چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۱
نویسندگان فعال در فرهنگ زیست‌بوم حمایت شوند

گلستان- موسی جرجانی و محمد انصار از نویسندگان و پژوهشگران گلستانی که آثاری را درباره فرهنگ زیست‌بوم خود قلمی کرده‌اند معتقدند: از نویسندگانی که توجه و تمرکز در فرهنگ زیست‌بوم خوددارند باید به‌طور ویژه و مستمر حمایت شود.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - سید حسن حسینی نژاد: فرهنگ مردم در هر کشور و زیست بومی شناسنامه آن دیار است و نویسندگانی که دغدغه ضبط، ثبت، جمع‌آوری و قلم‌زدن جلوه‌های متعدد فرهنگ اقلیم خود رادارند بدون شک نقش مهمی در ماندگاری و انتقال این میراث سرزمینی به نسل‌های بعدی دارند.

در کهن دیار این مرز پرگهر که بخش قابل‌اعتنایی از میراث گران‌سنگ فرهنگی‌اش را کتاب‌هایی تشکیل می‌دهد که به خامه و دود چراغ خوردن چهره‌های بعضاً گمنام منتشرشده اما همچنان زنده و درخشان و ماندگار است، این حقیقت را فریاد می‌زند که باید نویسندگان خصوصاً آن دسته کسانی را که دغدغه زیست‌بوم و فرهنگ‌عامه خود را با کم‌ترین چشمداشتی پیگیری و قلمی می‌کنند را ارج نهیم و حمایت کنیم.

در آستانه سفر دوم رئیس‌جمهور و دولت مردمی سیزدهم به استان گلستان، موسی جرجانی نویسنده و پژوهشگر ترکمن و محمد انصار نویسنده و پژوهشگر فرهنگ‌عامه شهرستان گرگان از دغدغه‌های این روزهای خود گفتند که در ادامه ازنظر مخاطبان می‌گذرد.

حمایت سالیانه از نویسندگان فرهنگ‌عامه

موسی جرجانی، نویسنده و پژوهشگر نام‌آشنای ترکمن و دانش‌آموخته تاریخ ایران اسلامی، متولد روستای پیراواش از توابع شهرستان ترکمن‌نشین آق‌قلا در استان گلستان گفت: مختومقلی فراغی شاعر شهیر ترکمن می‌گوید تا عشق نباشد، چراغی روشن نخواهد شد. اگر عشق باشد، گرگ‌های بیابان هم زوزه خواهند کشید.

وی افزود: نویسندگی هم عشق است که خداوند قلم را به دست برخی از افراد خاص خود می‌دهد تا درباره زیبایی‌ها خلقت بنویسند. (نون و القلم و مایسطرون)، قلم مثل شمشیر دو لبه دارد که هر طرف آن کار خاصی (خیر یا شر) انجام می‌دهد و در اینجا بندگان صالح و مخلص هستند که در راه «او» می‌نویسند و راهنمای بشریت هستند.

این نویسنده بیان کرد: در حال حاضر، روزبه‌روز از اصحاب قلم به علت شرایط دشوار زندگی، کاسته می‌شود. اهل‌قلم با شرایط و مشکلات سخت زندگی مواجه هستند و فکر انسان برای نوشتن و خلق آثار فاخر به دنبال روزی و معاش خانواده می‌چرخد و فرصتی برای کار دیگر ازجمله نویسندگی باقی نمی‌ماند.

جرجانی افزود: امروزه اهل‌قلم خصوصاً اهل پژوهش کمتر رغبتی برای نوشتن و خلق آثار فاخر دارند، زیرا از طرف هیچ ارگانی، نه حمایت مالی برای چاپ کتاب و نه برای خرید کتاب حمایت نمی‌شوند و حتی کمتر شاهد حمایت مالی و تجلیل از نویسنده به مناسبت خاصی هستیم. اما باز بااین‌حال پیشنهاد می‌کنم، از هر نویسنده که حداقل ۵ کتاب از وی با مجوز ارشاد چاپ‌شده باشد حمایت مالی سالانه بشود. همچنین از هر نویسنده در سال که بیشترین کتاب را با مجوز ارشاد چاپ کرده باشد حمایت مالی بشود.

این پژوهشگر بیان کرد: در کنار تجلیل سالانه از نویسندگان زن استان برای تشویق، مشخص کردن بهترین‌های کتاب مردان و زنان به‌طور جداگانه و تجلیل و اهدا جوایز به آن‌ها انگیزه‌بخش است.

وی اضافه کرد: نویسندگان و پژوهشگران شاخص فرهنگ‌عامه در استان‌ها مشخص و حتی بعضاً انگشت‌شمار هستند و روشن نگاه‌داشتن چراغ امید و انگیزه آن‌ها و نیز تدبیر برای معیشت این قشر کنند که بی‌شک پژوهش‌ها و قلم‌زدن‌های آن‌ها بخشی از شناسنامه و اسناد فرهنگی برای آینده آن دیار است.

حمایت دستگاه‌های دولتی از نویسندگان بومی پژوهشگر

همچنین محمد انصار دانش‌آموخته کارشناسی ارشد فقه و حقوق اسلامی، نویسنده و پژوهشگر گرگانی که زاده یکی از محلات قدیمی و فرهنگی شهرستان گرگان (سبزه مشهد) بوده و آثاری را درباره زیست‌بومش قلمی کرده است، عنوان کرد: چاپ کتاب از مهم‌ترین کارهای فرهنگی یک کشور است اما در این راه، سختی‌هایی هست که گاهی نویسندگان را به‌خصوص آن‌هایی که باهمت و کوششی خستگی‌ناپذیر برای فرهنگ زیست‌بوم خود قلم می‌زنند، خسته و دل‌زده می‌کند.

وی افزود: ده‌ها کتاب از نویسندگان استان در بانک اطلاعاتی کتابخانه ملی ثبت‌شده‌اند اما هنوز چاپ‌نشده‌اند و شاید هیچ‌وقت به چاپ نرسند؛ زیرا هزینه چاپ کتاب به‌قدری بالا است که ناشر و نویسنده، توان سرمایه‌گذاری را ندارند.

این نویسنده گفت: به نظر می‌رسد لازم است صداوسیما و کتاب‌فروشی‌ها توجه بیشتری به نویسندگان بومی خود کنند. البته ارائه بسته‌های تشویقی از سوی دولت به کتاب‌فروشی‌ها می‌تواند موتور محرکه‌ای باشد تا آن‌ها بیشتر به اهالی قلم زیست‌بوم خود توجه بیشتری نشان دهند. همچنین پیشنهاد می‌کنم قانون و دستورالعملی ابلاغ شود که همه دستگاه‌های دولتی ملزم شوند که هرسال از چاپ یک کتاب و یا نویسنده بومی توانمند پشتیبانی مالی کنند و یا اینکه تعدادی از کتاب‌های نویسندگان استان را خریداری و نیز تجلیل کنند.

وی ضمن قدردانی از کسانی که همچنان نویسندگان و پژوهشگران حوزه فرهنگ‌عامه را باور دارند، گفت: انتظار داریم شرایطی فراهم شود که کلیه دستگاه‌های دولتی ملزم شوند باکسانی که درباره موضوع‌های مرتبط با آن اداره می‌خواهند پژوهش داشته باشند دستکم در زمینه ارائه اطلاعات، همکاری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط