چهارشنبه ۶ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۰
جامعه نیاز به نویسندگان متعهد و آرمان‌خواه دارد

یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تحقیقاتی نشان می‌دهد که ادبیات با جامعه چندان ارتباط برقرار نمی‌کند و امیدوارم با تقویت جایزه جلال شاهد نویسندگانی حتی بهتر و متعهدتر از جلال در جامعه باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، یاسر احمدوند در اختتامیه شانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد که در تالار وحدت در حال برگزاری است، گفت: وضعیت ادبیات در جهان فعلی احتیاج به ارزیابی دقیق دارد. تردیدی نیست که ادبیات نسبتی با تعهد دارد و لزوماً و الزاماً متعهد است اما تعهد به چه چیزی، متفاوت است.

وی با تاکید بر اینکه اکنون ادبیات در جهان دو تهدید عمده را در پیش دارد، توضیح داد: نخست فراموش شدن لذت متن است و لذت ناشی از درک متن وابسته به آموزش است. ما دریافت خواندن را به دیدن تقلیل داده‌ایم و از لذت خواندن خیلی از متون محروم مانده‌ایم و به دیدن اکتفا کرده‌ایم.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: لذت خواندن وابسته به آموزش و آموزش نیازمند رنج است و نسل امروز رنج را نمی‌خواهد.

وی گفت: آسیب دیگر از بین رفتن قوه تخلیل انسان معاصر است. وقتی مرزهای خیال با فناوری‌های تصویری از بین می‌رود قوه تخیل از انسان سلب می‌شود. اکنون متاسفانه انسانی که لذت خواندن و تحلیل را از دست می‌دهد موضوع ادبیات نیست و مشاهده می‌کنیم در وقایع و فجایای انسانی، ادبیات واکنش مناسب را نشان نمی‌دهد. امروز ما در اینجا مشکل داریم و امیدوارم جایزه جلال بتواند ادبیات برگرفته از تخیل و لذت خواندن را افزایش دهد.

احمدوند تاکید کرد: آمار تولید رمان خوب است اما تحقیقاتی نشان می‌دهد که ادبیات با جامعه چندان ارتباط برقرار نمی‌کند و امیدوارم با تقویت جایزه جلال شاهد نویسندگانی حتی بهتر و متعهدتر از جلال در جامعه باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها