چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۱
امید را در وجود معتادان احیاء کنیم / نقش موثر و مستقیم خانواده در ابتلا

خراسان رضوی- دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی با تاکید بر اینکه معتاد درمان می‌شود، گفت: برای رسیدن به این هدف باید منیت و شخصیت گمشده را به آنان بازگردانده و امید را در وجود این افراد احیاء کنیم.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - سید احسان مصطفی‌زاده: علی زندی در آئین رونمایی از کتاب «نابسامان» در کتابخانه عمومی دهخدا شهرستان مشهد، افزود: بدون شک اعتیاد از هر دری وارد شود، جان، روح و ناموس فرد از دری دیگر خارج می‌شود.

وی افزود: بسیاری از جرائم و مشکلات اعم از ۵۵ درصد از طلاق‌ها و ۲۳ درصد از خشونت‌های خانگی واجتماعی زائیده پدیده شوم اعتیاد است.

زندی خاطرنشان کرد: برای یافتن علت ابتلای افراد به اعتیاد باید به خانواده و جامعه توجه داشته باشیم و بدون شک خانواده از تاثیر بیشتری در این حوزه برخوردار است. متاسفانه در خانواده‌های امروزی کمتر به مسائل عاطفی توجه می‌شود و این اصلی‌ترین علت مبتلای افراد به بلای خانمانسوز اعتیاد است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی تاکیدکرد: اعتیاد مسئله‌ای است که تحصیلکرده و بی‌سواد نمی‌شناسد و هر فردی از هر قشری می‌تواند به این دام بیافتد؛ لذا باید علاوه بر دولت، جامعه و به عبارتی مردم نیز در حل این مشکل همراهی داشته باشند.

ترک اعتیاد نیازمند کسب مهارت برخورد و تغییر نگرش است

حجت الاسلام علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی نیز در این مراسم با اشاره به کتاب «نابسامان» گفت: این کتاب اثر ارزشمندی است که به موضوعات جامعه و افراد پیرامون ما پرداخته است. به عبارت دیگر این اثر یک تجربه زیسته است که به روایتگری صادقانه در حوزه اعتیاد به مواد مخدر می‌پردازد.

وی با اشاره به کاهش سن افراد مبتلا به اعتیاد، افزود: این کتاب به بیان این مسئله می‌پردازد که در ترک اعتیاد نیازمند به مهارت است. اینکه چگونه با یک فرد مبتلا به اعتیاد برخورد کنیم. امروز ما نیازمند تغییر نگرش خود نسبت به این قبیل انسانها و در حوزه های مختلف هستیم.

امید را در وجود معتادان احیاء کنیم / نقش موثر و مستقیم خانواده در ابتلا

سبزیان تاکید کرد: در کتاب «نابسامان» خانواده به عنوان محور ابتلا و یا انگیزه عدم ترک اعتیاد افراد معرفی شده است. در بخشی از کتاب مادر سامان می‌گوید «او چه جانوری است؟!»، باید به والدین بگوئیم جانورها نیز معتاد می‌شوند؛ چرا که تهدید، توهین و عدم توجه به فرزندان موجب گرایش آنها به راه‌های نادرست می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی خطاب به نازنین موسوی، نویسنده اثر، گفت: مردم را تشویق به مطالعه کتاب کنید؛ چرا که روح امید را در انسان زنده نگاه می‌دارد. همچنین بیشتر می‌توان از آموزه‌های دینی در نگارش این کتاب و در راستای پیشگیری و درمان اعتیاد استفاده کرد.

کتاب «نابسامان» به بیان واقعیت‌های ملموس جامعه پرداخته است

غلامحسین حقدادی، منتقد و متخصص اعصاب و روان نیز در این مراسم گفت: یکی از نقاط قوت این کتاب، نویسنده‌ای است که در کنار شغل پزشکی خود به نگارش تجربیات خود پرداخته است. این کتاب به مسئله اعتیاد از قلم یک درمانگر پرداخته که می‌توان به آن به چشم یک فرصت به عنوان تجربه‌ای عینی نگاه کرد.

وی با اشاره به محتوای کتاب، افزود: توجه به جزئیات توسط نویسنده از بدو تولد شخصیت داستان تا سرانجام او با قلمی شیوا نشان از شکیبائی و دقت نظر نویسنده دارد. نویسنده به بیان واقعیتهای ملموس در جامعه می‌پردازد.

امید را در وجود معتادان احیاء کنیم / نقش موثر و مستقیم خانواده در ابتلا

حقدادی بن مایه اصلی اعتیاد به مواد مخدر در کتاب را وسوسه دانست و اظهار کرد: در نهایت روش درمانی که برای شخصیت اصلی داستان در ترک اعتیاد به مواد مخدر استفاده می‌شود، کنترل وسوسه است. خانواده و نحوه تربیت فرزند محور دیگر داستان است. خانواده سامان نمونه بارزی از خانواده‌های معمولی جامعه است که معتقدند هیچگاه در دام چنین مشکلاتی گرفتار نخواهند شد.

افراط و تفریط خانواده اثراتی سوء همچون اعتیاد دارد

در پایان این مراسم نیز نازنین موسوی، نویسنده کتاب «نابسامان» در معرفی خود، گفت: من پزشک، درمانگر اعتیاد و موسس و مسئول فنی مرکز درمان اعتیاد رادمهر هستم که به واسطه محل خدمت خود در حاشیه شهرستان مشهد با افراد مختلفی برخورد داشته‌ام.

وی افزود: کتاب «نابسامان» مجموعه‌ای از شرح حال بیماران مرکز درمان و مبتنی بر واقعیت است که در آن از موضوعات و دانش روانشناسی در حوزه اعتیاد نیز بهره گرفته‌ام. این کتاب به سرگذشت فردی به نام سامان می‌پردازد که با وجود موقعیت مناسب اجتماعی و خانوادگی به واسطه سرخوردگی‌های کودکی پا در مسیر اعتیاد گذاشته است. خواننده در این کتاب با سامان همراه و دنیا را از دید او می‌نگرد.

موسوی با اشاره به نقش خانواده در مراحل درمان، اظهار کرد: خانواده رکن اصلی این راه است؛ اما توجه داشته باشید که افراط در حمایتگری مسیر درمان را سخت‌تر می‌کند. به عبارت دیگر افراط و تفریط خانواده در حمایت از فرزندان اثراتی سوء همچون اعتیاد به مواد مخدر دارد.

امید را در وجود معتادان احیاء کنیم / نقش موثر و مستقیم خانواده در ابتلا

وی مهمترین هدف خود از نگارش این کتاب را پیشگیری از اعتیاد از بدو تولد دانست و اظهار کرد: کودکی که در خانواده با تهدید و تحقیر مواجه شده، بسیاری از مهارتها و مهمترین آن یعنی «نه گفتن» را نمی‌آموزد. وظیفه اصلی خانواده این است که به کودک خود احساس رضایت و اعتماد به نفس را ببخشد.کودکان می‌باست تمامی نیازهای دانشی خود را از خانواده کسب کنند؛ چرا که بعضاً جامعه اطلاعات نادرستی را در اختیار او می‌گذارد.

نویسنده کتاب «نابسامان» واکنش سوگ را یکی از دلایل شایع بازگشت افراد به اعتیاد دانست و گفت: این قبیل افراد معمولاً پس از مرگ عزیزان خود به سوگواری نمی‌پردازند و برای آرامش دوباره به مواد مخدر رو می‌آورند. همچنین متاسفانه بسیاری از افراد مبتلا به اعتیاد پس از درمان ارتباط خود را مراکز درمانی قطع می‌کنند که نتیجه آن در بسیاری از موارد بازگشت به اعتیاد است.

وی خطاب به خانواده‌ها تاکید کرد: فرد مبتلا به اعتیاد را درک کنید و به جای سرزنش و پس زدن به حمایت از او بپردازید و در این مسیر از افراد متخصص استفاده کنید.

به گزارش ایبنا کتاب «نابسامان» اثر نازنین موسوی در سال ۱۴۰۰ توسط انتشارات طلوع مجد مشهد در ۱۹۶ صفحه به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها