یکشنبه ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷
کتاب «الحاد جدید؛ بررسی و نقد در فیزیک و زیست‌شناسی»

کتاب «الحاد جدید؛ بررسی و نقد در فیزیک و زیست‌شناسی» معاصر اثر حمیدرضا شاکرین وارد بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «الحاد جدید؛ بررسی و نقد در فیزیک و زیست‌شناسی» معاصر اثر حجت‌الاسلام حمیدرضا شاکرین در گروه منطق فهم دین پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به زیور طبع آراسته شد.

الحاد مدرن یا الحاد جدید یا الحاد معاصر رویکردی نو در خداناباوری است که بنیادهای آن به دو، سه قرن گذشته باز می‌گردد؛ ولی محصول آشکار و بارز آن در سال‌های آغازین قرن ۲۱ رخ نموده است. مشهورترین خداناباوران جدید که در این زمینه آثار پرسروصدایی را منتشر کرده و به سوارکاران الحاد نوین اشتهار یافته‌اند، عبارت‌اند از سم هریس، ریچارد داوکینز، دنیل دنت و کریستفر هیچنز. افزون بر آن شخصیت‌های دیگری همچون استفن هاوکینگ، ویکتور استنجر و یوال نوح هراری در بسط الحاد از طریق علم و دانش در دنیای معاصر نقش‌آفرین بوده، از جهاتی با الحاد جدید همگامی دارند.

در بخشی از کتاب آمده است:

«جان لنوکس» معتقد است قوانین طبیعی چگونگی رخدادهای فیزیکی را بیان می‌کنند، نه چرایی وجود آنها را. قانون توصیف‌گر و پیش‌بینی کننده است، نه آفریننده. اگر به‌جای تبیین جهان، از ما خواسته شود موتور جت را تبیین کنیم؛ آیا باید آن را با لحاظ کردن مخترعش آقای فرانک ویتل توضیح دهیم، یا مثل هاوکینگ مخترع و سازنده را کنار زده، از مردم بخواهیم بین ویتل» و قوانین فیزیکی یکی را انتخاب کنند؟ تبیین کامل در گرو هر دو سطح از تبیین است. قوانین فیزیکی می‌توانند توضیح دهند موتور جت چگونه کار می‌کند، اما نمی‌توانند بیان کنند که از کجا آمده است!

کتاب الحاد جدید؛ بررسی و نقد در فیزیک و زیست‌شناسی معاصر با قیمت ۲۸۰,۰۰۰ تومان راهی بازار نشر شده است.

علاقمندان جهت تهیه کتاب و یا اطلاعات تکمیلی می‌توانند به نشانی: www.poiict.ir مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط