باید به صورت رویت‌پذیر باشد.

وی یادآور شد: اطلاعات در موتورهای جستجو باید به صورت کل به جز در هر سطحی طبقه‌بندی شود و در هر مرحله باید کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی را راه‌اندازی نمود. در این مسیر می‌توان از هوش مصنوعی استفاده کرد.

دبیر همایش کتاب و کریمه گفت: حسن این کار آن است که علاقه‌مندان می‌توانند به صورت یکپارچه به نظام اطلاعات دست پیدا کنند و میزان تاثیر پذیری این آثار در گروه‌های مختلف را بررسی نموده و خلع‌های پژوهشی را به دست آورد.

کریمی پیشنهاد داد: برای ابتکار می‌توان یک کمیته در خود آستان تشکیل داد که از خود افرادی که در آستان حضور دارند استفاده کرد.

وی گفت: اطلاعات حرم حضرت معصومه (س) باید به صورت کلید واژه‌های خاص در پایگاه‌ها و سکوهای مختلفی وجود داشته باشد تا سندها، کتاب‌ها و مقالات در جاهای مختلف که شامل سکوهای مختلفی هستند، وجود داشته باشد. پس نیاز به یک پایگاه اطلاع‌رسانی یکپارچه برای اشاعه اطلاعات آستان داریم و این نظام اطلاع رسانی باید مناسب باشد، یعنی اینکه آثاری که در مورد آستان وجود دارد با توجه به نیاز مخاطب شناسایی کنیم و سطح بندی انجام شود تا این کار به صورت کلیدی منظم و هدفمند صورت پذیرد.

کریمی در بخش دیگری از سخنانش افزود: بنده پیشنهاد می‌کنم علاوه بر موارد بالا می‌توان هوش مصنوعی مبتنی بر وب ۴ را راه‌اندازی کرد که افراد می‌توانند از هر اطلاعات صحیحی که دارند از هوش مصنوعی مرتبط با پایگاه استفاده کنند و جواب‌های هوشمندی را دریافت نمایند. این کار می‌تواند به ارزیابی میزان تاثیرگذاری آثار حضرت در گردهمایی‌های مختلف کمک بسزایی داشته باشد

وی یادآور شد: باید کمبودهای موجود این حوزه را شناسایی کنیم و به نقاط قوت و ضعف آنها پی ببریم. پس ما به سیستم یکپارچه در حوزه شناسایی منابع، حوزه اعتبار منابع و سازماندهی منابع نیاز داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها