جمعه ۲۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۲
پرداختن جشنواره «کتابِ سال سلام» به معارف و آثار دینی قابل ستایش است

قم - شاعر کتاب «بوی گل سوسن» و برگزیده جشنواره کتاب سال «سلام» با اشاره به اینکه احیای این رویداد بعد از ۱۳ سال وقفه، نوید خوبی برای ادبیات کودک و نوجوان است، بیان کرد: پرداختن جشنواره کتابِ سال سلام به معارف و آثار دینی قابل ستایش است.

سمیه تورجی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، درباره درباره آغاز به کار جشنواره «کتاب سلام» بعد از ۱۳ سال و اهمیت این جایز، گفت: احیای این جشنواره بعد از ۱۳ سال وقفه، نوید خوبی است برای ادبیات کودک و نوجوان مخصوصاً شاعران و نویسندگان که فرصتی برای دیده شدن آنها و معرفی آثارشان است.

وی گفت: جشنواره‌هایی که به صورت مستقل در زمینه ادبیات کودک و نوجوان فعالیت می‌کنند متاسفانه خیلی کم و انگشت شمارند. خلاء جشنواره‌هایی مثل کتابِ سال سلام کاملاً مشهود بوده و هست. شروع به کار این جشنواره اتفاق قشنگی برای ادبیات است. نگاه ویژه این جشنواره به معارف و آثار دینی قابل ستایش است.

تورجی با انتقاد از نشر کتاب‌های زرد در سطح گسترده، ادامه داد: بزرگترین مشکل کتاب‌های زردی هستند که متاسفانه در بازار به وفور به چشم می‌خورند. به این خاطر که ناشر نمی‌خواهد هزینه کند و پول خوبی به نویسنده بدهد، سراغ این جور مطالب می‌رود. این کتاب‌ها نه تنها محتوای خوب و مناسب گروه سنی مخاطب خود ندارند، بلکه از نظر دستور زبان هم پر از ایرادند. در این کتاب‌ها اصول اولیه شعر مثل وزن و ردیف و قافیه اصلاً رعایت نمی‌شود و صرفاً به آهنگین بود متن بسنده می‌شود.

برگزیده جشنواره بین‌المللی کتاب سال سلام، تصریح کرد: از آنجا که یکی از وظایف ادبیات چه شعر و چه داستان، زبان آموزی است اینگونه کتاب‌ها در آموزش زبان به مخاطب خود خیلی ضعیف عمل می‌کنند و این ایرادها در کودک و نوجوان نهادینه می‌شود و تا بزرگسالی با او می‌ماند.

وی مشکل دیگر بازار کتاب را کتاب‌های ترجمه‌ای برشمرد و بیان کرد: اکثر کتاب‌های ترجمه‌ای با فرهنگ ما سازگار نیستند. تیراژ پایین کتاب هم مسئله دیگری است که باید به آن توجه شود. کتابی که مثلاً با ۲۰۰۰ تیراژ وارد بازار می‌شود پاسخگوی جامعه مخاطب چند صد هزار نفری نیست.

نویسنده کتاب «بوی گل سوسن» یادآور شد: با تمام کاستی‌هایی که گریبان‌گیر این حوزه از ادبیات شده من فکر می‌کنم آینده‌ای خوب و پر از اتفاق‌های قشنگ در پیش رو باشد. خوشبختانه شعر کودک مخصوصاً در دهه‌های اخیر به جامعه خاطر نشان کرده است که کودکان موجودات مستقلی هستند که نیاز به ادبیات مخصوص خودشان دارند و حق دارند شعری بخوانند که قدرت درک کلمات و مفهومش را دارند و به نظر من روز به روز هم شاهد پیشرفت بیشتر و بهتری در ادبیات کودک و نوجوان خواهیم بود.

این شاعر کودک و نوجوان، عنوان کرد: کودک و نوجوان امروز با کودک و نوجوان دهه‌های پیش و حتی چند سال قبل با هم فرق دارند که این متاثر از رشد جامعه در زمینه تکنولوژی و فناوری است. نیازهای یک جامعه ابتدایی با یک جامعه پیشرفته مثل هم نیست. نوشتن برای مخاطب امروزی هم به مراتب سخت‌تر است. در وهله اول باید نسبت به علایق و روحیات آنها شناخت پیدا کنیم که این امر مستلزم برقراری ارتباط با آنها و قدم زدن در دنیای آنهاست. باید نیازها و دغدغه‌های این گروه را شناخت تا بتوان برایشان نوشت..

وی درباره کتاب «بوی گل سوسن» و محتوای آن گفت: کتاب من با عنوان «بوی گل سوسن» توسط انتشارات به‌نشر در سال ۱۴۰۱ چاپ شده است. اشعار این کتاب در قالب چهارپاره سروده شده و مناسب گروه سنی ۷+ است. موضوع اشعار هم روایتی است از روزها و حال و هوای انقلاب که سعی شده با زبانی ساده و روان برای کودکان روایت شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط