چهارشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۰
رونمایی از کتاب «ایران‌شناسی- هویت، فرهنگ و خلقیات ایرانی»

آیین رونمایی کتاب «ایران‌شناسی- هویت، فرهنگ و خلقیات ایرانی»، اثر تازه انتشاریافته زاگرس زند در مجموعه فرهنگی فرهنگان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، موسسۀ فرهنگی سمرقند با همراهی بنیاد فرهنگی جمشید جاماسیان و مجموعه فرهنگی فرهنگان آیین رونمایی کتاب «ایران‌شناسی- هویت، فرهنگ و خلقیات ایرانی»، اثر تازه انتشاریافته زاگرس زند را برگزار می‌کند.

در این نشست سید محمد بهشتی، نعمت‌الله فاضلی، شهرام یوسفی‌فر و آرزو رسولی سخنرانی می‌کنند و دبیری نشست نیز بر عهده شهرزاد منفرد است.

زمان برگزاری نشست پنجشنبه، دهم اسفندماه، ساعت ۱۷ و مکان برنامه خیابان فرشته، خیابان فیاضی (شرق به غرب)، بعد از چناران، پلاک ۵۰، مجموعه فرهنگان فرشته است.

این کتاب حاصل و گردآمده تأملات، دغدغه‌ها و پژوهیده‌های هفده‌ساله، از آغازِ ورود به رشته ایران‌شناسی است و گونه‌ای اندیشه‌ورزی است در جستن ریشه‌های زوال و انحطاط فکر و تمدن ایرانی در فرهنگ، با امیدِ رهیافتی به جامعه‌ای بسامان و به‌هنجار. تکه‌هایی از آن مقاله بوده و پاره‌هایی سخنرانی و بخشی نیز پایان‌نامه، اما همه به‌هم‌پیوسته و مربوط و در حوزه هویت، فرهنگ یا خُلقیات ایرانی.

گفتارهایی از آن، کامل بازنویسی و تکمیل شده و بخش‌هایی از یک گفتار یا حتی یک گفتارِ جدا نیز درصورت لزوم و برای پیوستگیِ بیشترِ مطالب، نوشته و افزوده شده است. سیر تاریخی نیز رعایت شده و از ایران باستان تا ایران معاصر پیش آمده که در ذهنِ خواننده روند تغییرات و تحولات در فرهنگ و هویت ایرانی بهتر درک شود. بی‌تردید این اثر کامل و جامع نیست -به‌هیچ‌روی و بی‌هیچ تعارفی- و می‌تواند طرح و پیشنهاد یا پیش‌درآمدی باشد برای یک برنامه پژوهشیِ درازدامن چندین‌جلدی که شاید از توش و توان یک پژوهشگر نیز خارج باشد، حتی اگر به‌تمامی زیناوند به لوازم علمی و تاریخی آن هم باشد. به‌گمانم تمدن و هویت ایرانی آنچنان بزرگ، کهن و پیچیده است که دعوی فهم و توضیح آن بس گزافه است و تنها آرزو. پس این مشق ناچیز در خوش‌بینانه‌ترین حالت، تلاش و فراخوانی است برای بحث و اندیشه‌ورزی در زوایایی و متونی و بُرش‌هایی تاریخی از تمدن ایرانی. همین!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها