سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۹
۸۰۰ مرکز مشاوره در کتابخانه‌های کشور ایجاد می‌شود

لرستان - دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از ایجاد مراکز مشاوره در کتابخانه‌ها خبر داد و گفت: ۸۰۰ مرکز مشاوره در کتابخانه‌ها کشور راه‌اندازی می‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خرم‌آباد، مهدی رمضانی روز سه‌شنبه در ادامه سفرهای استانی خود در دیدار با استاندار لرستان به بیان توضیحاتی درباره کتابخانه‌های عمومی کشور پرداخت و افزود: کتابخانه‌های عمومی یکی از نقاط قوت دستاوردهای انقلاب اسلامی هستند.

رمضانی با اشاره به اینکه کتابخانه‌های عمومی در ایران در سال ۱۳۴۴ تاسیس شده‌اند، افزود: از سال ۱۳۴۴ تا ۵۷ حدود ۳۰۰ کتابخانه عمومی در کشور وجود داشت و در حال حاضر ۳۸۰۰ باب کتابخانه در کشور وجود دارد.

رمضانی با بیان اینکه به لحاظ برخورداری از شبکه کتابخانه‌ای در منطقه غرب آسیا رتبه اول، در آسیا جزء ۵ کشور اول و در دنیا جزء ۲۰ کشور نخست در این زمینه هستیم افزود: این‌ها همه به برکت انقلاب اسلامی است.

رمضانی با اشاره به اینکه در تعریف خدمات کتابخانه‌ای ایران پیشرو است، افزود: ۶۰ نوع خدمت در کتابخانه‌های نسل جدید ارائه می‌شود که همه این خدمات حول محور کتاب شکل می‌گیرد.

وی کتابخانه مرکزی خرم‌آباد را یکی از کتابخانه‌های پیشرو دانست و گفت: در این کتابخانه حدود ۴۰ خدمت ارائه می‌شود و این خدمات با بهره‌برداری از فاز دوم بیشتر خواهد شد.

وی گفت: کتابخانه عمومی تنها مرکزی است که به گروه‌های خاص (نابینایان و ناشنوایان) خدمات ارائه می‌دهد و برای سالمندان برنامه دارد.

وی با اشاره به شکل‌گیری مراکز مشاوره «رز» با همکاری کمیته امداد در کتابخانه‌ها گفت: راه‌اندازی ۸۰۰ مرکز مشاوره به منظور کاهش هزینه‌های مشاوره در دستور کار است و ۲ مرکز در دو روز گذشته افتتاح شد.

وی به فعالیت در حوزه کسب و کارهای کوچک در کتابخانه‌های عمومی اشاره کرد و افزود: ظرفیت بسیار خوبی در این حوزه وجود دارد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به اینکه بیش از ۱۰ میلیون نفر از مردم کشور عضو کتابخانه هستند، افزود: نزدیک به ۳ میلیون نفر عضو فعال هستند و از کتابخانه، کتاب به امانت می‌گیرند.

وی با بیان اینکه روزانه بیش از ۱۲۰ هزار کتاب در کشور ثبت می‌شود، افزود: در رده کودک و نوجوان، رمان و شعر امانت کتاب بیشتر انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه سیاست راهبردی در پیگیری و توسعه کتابخوانی اتصال به آموزش و پرورش است، افزود: پیوند کتابخانه‌ها با مدارس باید انجام شود.

وی توسعه خدمات کتابخانه‌ای و فرهنگی-اجتماعی شدن کتابخانه‌ها، را در لرستان از اولویت‌های نهاد برشمرد و افزود: با توجه به اینکه ۷ شهر لرستان فاقد کتابخانه هستند، این آمادگی وجود دارد از فضاهای موجود دستگاه‌های اجرایی که مورد استفاده قرار نمی‌گیرند به عنوان کتابخانه تجهیز شوند.

۸۰۰ مرکز مشاوره در کتابخانه‌های کشور ایجاد می‌شود

استاندار لرستان نیز در این دیدار با بیان اینکه بخشی از ماموریت‌های دولت که دنبال می‌شود حضور و بازدیدهای میدانی مستقر در کشور اعم از فیزیکی و سرمایه‌های معنوی است.

فرهاد زیویار فعالیت در حوزه کتاب را ارزشمند دانست و افزود: آیات و روایات بسیاری بر این امر تاکید دارند.

وی با بیان اینکه رویکرد دولت در تکمیل پروژه‌های ناتمام شرایط خوبی در کشور به وجود آورده است و روزانه شاهد افتتاح و بهره‌برداری از طرح‌های عمرانی و واحدهای اقتصادی هستیم و یکی از آنها افتتاح کتابخانه مرکزی خرم‌آباد پس از ۲۲ سال بود.

استاندار لرستان بر ضرورت تکمیل پروژه‌های کتابخانه‌ای استان تاکید کرد و گفت: لازم است به منظور تکمیل این طرح‌ها همکاری‌های لازم صورت بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط