سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۲
جنگ نباید در اذهان و خاطرات خلاصه شود

آیین رونمایی از کتاب «تاریخ شفاهی جنگ به روایت نصرالله فتحیان» در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس برگزار شد.

سرویس مقاومت خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، روز سه‌شنبه ۱۴ آذرماه آیین رونمایی از کتاب «تاریخ شفاهی جنگ به روایت نصرالله فتحیان» در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس برگزار شد.

سردار علی‌محمد نائینی، مدیر مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در آغاز این مراسم بیان کرد: تاریخ شفاهی مکمل پژوهش‌های متنی است اما پژوهش‌های تاریخ یک سیر پژوهشی دارد. آن‌ها روایت‌هایی اینکه در پرتوی به صورت منظم تولید می‌شود. فرماندهان براساس نقش‌هایی که در دفاع مقدس داشته‌اند، به‌عنوان راوی، از نقش‌های خودشان می‌گویند.

وی افزود: ماهیت تاریخ شفاهی، تجربه‌نگاری و مستند کردن تجربیات عملی است. راوی پاسخ سوالات و شبهات را می‌دهد. ما در نقش حوزه‌های تخصصی خلا اسنادی داریم. بعد از جنگ تاریخ شفاهی مرکز، متمرکز بر فرماندهان عالی جنگ بود. مسئولین قرارگاه‌ها و فرماندهان رسته‌ها به تازگی در برنامه مرکز اسناد قرار گرفته‌اند. امروز ما نیازمند نویسندگان و راویان متخصص داریم.

سردار نایینی با اشاره به اینکه جنگ نباید در خاطره‌ها و اذهان راویان خلاصه شود، گفت: امروز چهل درصد تاریخ شفاهی مرکز مربوط به تاریخ تخصصی است. علاوه بر تاریخ شفاهی در بیست حوزه تخصصی، کتاب‌های تخصصی و شناسنامه تهیه شده است. پروژه‌های تکمیل نشده زیادی هم در دست داریم.

مدیر مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس افزود: کادر درمان، پزشکان و پزشک‌یاران، کمک شایانی به جمع‌آوری اسناد کرده‌اند. رزمنده‌ها با دیدن پزشکان قوت قلب می‌گرفتند. سردار فتحیان نام‌آشنا ترین مسئول بهداری در دفاع مقدس است. او مجاهد بزرگ و صمیمی در دوران دفاع مقدس است و در ثبت تاریخ جنگ اهتمام ویژه‌ای داشتند.

سردار سید یحیی صفوی؛ رییس پژوهشگاه شهید سردار قاسم سلیمانی در ادامه بیان کرد: حوزه تخصصی بهداری در جنگ، مغفول مانده بود. بیش از ۲۶ جلسه دوساعته با سردار فتحیان صحبت شده و نتیجه‌اش این کتاب است.

وی افزود: محصول دفاع مقدس، جبهه مقاومت است که در فلسطین و یمن تشکیل شده است. یک وزنه جدیدی تشکیل شد. سردار فتحیان بیش از ۴۴ سال است که او را می‌شناسم. ما در ۲۲ بهمن ۵۷ سپاه را در اصفهان تشکیل دادیم. جنگ کردستان شروع شد و سردار فتحیان در سنندج به ما پیوست.

سردار صفوی اشاره کرد: نصرالله فتحیان این کتاب را صادقانه و دقیق نوشته و نقش ارتش و سپاه و هوانیروز و جهادسازندگی را روان با دقت بیان کرده است. کاری که مرکز اسناد انجام می‌دهد بسیار ارزشمند است. نسل‌های آینده ما با خواندن این کتاب‌ها می‌فهمند که پدران و پدربزرگانشان چه فداکاری‌هایی کرده‌اند. این کتاب‌ها باید در مدارس تدریس شود. مکتب سلیمانی باید تدریس شود.

نصرالله فتحیان؛ راوی و نویسنده کتاب، بیان کرد: ما در دفاع مقدس خیلی از مرگ فرار نکردیم و نترسیدیم اما شهادت هم نصیبمان نشد. درود می‌فرستم به ارواح مطهر شهدا که حق حیات بر گردن ما دارند. آنها کار بزرگ کردند. هزاران امدادگر و صدا پرستار شهید در دفاع مقدس داریم.

وی افزود: من از مرکز اسناد تشکر می‌کنم که این کار بزرگ را انجام داده‌اند. بخش زیادی از این کار در دوران مدیریت سردار نایینی شکل گرفت و نوشته شد. در دیدار رهبر معظم انقلاب، جمله‌ای گفتند که تکلیف نوشتن این خاطرات را بر من واجب کرد. ایشان فرمودند: «ایشان هر ملتی سرمایه و دارایی دارد و بزرگترین سرمایه و دارایی ایران، روحیه جهادی است و تبلور آن در دفاع مقدس است.»

دکتر محمدعلی محقق؛ معاون وزیر بهداشت در ادامه بیان کرد: مدافعان سلامت چه در جنگ و چه در ایام کرونا وقایع خوب و افتخارآفرینی را رقم زدند. نافذترین شیوه ترویج فرهنگی در حوزه سلامت، معرفی ارزش‌های دفاع مقدس است. در این حوزه تلاش‌های بسیار زیادی لازم است و اگر این تلاش‌ها انجام نشود ما مرتکب ظلم می‌شویم و حقوق سلامت مردم را زیر پا می‌گذاریم. سلامتی یک نعمتی است که قبل از تولد و بعد از تولد یک حق عمومی است که باید احقاق شود.

سردار حسین علایی ضمن تشکر از تولید این کتاب، بیان کرد: مرکز اسناد کار بسیار شایسته‌ای می‌کنند که تاریخ شفاهی همه کسانی که در جبهه بوده‌اند را جمع‌آوری می‌کنند. زمانی که بهداری تاسیس شد، این ظرفیت وجود داشت که داوطلبان به راحتی می‌توانستند وارد بهداری و کادر درمان شوند. در زمان جنگ نود درصد داوطلبان از غیر نظامیان بودند.

حسین علایی افزود: حدود ۵۲ بیمارستان در جبهه‌های جنگ وجود داشت. این آمار به جز مراکز درمان و بهداری‌ها بوده است. ضمن اینکه یک شبکه انتقال به سراسر کشور وجود داشت.

دکتر پیرحسین کولیوند، رییس هلال احمر کل کشور در پایان مراسم، بیان کرد: الان حدود سه میلیون داوطلب جوان برای هلال احمر داریم. نصرلله فتحیان خیلی از جوان‌ها را داوطلب کرد تا در کنار کادردرمان باشند.

در پایان مراسم از کتاب «تاریخ شفاهی به روایت نصرالله فتحیان» رونمایی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها