سه‌شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۲
اولین بار مردم نهاوند مجسمه شاه را پایین کشیدند

همدان - رئیس بنیاد ایران شناسی پیشروی نیروهای انقلابی در نهاوند را زاییده سابقه درخشان این شهر در طول تاریخ دانست و گفت: سابقه درخشان نهاوند در طول تاریخ، منتج به پایین کشیدن مجسمه شاه برای اولین بار در کشور شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان، محمدحسین رجبی‌دوانی در آیین رونمایی از کتاب «انقلاب اسلامی در نهاوند» نوشته علی جعفری و فرشید جعفری با اشاره به قدمت پیش از تاریخ نهاوند و تمدن گیان افزود: نهاوند پیش از اسلام و در عصر ساسانیان شهری بزرگ با سابقه درخشان بوده است که پس از جنگ فتح الفتوح و ورود اسلام به ایران با معرفی علما و بزرگان متعدد، خدمات زیادی به کشور داشته است.

رئیس بنیاد ایران‌شناسی کشور تصریح کرد: در دوره معاصر و دوران خفقان رژیم پهلوی شاهد حماسه علما و مردم فهیم نهاوند بودیم که از ثمرات این حرکات انقلابی و آن سابقه درخشان تاریخی می‌توان به ظهور گروه انقلابی ابوذر با میانگین سنی ۱۹ سال و همچنین سقوط مجسمه شاه برای اولین بار در کشور در ۱۵ آبان سال ۵۷ اشاره کرد.

وی خاطر نشان کرد: در جریان هشت سال جنگ تحمیلی هم، فرزندان نهاوند خوش درخشیدند و با ثبت حماسه‌های خود در این دوران، دین خود را به نظام و انقلاب ادا کردند.

رجبی‌دوانی با اشاره به هجمه فرهنگی دشمن با رسانه‌های متعدد برای از بین بردن باورهای دینی مردم، افزود: کتاب‌هایی مثل «انقلاب اسلامی در نهاوند» در چنین فضاهایی می‌تواند راه‌گشای بسیاری از تاثیرات سوء رسانه‌های دشمن باشند.

وی با استناد به جملات کتاب در خصوص به ثمر نشستن انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: گروه ابوذر زاییده یک علت نبود بلکه مجموعه ای از علل بود که منتج به چنین حرکت عظیمی در جامعه شد.

نویسنده کتاب نیز گفت: این کتاب در پنج فصل با عناوین تحولات نهاوند از شکل‌گیری رژیم پهلوی تا اوایل دهه ۱۳۵۰، زمینه‌ها و پیامدهای شکل‌گیری گروه ابوذر نهاوند، واکاوی حوادث نهاوند از شهادت ۶ عضو کادر مرکزی گروه ابوذر تا پایان سال ۱۳۵۶، گام‌به‌گام تا پیروزی (حوادث نهاوند در سال ۱۳۵۷) و نتیجه‌گیری، گردآوری و چاپ شده است.

علی جعفری اظهار کرد: ما در ابتدای کار، شهرستان نهاوند را به خاطر قدمت و جایگاه مستندی که در تاریخ داشت انتخاب کردیم و در مدت ۴ سال با مراجعه به منابع و کتب متعدد، مصاحبه با ۵۳ نفر افراد مطلع و حمایت نهادها و ارگان‌ها برای در اختیار دادن منابع مستند، مطالب کتاب را جمع‌آوری کردیم.

وی در پایان افزود: کتاب به شکل دانشنامه‌ای چاپ شده است و برای اینکه بتواند با همه اقشار و به خصوص نسل جوان ارتباط بگیرد، از قلمی ساده و روان استفاده کردیم.

این مراسم در راستای دومین کنگره شهدای استان همدان و به مناسبت گرامیداشت هفته کتاب و هفته بسیج با همکاری ۱۳ سازمان فعال فرهنگی شهرستان از جمله اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان نهاوند، در کانون فرهنگی شهید باهنر نهاوند برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها