جمعه ۸ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۸
نویسندگی حاصل نوشتن، خواندن، تلاش و رنج است/ گودینی مصداق بارز نویسنده ایرانی خودساخته است

یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: همه می‌دانیم که با یک دوره چند روزه کسی نویسنده نمی‌شود. نویسندگی حاصل نوشتن، خواندن، تلاش و رنج است و بسیار خواندن، بسیار نوشتن و درست دیدن نویسنده را تربیت می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، یاسر احمدوند در اختتامیه هفدهمین دوره کارگاه‌های داستان‌نویسی آل جلال و بزرگداشت نویسنده پیشکسوت، محمدعلی گودینی که عصر امروز، هشتم دی برگزار شد، خطاب به شرکت‌کنندگان دوره‌های داستان‌نویسی گفت: آرزو می‌کنم در آینده از میان شما چهره‌های ادبی شاخصی را شاهد باشیم. همه می‌دانیم که با یک دوره چند روزه کسی نویسنده نمی‌شود. نویسندگی حاصل نوشتن، خواندن، تلاش و رنج است و بسیار خواندن، بسیار نوشتن و درست دیدن نویسنده را تربیت می‌کند.

وی ادامه داد: این دوره‌ها باید برای نشان‌دادن برخی نشانه‌ها، انگیزه بخش باشد و مسیری باشد برای شما که تلاش می‌کنید. در هیچ جای دنیا نویسنده بزرگی نمی‌بینید مگر اینکه مسیرش با تلاش بوده باشد. پراستعدادترین انسان‌ها هم بدون تلاش گوهر وجودشان متجلی نمی‌شود. نظم، استمرار، تلاش و خسته نشدن لازمه نویسندگی است. شما به‌زودی نویسنده بزرگ و مطرح نخواهید شد و باید بنویسید، بخوانید، کنار بگذارید، نقد شوید و صیقل بخورید تا به قله و مراتب بالای انسانی و هنری برسید.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: افتخار داریم در مراسم بزرگداشت نویسنده توانمند، محمدعلی گودینی هستیم. این استاد مصداق بارز نویسنده ایرانی خودساخته است شاید اگر وجه تدین و تعلق به انقلاب نداشت جریان‌های چپ علاقه‌مند به چنین حوزه‌هایی روی وی سرمایه‌گذاری و تبلیغ می‌کردند. ادبیات کارگری ادبیاتی است که حوزه چپ و ضد امپریالیست بسیار علاقه‌مند به مطرح کردن آن بودند و در کشور ما هم حزب توده اصولاً ساخته از چنین نگاهی بود. بعد از بروز تمایلات پهلوی و آمریکا و دیدگاه‌های لیبرالی دیدگاه‌های چپ در کشور ما برای مقابله با حاکمیت آن دوران پررونق بود؛ نویسندگان چپی که عمدتاً تلاش می‌کردند نوشته‌های روستایی و کارگری داشته باشند در آن زمان مطرح شدند اما خیلی به هویت ایرانی توجه نمی‌کردند. امثال گودینی چون اصالت داشتند در میان روشنفکران خلق و توده مورد توجه نبودند. اما دایم تلاش کردند آثار خوبی تولید کنند و مردم مخاطبان اصلی آثارشان بودند.

احمدوند با مخاطب قرار دادن شرکت‌کنندگان گفت: افتخار بزرگی است که استادانی مثل محمدرضا سرشار و محمدعلی گودینی را از نزدیک می‌بینید. امیدوارم بهره کافی را ببرید و باید چنین برنامه‌ها و این تجلیل‌ها بیشتر شود و چهره‌های ارزشمند آسمان ادب ایران نیازمند شناخت بیشتر هستند.

تجلیل از محمدعلی گودینی توجه دادن به ادبیات کارگری است

علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران نیز در سخنانی با اشاره به آغاز این دوره در استان‌ها از ماه‌ها قبل گفت: در ابتدا باید ببینیم مجموعه کارگاه‌های آل جلال که با استادان تراز اول کشور تدارک دیده شد چقدر برای شرکت‌کنندگان مفید بوده است. تفاوت امسال با سال‌های گذشته این بوده که امسال از ماه‌ها قبل در استان‌ها آموزش داستان‌نویسی را آغاز کردیم و برخی از این برگزیدگان امروز افراد داخل سالن هستند. در استان‌ها بخشی در «افرا»، بخشی در «پایگاه نقد داستان» آموزش دیدند و اینجا دوره تخصصی‌تری برای علاقه‌مندان به داستان تدارک دیده شد و یک فراز میانی و تخصصی بود. کار تمام نشده و پس از این هم با این افراد دوره‌های تخصصی دیگری ادامه پیدا خواهد کرد.

نویسندگی حاصل نوشتن، خواندن، تلاش و رنج است


مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران همچنین عنوان کرد: ویژگی اختتامیه هفدهمین دوره این است که شرکت‌کنندگان که در ابتدای این مسیر هستند دوره را با تجلیل گودینی، یکی از قله‌های داستان‌نویسی به پایان می‌رسانند. این استاد بزرگوار به ادبیات داستانی در حوزه کارگری شناخته می‌شود و داستان‌هایی که این سال‌ها منتشر می‌شود در بحث قشر کارگر و روستایی و هویتی کمرنگ‌تر شدند و داستان‌ها عمدتاً آپارتمانی شده و از نگاه متفاوت کم بهره شده‌اند و فضاها تکراری است.


وی ادامه داد: تجلیل از محمدعلی گودینی توجه دادن به این فضای متفاوت است. نشان درجه یک هنری استاد قبل‌تر تقدیم شده بود و جا داشت در این جمع تخصصی هم از این استاد تجلیل به عمل بیاوریم و امیدواریم بتوانیم ادبیات را بیشتر و بهتر به مردم بشناسانیم.


رمضانی تاکید کرد: به عنوان کسی که در این حیطه از آمار و ارقام اطلاع دارم باید بگویم؛ مردم اقبال اولشان در کشور به حوزه ادبیات است و در ادبیات اقبال اولشان حوزه داستانی و در ادبیات داستانی اقبال به ادبیات فارسی است اما با آثار خوبی آشنا نیستند. یکی از کارهایی که هنرجویان این دوره می‌تواند آن را خوب انجام دهند شناساندن آثار مفاخر ادبیات به دیگران است.

همچنین محمدرضا سرشار، نویسنده پیشکسوت در سخنانی گفت: محمدعلی گودینی در شرایط دشوار کاری با مشکلات تنفسی حاد نوشت و نوشتن بدون هیچ حمایتی رشد کردو این بسیار ارزشمند است. گودینی یک خط را گرفت و جلو رفت و نماد ادبیات کارگری در ایران شد. در ادبیات داستانی ما به ندرت کسی را داریم که هم توانایی داستان‌نویسی را داشته باشد هم تجربه کارگری را و شخصیت‌های اصلی داستان‌هایش را از همین گروه انتخاب کند.


وی افزود: حداقل نصف امکان داستان تجربه‌هایی از زندگی است یعنی کسی که زندگی پرتلاطم نداشته باشد تلخی فقر و نداری را لمس نکرده باشد و به نوعی عمری در این شرایط نگذرانده باشد نصف خصوصیت لازم برای نویسندگی را ندارد. این استاد در روستا زندگی کرد، در شهر مشاغل متعددی را تجربه کرد و بعد مشغول داستان‌نویسی هم شد. نسل جوانی که از نبودن امکانات گله می‌کنند بدانند اگر کسی هنری داشته باشد و تلاش و استمرار داشته باشد مسیرش را پیدا خواهد کرد.


در ادامه کلیپ مستند زندگی محمدعلی گودینی پخش شد و از این استاد تقدیر و تجلیل به عمل آمد.


محمدعلی گودینی نیز با آرزوی پیروزی نیروی جبهه مقاومت گفت: از تلاش دلسوزانه معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سپاسگزرما که آثارم را شایسته دانستند و مفتخر به دریافت نشان درجه یک شدم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها