جمعه ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۸
کتاب «فهم داستان» در شیراز منتشر شد

فارس- جلد دوم کتاب «فهم داستان؛ درآمدی بر روش تجزیه و تحلیل داستان در متون نوشتاری و سینمایی» نوشته «مجید خادم» منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، «فهم داستان» در مجموعه پژوهشکده فرهنگ و هنر حیرت و توسط انجمن ادبی‌هنری حیرت منتشر شده است.

جلد اول این کتاب پیش‌تر در سال ۱۳۹۹ منتشر شده بود. جلد دوم این کتاب به طرح مباحثی در مبانی بنیادین فهم کمپوزیسیونی و ماهیت نوشتار و سینما به‌مثابه ابزار روایی در روایت پرداخته است.

کتاب حاضر، در پس بیان یک پیشنهاد روش‌شناسیک در مطالعه و تحلیل و پژوهش‌های داستانی، یک کتاب آموزشی یا به تعبیر دقیق‌تر، کمک‌آموزشی در ارتباط با فهم پدیده داستان است. خواه این داستان در شکل‌های نوشتاری ظاهر شده باشد، خواه در قالب‌های سینمایی. خواه به‌عنوان یک هنر و خواه به‌عنوان تنها یک پدیده، فارغ از وجوه زیبایی‌شناختی. پس طبیعتاً برای این کتاب می‌توان مخاطبانی متنوع و متفاوت را تصور کرد.

در کلی‌ترین وجه؛ افرادی که به هر دلیل می‌خواهند و نیازمندند تا شناختی دقیق‌تر و عمیق‌تر نسبت به پدیده داستان به دست آورند. چرا که تحلیل، کنشی است شناختی و روشی است برای کسب معرفتِ بیشتر از قضایا و پدیده‌ها. و البته این کتاب به‌طور خاص برای مخاطبانی تهیه شده است که می‌خواهند شناختی شخصی و بی‌واسطه، با تکیه بر ساختاری مدون و منظم دربارۀ داستان به دست آورند. آن‌ها که روشی می‌خواهند برای درک داستان و دقت در آن از طریق برخورد با خودِ آثار داستانی و نه از طریق قضایا و قواعد هردم بی‌اعتبار و به‌طبع، نو شونده و تقسیم‌بندی‌های ازپیش‌تعیین‌شدۀ ذوقی، محدود، ساده‌انگارانه و اغلب متناقض.

این کتاب، تلاشی است برای ایجاد روشی که بتوانیم به‌واسطۀ آن، نگاهی نظام‌مند و دقیق و ازپیش‌محدودنشده به داستان داشته باشیم.

به گزارش ایبنا؛ کتاب فهم داستان از سوی نشر پرتو رخشید در ۲۵۷ صفحه قطع رقعی به بهای ۲۵۰ هزار تومان منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها