پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۴
تدوین سند ۵  ساله قصه گویی بین‌المللی در کشور / آغاز به کار نخستین باشگاه قصه گویان جهان

یزد - اختتامیه بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه گویی در شهر جهانی یزد در حالی برگزار شد که مسئولان از تدوین سند پنج ساله قصه گویی بین‌المللی در کشور خبردادند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، مراسم اختتامیه بیست و پنچمین جشنواره بین‌المللی قصه گویی در یزد، پایتخت قصه‌گویی ایران با معرفی نفرات برتر کشوری این جشنواره برگزار شد.

حامد علامتی، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور در این مراسم گفت: امروز میوه شیرین قصه‌گویی در شهر یزد به بار رسیده است و به عنوان یکی از بزرگترین آیین‌های قصه گویی جهان است.

وی افزود: قصه، اقدام پیشخوان فرهنگی است که آورده‌های آن در عرصه‌های دیگر فرهنگی ظهور و بروز پیدا می‌کند که رویکرد عمیق فرهنگی در تبدیل محتوا به پیام با پیوستگی هنری است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور ادامه داد: قصه، قدرتمندترین ابزار برای ساماندهی اطلاعات است و وسیله فهم است که هدف عالی برای ما تعیین می‌کند و چالش‌ها را مشخص کرده و برنامه برای عبور از آن‌ها را برای ما ارائه می‌کند.

علامتی بیان کرد: قصه خوب سلسله رویدادهای تصادفی را جمع کرده و به گوهری تبدیل می‌کند که همه چیزهای مهم را در خود جمع می‌کند.

وی افزود: قصه گوها فیلترهایی برای حذف مطالب و بخش‌های زائد هستند و هنر قصه گو نظم دهی به وقایع از هم گسیخته است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور گفت: قصه تنها چیزی است که می‌تواند حواس آدم‌ها را ساعت‌ها به خود درگیر کند که این نشان از قدرت قصه است.

علامتی بیان کرد: امروز در دنیا بهترین محصول را نمی‌خرند بلکه محصول فرهنگی را می‌خرند که سریع‌تر آن را بفهمند که قصه این بستر را فراهم می‌کند.

وی گفت: قصه ظرفیت بزرگ کردن کسب و کارها را دارد و این عرصه جدیدی است که در دنیا از آن استفاده می‌شود و اقتصادها تابعی از تأثیرگذاری قصه‌ها را در بر گرفته است.

جشن ربع قرن قصه‌گویی

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور گفت: امروز شاهد ربع قرن قصه گویی در کانون پرورش فکری بوده‌ایم و افزون بر اینکه مراسم اختتامیه‌ای داریم جشن ربع قرن سابقه درخشان فرهنگی را داریم و به بلوغ خود رسیده‌ایم.

علامتی بیان کرد: امروز اعلام می‌کنیم صدای قصه و قصه گویی کانون به دورترین نقاط مرزی با قلب پایتخت قصه و قصه گویی رسیده است.

وی افزود: امروز که نگرانی پدرها و مادرها در عرصه تعلیم و تربیت دوچندان است قصه و قصه گویی می‌تواند پاسخ مناسبی به این دغدغه‌ها باشد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور بیان کرد: مسئولیت مدیران و مسئولان کانون‌ها امروز سنگین‌تر است که برنامه جدیدی را می‌طلبد و این انتخاب یزد نیز حرکت جدید در زمینه فرهنگی و ادبی در زمینه قصه و قصه گویی است.

علامتی ادامه داد: امروز لبخند انار و قصه در یزد پیوند خورده و محلی برای جهش قالب فرهنگی قصه تبدیل کرده است.

وی گفت: با انتخاب یزد به عنوان پایتخت قصه و قصه گویی دبیرخانه دائمی آن نیز فعالیت خود را آغاز می‌کند و بایستی به محلی برای اقدامات جدیدی در این زمینه در داخل و خارج باشد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور گفت: تدوین سند پنج ساله برای قصه گویی از ضرورت‌های این دبیرخانه است که‌امیدواریم به زودی این اقدام صورت گیرد.

علامتی بیان کرد: مقرر شده نخستین باشگاه قصه گویان جهان پس از این جشنواره فعالیت خود را آغاز کند که این اقدام خوب فرهنگی را تقدیر می‌کنیم.

جشنواره در آینده شکل جدیدی می‌گیرد

فرهاد فلاح، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور با اشاره به برگزاری این جشنواره به میزبانی یزد گفت: این روزها قلب تپنده دارالعلم و دارالعباد یزد پر از قصه و یاد پیرقصه گوی ایران است.

وی افزود: شما قصه گویان تمدن ساز و تاریخ پرور هستید زیرا شمیم قصه‌های سنتی را پراکنده‌اید، از سردار دل‌ها گفته‌اید، عطر بهشت پراکنده‌اید و از قصه گفته‌اید و مظلومیت کودکان غزه را فریاد کشیده‌اید.

فلاح ادامه داد: اینجا شهر سومین شهید محراب آیت الله صدوقی و شهر بادگیرهای نسیم پرور است و اکنون پایتخت قصه و قصه گویی است.

وی گفت: جشنواره قصه گویی از سال ۱۳۷۶ آغاز شده و در سال ۱۴۰۲ وارد بیست و پنجمین دوره آن شده است و آنچه در این جشنواره می‌بینیم چکیده و دستاورد دوره‌های گذشته بود که پیش‌بینی می‌کنیم تا در آینده جشنواره شکل جدیدی بگیرد و پدیده‌های آن قابل مشاهده است.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور بیان کرد: آغاز به کار دبیرخانه دائمی جشنواره یکی از این دستاوردهای این جشنواره است که در استان یزد این اتفاق رقم خورده است.

فلاح گفت: امسال حضور ۱۷ هزار قصه گو طعم جدید و شکل خاصی به جشنواره بخشید و در این دوره عطر خوش جهاد و مقاومت با قصه‌های سردار سلیمانی درآمیخت و قصه‌های اراده و پیشفرت چهره جدید را پیش روی کانون قرار داد.

وی افزود: در این جشنواره قصه‌های قرآنی و مذهبی به بهترین شکل در قالب‌های آیینی و سنتی و کلاسیک و مدرن به روی صجنه در آمد.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور گفت: در این دوره سیاست عمومی‌سازی و مردمی‌سازی قصه گویی به عنوان رویکرد اصلی ما قرار گرفت و در چند سرفصل گسترش اجراهای عمومی و مردمی در محافل مختلف از جمله مدارس، مساجد و اماکن عمومی، برگزاری نشست‌های علمی و نظریه پردازی، ورود گسترده رسانه، تولید محتوای رسانه‌ای، درگیری مستقیم خانواده و دانش‌آموزان این هدف دنبال شد.

وی گفت: یکی از افتخارات ما در این جشنواره اهدای نخستین جایزه جهانی قصه گویی است که در این مراسم اهدا خواهد شد.

فلاح گفت: امیدواریم از ربع قرن تجربه این جشنواره استفاده کرده و در رویکرد جدیدی در بخش ملی و بین‌المللی آن را دنبال کنیم.

چیزی مانند قصه نمی‌تواند در ماایمان، باور به هویت‌ها، اصالت‌ها، وطن و دین در ما ایجاد کند

همچنین مهران فاطمی استاندار یزد نیز در این مراسم گفت: پیامبران بزرگترین قصه گویان هستند و حجم عظیمی از فعالیت‌های این حوزه باعث شده که شخصیت و هویت ما شکل گیرد.

وی افزود: انسان به باورها و اعتقادات وایمانی که در درون او شکل می‌گیرد، انسان است و حیات وی به آن است و هیچ چیزی مانند قصه نمی‌تواند در ماایمان و باور به هویت‌ها، اصالت‌ها، وطن، دین در ما ایجاد کند.

قرائت پیام وزیر آموزش و پرورش توسط رحیمی نژاد مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد، قصه گویی، تجلیل از محمد میرکیانی به عنوان قصه گوی کشوری، تجلیل از نفرات برتر این جشنواره از جمله برنامه‌های دیگر این مراسم بود.

در پایان این مراسم نیز ریاست دبیرخانه دائمی جشنواره قصه گویی به سیده عالیه قوامی اهدا شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط