شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۸
نقد نخستین کتاب بدون تصویر تاریخ کانون پرورش فکری در بندرعباس

هرمزگان - نقد و بررسی «چهره‌ات چقدر آشناست» نخستین کتاب بدون تصویر تاریخ کانون پرروش فکری کودکان و نوجوانان در نشست ادبی « دو پنجره» با حضور شاعر اثر در بندرعباس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بندرعباس، برگزاری نشست نقد کتاب «چهره‌ات چقدر آشناست» با حضور اسماعیل اله دادی شاعر، نویسنده و مربی کانون، مربیان و اعضای نوجوان انجمن شعر و اعضای کانون هرمزگان در سالن اجتماعات اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان برگزار شد.

خالق اثر در این نشست با اشاره به اینکه هم‌نشینی با اعضای اهل قلم، دستاورد بزرگی برای من است افزود: برای اولین بار در تاریخِ کانون، کتابی بدون تصویر چاپ شد که حاصلش کتاب «چهره‌ات چقدر آشناست» است.

وی ادامه داد: این کتاب، سال گذشته نامزد دریافت جایزه جشنواره فجر شد.

اسماعیل اله دادی در پایان گفت: همیشه سعی می‌کنم از دیدگاه‌های مختلفی به یک موضوع نگاه کنم. هنرمند باید نگاهش متفاوت باشد و همین دیدگاه باعث می‌شود شعر و داستان جدید خلق شود.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان نیز در این نشست ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این ویژه برنامه و قدردانی از حضور شاعر در بین جمع نوجوانان، با اشاره به تاثیر قلم شاعر و نویسنده در تغییر دنیا گفت: این سلسله نشست‌ها باعث می‌شود که نوجوان‌ها دنیا را جور دیگری ببینند.

پروین پشت کوهی تاکید کرد: نوجوانانی که در این برنامه‌ها شرکت می‌کنند برای آینده خود گامی مهم و موثر برداشته و با اعتماد به نفس با قلم خود دست به تغییر دنیای خود و جامعه می‌زنند و برای بهتر شدن آن تلاش می‌کنند.

وی همچنین گفت: نوجوانان تجربه‌ای ناب کسب کرده و نقد صحیح و بیان عقاید را به شکل درست آموخته که به یقین به آینده‌ای درخشان رهنمون خواهد شد.

سپس اعضا به نقد و بررسی اشعار در کتاب «چهره ات چقدر آشناست» پرداختند و هرکدام از آن‌ها دیدگاهی متفاوت را عنوان کردند.

یکی گفت: عنوان کتاب، مخاطب را به خواندن اشعار جذب می‌کند، شعرهای این کتاب کوتاه اما پر معنا هستند و با توجه به گروه سنی کتاب، در اشعار به موضوع امید که مورد نیاز همه‌ی نوجوان ها است، پرداخته شده است.

دیگری با مرور کتاب ابراز کرد: این کتاب تصویر ندارد که باعث می‌شود مخاطب با دیدگاه خودش در مورد موضوعات، تصویر سازی بکند.

یکی دیگر از حاضران در ادامه افزود: آرایه‌های تشبیه و جانبخشی که در اشعار به کار گرفته شده است، سبب می‌شود تا با مفهوم اشعار اُنس بگیریم. او نقدی هم به قطع کتاب زد و گفت: اگر اندازه‌ی کتاب بزرگتر بود، باعث می‌شد که افراد بیشتری این کتاب زیبا را ببینند و بخوانند.

یکی از منتقدان با توضیح دقیق تر در خصوص اشعار ادامه داد: بعضی از اشعار مفاهیمی را در برمی‌گیرد که وقتی خواندن آن شعر به پایان می‌رسد، خواننده متوجه عمق ماجرا می‌شود. اشعارِ کتاب مخاطب را غافلگیر می‌کند؛ چرا که تشبیهات تازه‌ای دارد.

دیگر از منتقدان عنوان کرد: قلم شاعر روان و لطیف بود. با اشعار این کتاب به شعر بیشتر علاقمند شدم؛ زیرا یک فضای صمیمی را در بر دارد. کتاب تنوع موضوعی داشت که باعث می‌شود با آن ارتباط بیشتری برقرار کنیم.

این نشست به صورت آنلاین نیز برگزار شد که اعضای مراکز شهرستان نیز به صورت برخط در آن شرکت کردند.

اهدای کتاب «چهره ات چقدر آشناست» با امضای نویسنده کتاب به اعضا پایان بخش این نشست بود.

اسماعیل اله دادی شاعر، نویسنده، مربی و کتابدار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان بروجرد در سال ۱۳۵۴ در شهرستان الیگودرز متولد شد. وی دارای تحصیلات کارشناسی ادبیات است. او برگزیده اولین و دومین جشنواره شعر کودک است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها