پنجشنبه ۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶
خبرنگار حرفه‌ای می‌داند چطور راهی را باز و از روزنه‌ها استفاده کند

فریدون صدیقی معتقد است که روزنامه‌نگاران و به‌طور کلی فعالان در خبرگزاری‌ها، روزگار سختی را می‌گذرانند؛ این یک واقعیت است اما خبرنگار حرفه‌ای می‌داند چطور، راه‌هایی را باز و از روزنه‌ها استفاده کند.

فریدون صدیقی با حضور در غرفه خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بیست و چهارمین دوره نمایشگاه رسانه‌های ایران درباره مولفه‌های خبرنگار تخصصی گفت: خبرنگار تخصصی کسی است که علاوه بر آشنایی با موضوع کار خود، درباره آن خوانده و آموخته باشد. به‌عنوان مثال خبرنگار کتاب، باید فراتر از عنوان عمومی «کتاب» به آن بپردازد؛ به‌عبارت دیگر باید خبرنگار ادبیات، شعر و نقد کتاب در رسانه تخصصی کتاب فعالیت کند؛ فردی که یا خود شاعر است یا شعر را می‌شناسد، خبرنگار تخصصی ادبیات باید با جهان ادبیات داستانی آشنا باشد.

وی آشنایی با تازه‌های نشر را دیگر ویژگی خبرنگار تخصصی کتاب دانست و افزود: خبرنگاری باید حرفه و محل اصلی درآمد خبرنگار تخصصی باشد. فردی که صاحب تجربه، مهارت، دانایی و دیدگاه است؛ درغیر این صورت افرادی که به‌اصطلاح از سر بیکاری در یک رسانه فعالیت می‌کنند، به زعم من درحال درجا زدن و دچار خودتکراری هستند، هرچند از شروع فعالیتش سال‌ها گذشته باشد.

مدرس روزنامه‌نگاری درباره راه‌های رهایی از برخی محدودیت‌ها برسر راه خبرنگاران تخصصی گفت: روزنامه‌نگاران و به‌طور کلی فعالان در خبرگزاری‌ها، روزگار سختی را می‌گذرانند؛ این یک واقعیت است. شکی نیست که خط قرمزها روز به روز تنگ‌تر می‌شود؛ با این وجود اگر معیارهای خبرنگار حرفه‌ای را داشته باشیم، می‌دانیم چطور کار کنیم، به‌عبارت دیگر راه‌هایی را باز و از روزنه‌ها استفاده می‌کنیم.

صدیقی ادامه داد: به‌عنوان مثال خبرنگار تخصصی کتاب می‌توان به این موضوع بپردازد که سهم زنان در تولید کتاب‌های تالیفی جدید که در سال منتشر شده، چقدر است؟ این زنان ناشر در دسترس هستند، می‌توان با آن‌ها گفت‌وگو کرد و فهمید دنیای کتاب‌های آن‌ها چگونه است؟

روزنامه‌نگار پیشکسوت درباره نمایشگاه «رسانه‌های ایران» گفت: در نمایشگاه امسال یک کارگاه داشتم. درباره این نمایشگاه از نخستین دوره براین باور بودم که همه دکه‌های روزنامه‌فروشی سراسر کشور، نمایشگاه‌های ما هستند؛ بنابراین نمایشگاه برپا شد برای ایجاد تعامل بین کارگزاران مطبوعات، خبرنگاران، نویسندگان، گزارشگران با مخاطبش؛ اگر در این مسیر موفق عمل کرده، به راهش ادامه دهد.

صدیقی وجه مردمی بودن نمایشگاه رسانه‌های ایران گفت: منظورم از مردم، مخاطبان رسانه است، افرادی که روزنامه می‌خوانند، می‌شنوند و خبرها را پیگیری می‌کنند، نه افراد بیکاری که به نمایشگاه آمدند و قدم زدند. اگر این نمایشگاه طنین حداقلی انداخته باشد، باید این رویداد را به فال نیک گرفت.

مدرس روزنامه‌نگاری در مقایسه نمایشگاه «رسانه‌های ایران» با نمایشگاه مطبوعات ۱۰ دوره قبل بیان کرد: ۱۰ سال پیش جایگاه رسانه متفاوت بود؛ چراکه رسانه‌ها آن زمان مرجعیت اطلاعات و اخبار بودند، درحالی که این مرجعیت از دست رفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها