پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۵
هویت ملی جامعه ایرانی با شعر پیوند خورده است

هجدهمین دوره جشنواره بین المللی شعر فجر در سالن وزارت فرهنگ و ارشاد به کار خود پایان داد. محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از مفاخر شعر ایرانی گفت و اینکه شعر در فرهنگ نقش پیشتازی دارد و هویت ملی جامعه ایرانی با شعر پیوند خورده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، محمدمهدی اسماعیلی شامگاه چهارشنبه، ۱۱ بهمن در اختتامیه هجدهمین دوره جشنواره شعر فجر که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزارشد، گفت: جشنواره شعر فجر فاخر بود و رشد کمی و کیفی آثار را شاهد هستیم. اندیشمندان و برجستگان شعر در داوری با دبیری علیرضا قزوه حضور داشتند که وی از مفاخر ادبی ماست و زحمت زیادی کشید و این جشنواره را به اتفاقی مهم در صداوسیما و مراکز استان‌ها با حوزه اثرگذاری بالا تبدیل کرد. محافل جشنواره در استان‌ها برگزار خواهد شد و در ماه آتی هر شب پخش آیین شعر را خواهیم داشت. همچنین شورای شعر وزارتخانه تاسیس شد و ما این امکان را ایجاد کردیم که در حوزه موسیقی نزدیکی بیشتری با شعر ایجاد شود و سند موسیقی را به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رساندیم که بخش مهم آن شعر و ترانه است.

وی تاکید کرد: شعر در فرهنگ نقش پیشتازی دارد و هویت ملی جامعه ایرانی با شعر پیوند خورده و فردوسی و رودکی و دیگر مفاخر ما از حوزه شعر هستند. شعر به زبان حکمت تبدیل شده و ما باید در آموزش تحول ایجاد کنیم تا شعر بیشتر جای پیدا کند.

هویت ملی جامعه ایرانی با شعر پیوند خورده است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: ما امروز در عرصه زبان با تهدیدات زیادی مواجه هستیم که امیدوارم با استفاده از ادبیات قوی خودمان تحولات قوی را رقم بزنیم. امیدوارم بچه‌های ما بتوانند به‌خوبی شاهنامه و بوستان و گلستان سعدی بخوانند و با آثار سعدی، حکمت و اخلاق و توحید را یاد بگیرند. جشنواره شعر را تنها برای تجلیل از شعرا برگزار نمی‌کنیم بلکه هدف آن تجلیل و ترویج این هنر بی‌همتای کشورمان است. ما به دنبال برگزاری جشنواره شعر بلوچی و عربی هستیم هر چند زبان هویتی ما زبان فارسی و نماد هویت ملی ماست اما در کنار آن به زبان‌ها و گویش‌های محلی توجه داریم که در همه آنها مفاخر ارزنده‌ای داریم.

همچنین یاسر احمدوند به روی سن رفت و از همه کسانی که در این مدت برای شعر فجر زحمت کشیده بودند تشکر کرد و برای رشد و شکوفایی شعر ایرانی آرزوی امیدواری کرد.

شعر فجر فرصت میراث داری شاعران بزرگ را فراهم می‌کند

علیرضا قزوه، دبیر علمی هجدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر نیز به قرائت بیانیه هیئت داروان پرداخت و گفت: شعر فجر این فرصت را برای شاعران پارسی زبان فراهم می‌کند که تلاش کنند تا بیش از پیش در جست‌وجوی تصویر روشنی از خویش و همچنین میراث‌دار شایسته‌ای برای بزرگانی، چون سنایی، فردوسی، عطار، مولانا، حافظ، سعدی و بسیاری دیگر از شاعران مسلمان این مرز و بوم باشند. در هجدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر، ۲۶۲۶ عنوان کتاب چاپ اول سال ۱۴۰۱ در پنج بخش: شعر کلاسیک، شعر نو، محاوره، کودک و نوجوان و «درباره شعر» که اختصاص به نقد و پژوهش‌های ادبی دارد، مورد ارزیابی و داوری قرار گرفت.

دبیر هجدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر عنوان کرد: چاپ و انتشار ۱۹۱۳ عنوان مجموعه شعر در قالب‌های کلاسیک و نیمایی و سپید و محاوره حکایت از گرایش بیشتر شاعران هم روزگار ما– به خصوص شاعران جوان - به قالب‌های امروزی دارد. از نظر کیفی، خلاقیت‌ها و نوآوری‌های متعادل فرمی، ساختاری و زبانی در شعر شاعران امروز - بخصوص در قالب‌های نو- قابل تأمل و بررسی است.

هویت ملی جامعه ایرانی با شعر پیوند خورده است

قزوه با بیان اینکه امسال قرار است جشنواره شعر فجر را از طریق صدا و سیما پخش شود گفت: ما بعد از این اختتامیه، محافل شعر نداریم ولی برنامه های تلویزیونی داریم چراکه شعر فجر به تمام استان‌های کشور جشنواره شعر فجر سرایت کرده و در تمام استودیوهای تلویزیونی مراکز صدا و سیمای کشور شب شعر به شکل مسابقه شعر بین برگزیدگان استانی برگزار و از تلویزیون پخش می‌شود. سی برنامه ویژه داریم که ۶۴ نفر از شاعران در آن شرکت می کنند و به شکل مسابقه در شبکه چهار در شب های ماه مبارک رمضان در معرض دید عزیزان قرار می‌گیرد. امسال اولین بار است که شعر فجر را به خانه‌ها آورده‌ایم.

لفظ حکیم شایسته زکریا اخلاقی است

در ادامه یکی از بخش‌های اصلی مراسم اختتامیه هجدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر به تجلیل مقام ادبی و عرفانی حجت‌الاسلام زکریا اخلاقی اختصاص یافت.

ابتدا مصطفی محدثی خراسانی، از داوران هجدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر، از زکریا اخلاقی به عنوان یک چهره تاثیرگذار و با اندیشه عمیق و مضامین زلال و سرشار انسانی یاد کرد و گفت: او به واقع شاعری تمام عیار است، شاعری که دیدن آثارش در این سال‌ها خود من را ارجاع می‌داد به آن لفظ حکیم که در گذشته اطلاق می‌کردیم به شاعری با اطلاعات عمیق و در شقوق مختلف بهره‌مند از ذوق و طبع روان است و نیز از طرف دیگر توانمند بر عناصر مختلف شعر از ذهن گرفته تا زبان و موسیقی و نهایتاً آن ناخودآگاهی که تمام این آگاهی‌ها را در لحظه خلق اثر به شکل هنرمندانه‌ای تبدیل به شعر می کند و تا اعماق جان نفوذ می‌کند.

هویت ملی جامعه ایرانی با شعر پیوند خورده است

حجت‌الاسلام اخلاقی نیز این غزل را به مناسبت سالروز بازگشت امام خمینی (ره) به میهن اسلامی قرائت کرد.

تقویم در تقویم؛ این فصل‌ها سرشار باران تو خواهد شد

مجلس به مجلس باز؛ پیمانه‌ها، لبریز پیمان تو خواهد شد

این فصل‌های سبز؛ انگار تفسیر غزل‌های بدیع توست

این عشق‌های پاک؛ مجلس‌نشین درس عرفان تو خواهد شد…

اشعاری عرفانی از شاعران خارجی

این مراسم مهمانان ویژه ای هم از کشورهای تاجیکستان، هندوستان، ترکیه، مصر داشت که جعفر محمد ترمذی، شاعر و استاد دانشگاه تاشکند و عزیز مهدی، شاعر فارسی‌گوی هند اشعاری را قرائت کردند.

ترمذی در شعر خود این گونه زمزمه کرد:

آسمان ابری بود.

خاک ابری

باد ابری

واژه در نوک زبان ابری بود.

رنگ اندیشه‌ی من

نه شمالی

نه جنوبی

و نه شرقی و نه غربی بود، …

عزیز مهدی این شعر خود را در مراسم اختتامیه قرائت کرد:

به بالی، بلبلان بالاتر از افلاک بالیدند

قناری‌های شیدا تا به قافِ عشق کوچیدند

صد و دَه سارِ سرمست از سپیداران سفر کردند

سپیده سر زد و با صبح پیوستند و خندیدند

کبوترهای کوکوخوان، به هر کوی و به هر کوچه

به یادِ یار خواندند و نشانِ شوق پرسیدند...

هویت ملی جامعه ایرانی با شعر پیوند خورده است

برگزیده و شایسته تقدیر بخش کودک و نوجوان

از میان شش نامزد نهایی بخش شعر کودک و نوجوان هجدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر کتاب «بعضی از پرنده‌ها شاعرند» اثر اسماعیل الله‌دادی از انتشارات گویا به عنوان برگزیده و «شعرهای رودخانه» اثر محمود پوروهاب از انتشارات آستان قدس رضوی (به نشر) به عنوان شایسته تقدیر معرفی و تجلیل شدند.

برگزیده و شایسته تقدیر بخش بخش درباره شعر

در‬ بخش «درباره شعر» هجدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر، کتاب «خاقانی‏‌نامه (دفتر اول)» نوشته سعید مهدوی‌فر از انتشارات ادبیات به عنوان برگزیده و دو کتاب «شعر سپید: پژوهشی در باب قالبی بی‌قافیه» نوشته مهدی علیایی‏‌مقدم از نشر نامک و «فهرست توصیفی - تحلیلی مقالات مربوط به فردوسی و شاهنامه از سال ۱۲۹۴ تا ۱۳۸۰» نوشته زهرا سیدیزدی و مرضیه خافی از انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد به طور مشترک به عنوان شایسته تقدیر معرفی و تجلیل شدند.

برگزیده و شایسته تقدیر شعر کلاسیک

از میان چهار نامزد نهایی بخش شعر کلاسیک بزرگسال هجدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر، کتاب «دل‌بستگی» اثر حسین دهلوی از انتشارات سوره مهر به عنوان برگزیده و «کوچه بارانی اشراق» اثر حمید مبشر از انتشارات شهرستان ادب به عنوان شایسته تقدیر معرفی شدند.

برگزیده و شایسته تقدیر بخش شعر محاوره

از میان چهار نامزد نهایی بخش شعر محاوره بزرگسال هجدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر، کتاب «محاورات» اثر امیرعلی سلیمانی از انتشارات نزدیک‌تر به عنوان برگزیده و «عشق تو نمی‌میرد» اثر علیرضا طبایی از انتشارات آرادمان به عنوان شایسته تقدیر معرفی و تجلیل شدند.

برگزیده و شایسته تقدیر بخش شعر نو

از میان چهار نامزد نهایی بخش شعر نو بزرگسال هجدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر، کتاب «ای زیبارو خدا خیرت دهد» اثر محمدباقر کلاهی اهری از انتشارات مهر و دل به عنوان برگزیده و «ندرت ناگوار مرگ» اثر حنیف خورشیدی از انتشارات شب چله به عنوان شایسته تقدیر معرفی شدند.

هویت ملی جامعه ایرانی با شعر پیوند خورده است

هویت ملی جامعه ایرانی با شعر پیوند خورده است

همچنین در خلال مراسم دیشب به جهت همزمانی مراسم با پخش فوتبال صحنه هایی از گل تیم ملی ایران به سوریه پخش شد.

هویت ملی جامعه ایرانی با شعر پیوند خورده است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها