پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۴
«کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی» عملکرد خوبی در دیجیتال کردن نسخه‌ها دارد

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود مرعشی، کتاب‌شناس و نسخه‌شناس و مدیر «کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی» گفت: این کتابخانه بزرگترین مجموعه نسخه‌های خطی است و تاکنون عملکرد خوبی در دیجیتال کردن نسخه‌ها داشته‌ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، هیئت علمی چهل‌ویکمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران جایزه ویژه بخش سپاس را به کتاب «فهرست نسخه‌های خطی کتابخانه بزرگ حضرت آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی»، تألیف گروه مؤلفان، زیرنظر سیدمحمود مرعشی، قم: کتابخانه بزرگ حضرت آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی، ۱۳۶۵-۱۴۰۱، ۶۱ ج. اهدا کرد. حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمود مرعشی، کتابدار، کتاب‌شناس و نسخه‌شناس ایرانی و مدیر «کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی» به خبرنگار ایبنا گفت: فهرست کتاب‌های دست‌نویس خطی شناسنامه کتاب‌ها از نظر نسخه‌شناسی و کتابشناسی است.

وی افزود: از بین صدها و هزاران و دهها کتابخانه‌هایی که مشکل مالی دارند و نمی‌توانند احیاء کنند و دارند از بین می‌روند، سعی می‌کنیم این کتاب‌ها و نسخه‌ها را فهرست کنیم و به نسخه دیجیتال تبدیل کنیم. امروز با رایانه به راحتی می‌توانیم به کتاب‌های موجود در کتابخانه‌ای از لندن دست پیدا کنیم و از آنها استفاده کنیم. مثلاً ببینیم که در مورد فلسفه کتاب مورد نظر وجود دارد. این در حالی است که در گذشته چنین امکانی وجود نداشت.

«کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی» عملکرد خوبی در دیجیتال کردن نسخه‌ها دارد

مدیر «کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی» بیان کرد: ما بر آن شدیم تا چنین کاری را در این کتابخانه به انجام برسانیم. خوشبختانه ۶۳ جلد از فهرست نسخه‌ها را تاکنون چاپ کردیم. این از نصف کتاب‌های موجود بیشتر است که جای بسی خوشبختی است. هر جلد ۱۵۰ فهرست و هزار صفحه است. «کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی» بزرگترین مجموعه نسخه‌های خطی است و تاکنون عملکرد خوبی در دیجیتال کردن نسخه‌ها داشته‌ایم.

حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمود مرعشی در ادامه گفت: از سوی دیگر دو برابر نسخه‌های خطی که دیجیتال می‌شوند، خریداری شده و دوباره به حجم کارهای در حال انجام افزوده می‌شود. در پشت برخی از نسخه‌های خطی نوشته شده است؛ این کتاب را به قیمت دو سال نماز استیجاری برای فلان شخص خریداری کردم، در حالیکه ۲۰ ساعت است که گرسنه هستم. همچنین مطالب مهم در پشت این نسخه‌های خطی ذکر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط