چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۴
شخصیت سیدجمال در مدارس کمتر شناسانده شده است/ لزوم معرفی مفاخر در دانشنامه همدان

همدان - نماینده ولی فقیه در همدان گفت: شخصیت مهمی چون سید جمال‌الدین اسدآبادی کمتر در مدارس،شناسانده شده است که باید در دانشنامه مفاخر همدان بیشتر معرفی شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان، آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی در جلسه هیئت امنای بنیاد سید جمال‌الدین اسدآبادی ضمن قدردانی از کسانی که در راه خدمت به فرهنگ و معرفی سیدجمال‌الدین اسدآبادی این شخصیت کم‌نظیر تاریخ اسلام تلاش می‌کنند افزود: تاریخ هر ملت هویت آن ملت است و تقویت هویت یک ملت در تربیت یک فرد موثر است.

وی ادامه داد: پیشینه تاریخی در تربیت یک فرد موثر است و معرفی شخصیت‌های مهمی چون سید جمال در استان در این زمینه حائز اهمیت است‌.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با تاکید به اینکه همدان شخصیتی مهمی چون سیدجمال‌الدین دارد اما در شناسایی ایشان خصوصاً در مدارس کوتاهی شده است، عنوان کرد: قصور ما در این حوزه مشهود است که باید به آن توجه کرد.

وی با بیان اینکه غالباً افکار شخصیت‌هایی که رشد می‌کند به خاطر تلاش اطرافیان و شاگردانشان است مانند اندیشه امام خمینی (ره) که توسط شهید بهشتی معرفی شد بیان کرد: کمتر به سیدجمال‌الدین به واسطه نبودن شاگرد توجه شده که باید در بنیاد به این موضوعات توجه کرد.

شعبانی با اشاره به اینکه سیدجمال‌الدین اسدآبادی در زمان خود حرکت اثرگذاری داشت آن هم زمانی که مرسوم نبود یک طلبه وارد عرصه سیاسی و مبارزاتی شود، گفت: همین امر باعث شد برای او مشکلاتی ایجاد کنند، در آن زمان عمل‌گرایی نبوغی می‌خواست که سیدجمال‌الدین آن را داشت.

وی با بیان اینکه امیدواریم به جنبه‌های اصلاح‌گری و نگاه تمدنی ایشان بیشتر توجه شود، خاطرنشان کرد: بنیاد سیدجمال‌الدین اسدآبادی باید کارهای بر زمین مانده را انجام دهد.

امام جمعه همدان تصریح کرد: در مورد سیدجمال‌الدین اسدآبادی مقاله‌ها و کتاب‌های زیادی نوشته شده است اما دانش‌آموزان اطلاعی از آن ندارند و باید نگاه و رویکردهای ایشان را در جامعه وارد کرده و آن را به مسئله اجتماعی نسل حاضر تبدیل کنیم.

وی با بیان اینکه بنیاد سیدجمال‌الدین باید خلاها در این زمینه را شناسایی کند، گفت: همدان تاریخ برجسته‌ای دارد و حداقل در این هزار سال گذشته شخصیت‌های برجسته‌ای در این استان بودند که می‌طلبد دانشنامه جامعی از این مفاخر تهیه شود.

شعبانی با تاکید بر اینکه برخی استان‌ها دانشنامه جامعی از مفاخر خود تهیه کرده‌اند و البته در همدان هم کارهایی انجام شده اما کامل نیست، عنوان کرد: باید دانشنامه‌ای از معرفی مفاخر و شخصیت‌های علمی قرن سوم و چهارم هجری به بعد استان داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها